Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Inget bilde etter støydempende tiltak *løst*

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg tenkte å gjøre den ene pcen min mer stillegående, så jeg bestilte:

- Heatpipe-system til mitt G4 TI4200 grafikkort

- Ny socket A CPU-kjøler til min nye prosessor (byttet fra AMD XP 1800 til 2200)

- Zahlman vifter og viftestyring til strømforsyningen

Det var kanskje dumt, men jeg innstallerte alt dette på en gang, uten å teste etter hver modifikasjon. Jeg har en Zahlman-fanmate på hver Zahlman vifte i strømforsyningen. (Kontaktene passet ikke, så jeg har splittet en del ledninger og slikt)

Da jeg skulle starte opp pcen lyste både dvdrom-lampen, pålampen og harddisklampen kontinuerlig.

Jeg hører "skrapelyden" som du hører når maskinen teller RAM, men det kommer ikke bilde på skjermen. Etter jeg har skrudd den av luktet jeg en svak lukt som minner om brent metall, denne kom fra prosessorviften. (Jeg har forresten et MSI K3Ultra 2 hovedkort)

Jeg har satt opp mange pcer før, så jeg vet hvordan jeg monterer cpu og vifte.

Hvorfor får jeg ikke bilde på skjermen? Og hvorfor kommer sviddlukten?

Endret av Cursio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selfølgelig! Men selv om jeg ikke hadde brukt kjølepasta, og kjølingen hadde vært dårlig, ville allikevel skjermen vist bilde i noen sekunder!

Lurer på om jeg skal bytte tilbake til den gamle cpuen, og se hva som skjer da. Kanskje denne er defekt? (den er brukt)

Men vil den fiklingen jeg har gjort med strømforsyningen kunne skru pcen av, og eventuellt hindre den å vise bilde?

Lenke til kommentar

Noen strømforskynere monitorer strømmen som går via viftekontakten. Dersom denne er unormal vil den slå seg av relativt kjapt. Dette _kan_ være grunnen.

En annen ting er at du kan ha ødelagt noe. F.eks er GPUer svært lett å ødelegge ved montering av uoriginal kjøler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Noen strømforskynere monitorer strømmen som går via viftekontakten. Dersom denne er unormal vil den slå seg av relativt kjapt. Dette _kan_ være grunnen.

Hvordan foregår dette?

På hvilken måte kan en PSU overvåke en viftekontakt?

En annen ting er at du kan ha ødelagt noe. F.eks er GPUer svært lett å ødelegge ved montering av uoriginal kjøler.

8440853[/snapback]

Da dette er Socket-A system er det vel enda større sjanse for å "chipe" CPU'en ved montering av ny kjøler, men symptomene tyder vel heller på GPU ja.

Lenke til kommentar

Nå har jeg testet flere ganger, og pcen slår seg ikke lenger av ved oppstart.

En annen ting er at du kan ha ødelagt noe. F.eks er GPUer svært lett å ødelegge ved montering av uoriginal kjøler

Jeg håper ikke dette har skjedd! Jeg kan ikke teste dette, siden jeg ikke har et ekstra skjermkort. Jeg skal prøve å få tak i et, og se om det blir bedre!

Jeg har hatt pcen på noen minutter nå, lukten fra cpuen blir ikke verre, men lampene fra harddisk, power og dvd-rom lyser kontinuerlig.

Takk for raske svar forresten! Uansett når på døgnet du spør, så er det svar å få! Det setter jeg pris på! :)

EDIT: Nå har jeg prøvd å starte pcen både uten grafikkort og uten rambrikke + en gang uten begge deler. Uansett skjer det samme, pcen kommer ingen vei, men harddisklampe og powerlampe lyser kontinuerlig. Jeg regner da ikke grafikkort som synder lenger. Vil dette da si at det enten er noe galt med prosessoren, eller at ramen er død?

Endret av Cursio
Lenke til kommentar

Har du høyttaler eller innebygd høyttaler i hovedkortet? I så fall så kan man diagnotisere ved å høre på pipene.

Pcen vil ikke boote uten skjermkort eller rambrikke, så hvis du skal finne ut hvilke deler det er noe galt med må du heller bytte de ut med noen deler du vet fungerer.

Lenke til kommentar
Har du høyttaler eller innebygd høyttaler i hovedkortet? I så fall så kan man diagnotisere ved å høre på pipene.

Pcen vil ikke boote uten skjermkort eller rambrikke, så hvis du skal finne ut hvilke deler det er noe galt med må du heller bytte de ut med noen deler du vet fungerer.

8442254[/snapback]

Jeg har pc-speaker ja, men denne gir ikke fra seg en lyd.

Greit nok at pcen ikke vil boote uten skjermkort eller rambrikke, men hvis de samme symptomene kommer, selv om jeg har fjernet både ram og grafikkort, så tyder jo det på at disse to ikke er problemet?

Lenke til kommentar

Jeg har resatt CMOS ja, men dette hjalp ikke.

Jeg tok av cpuvifta, og hva møtte meg? En halvsvidd AMD athlon 2200! Det var til og med merker i kjøleribben etter "meltdown"! Så jeg satte i min gamle AMD 1800, og nå fungerer maskinen strålende! Problem løst! Cpu temperaturen ligger på ca 30 grader!

Men tusen takk for all hjelp ihvertfall! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Takker for oppfølging trådstarter.

Da var det CPU'en som var synderen, evt. en litt skjev montering med "cooking" som følge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...