Gå til innhold

Gjøre en Kule om til halskjede - farlig?


Anbefalte innlegg

Har en Ag3-kule som jeg faktisk fikk av min troppsjef. Så lenge jeg hadde den med hjem og ikke hadde den i leir (hvor mitt gevær er). Jeg har veldig lyst til å gjøre den om til et anheng på en halskjede.

300px-Cartridges_comparison.jpg

Den til venstre

 

 

Er det noen forskrifter som forbyr å bære "ammunisjon" på denne måten?

Er det farlig? F.eks ved at prosjektilet løsner fra hylsen og skyter fart?

Jeg vet at det kreves et tynt skarpt objekt som treffer et punkt bakpå hylsen for at prosjektilet skal løsne og "skyte".

 

En i troppen min har bare tatt kulen som han fant på en skytebane og fått den som anheng hos en gullsmed. Hvis jeg vil ha ut kulen, kan jeg få den ut ved å demontere patronen? Eller er dette veldig farlig, sånn med tanke på at det er krutt i patronen og at noe vil eksplodere eller noe. Jeg vet at patronen er skadelig med et våpen, men uten da? Hva skjer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, slike skudd er ikke noe å ha som pynt, de er svineenkle å få tak i. Ikke noe "eksklusivt" over de akkurat.

 

Uansett, napp ut selve kula fra hylsen, og tøm for krutt. Sett kula inn igjen, kanskje du må bruke en kulepresse, men det skal i utgangspunktet gå. Da er det ikke noe mer igjen i hylsa, annet enn tennhetta, som selvsagt kan gå av med et hardt støt direkte mot, men det skal litt til.

Lenke til kommentar
For all del, å få krutt på kula gjør ikke en dritt

 

Herregud, forstod du ikke at det bare var tull fra meg seff er det ufarlig.

8440436[/snapback]

 

Det var ikke så lett å forstå nei. Hvis du prøvde deg på ironi, funker ikke det så veldig bra på internet i form av ren tekst.

Lenke til kommentar

Du som er med i en tropp burde vite bedre enn oss... men kan fortelle deg litt om hvordan jeg ville gjort

 

Du tar gummi verktøy og tar av selve kulen

Deretter tømmer du patronen for Krutt, når patronen er tom for krutt, får du noen med en rifle til og skyte kulen for deg. Da vil fenghetta bli ødelagt (se bilde for inndeling av patron)

 

Fenghetta er en liten eksplosjon som får kruttet til og antenne

 

Når fenghetta er ødelagt fyller du patronen med tinn eller annet lett smeltbart metall (bly anbefales ikke)Når metallet ennå er vått/flytende tar du og sette på selve kulen og etterpå pusser fint

 

Når både fenghetta og kruttet er borte, er det ingen farer med en patron hengende

 

Det andre spørsmålet ditt var om det er lov og gå med? og svaret er ja hvis kulen ikke er i stand til og skyte/eksplodere!

 

PS: du kan smelle fenghetta på åpen flamme, har gjort det selv ett par ganger, så lenge kula er av (men dette er heller ikke og anbefale)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

ta kula fra ett ubrukt skudd, og sett det inn i ett brukt skudd, på den måten slipper du tull med fenghetta og kruttet.

Du kan ta ut kula med en tang, trenger ikke sånne fancy gummi-verktøy for å gjøre det.

Kuler er ikke så farlige som folk skal ha det til, bare hvis man driver med fenghetten er den farlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...