Gå til innhold

Cmos checksum error på et Asus A7n26-vm

_Johan_

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å bygge en billig pc, og valgte derfor dette hovedkorte. Assu A7n26 - vm. Men jeg får det ikke til å funke helt. Hver gang jeg slår på pcen så får jeg "cmos checsum error". Jeg får også en rar lyd, sånn hyppig litt lavfrekvent lyd. Aldri hørt liknende før.

Jeg har prøvd å resette biosen, men det er veldig vanskelig. Må nemelig kortslutte to punkter med noe metall etc, har jo gjort det, men jeg vet da f om det funker.

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du gir nok for lite info til at folk kan hjelpe deg.

Hvordan høres lyden ut? Har du lokalisert lydkilden? Sjekket at CPU-kjernen ikke er vingeklipt? Dobbeltsjekket at alt virkelig sitter der det skal?

Sjekk også om "spacerene" under hovedkortet kortslutter noe/revet av printbaner.

Det er faktisk veldig vanskelig for oss å gjette oss frem til hva som kan være feil med en så dårlig beskrivelse, omtrent som å ringe til legen å si: Jeg har vondt ihodet, hva feiler det meg?

Lenke til kommentar

Hvis alt fungerer og du klarer å karre deg inn i Win/OS så er det nok bare noen justeringer i BIOS'en. Husket rett FSB og sett opp HD/CD/VGA samt minne innstillinger korrekt.

Den lavfrekvente lyden du snakker om kan være et dårlig lager på en av viftene (svak vibrerende lavfrekvent lyd).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...