Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp et hjemme nettverk?

Anbefalte innlegg

Har du maskiner som jeg gjerne vil sette opp i nettverk pga den nye cd brenneren min ikke greier å lese gammle cd-er, dermed trenger jeg å bruke en gammel cd spiller.

Har begge pc-ene koblet opp mot en ruter, Bkk bredbånd.

Hvordan skal jeg gå frem for å få begge pc-ene på nettverk?

Den ene har win98 og den andre winxp

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan ?

Deler internett forbindelsen gjennom ruteren, det er plass til 4 pc-er.

Vet ikkje helt hva jeg må¨gjøre for å kunne få delt cd-romen.. Begge pc-ene kjører med lik ip adresse så det går ikke an å sende noe mellom de når eg prøve på mirc.. osv..

Lenke til kommentar
Hvordan ?

Deler internett forbindelsen gjennom ruteren' date=' det er plass til 4 pc-er.

Vet ikkje helt hva jeg må¨gjøre for å kunne få delt cd-romen.. Begge pc-ene kjører med lik ip adresse så det går ikke an å sende noe mellom de når eg prøve på mirc.. osv.. [/quote']

Det har muligens noe med att du burde gjøre noe med designet på nettverket ditt hjemme og gjør!

pc1 ---tilkoblet en svitch

pc2 ---tilkoblet en switch

og svitchen kobles til routeren til til bredbånd tilbyderen.

+ skal du sende og motta datapakker bak "NAT" må du konfigurere routeren din på NYTT og her sier alle ISP'er fra seg alt ansvar!

Men sender du en forespørsel om passordet til routeren pleier du som regel få det om du er oppegående.....

Er du ikke inne på NAT og routere så anbefaler jeg deg ikke og begynne og reprogrammere routeren for da kan du plutselig være helt uten nett!

Lenke til kommentar

Det har muligens noe med att du burde gjøre noe med designet på nettverket ditt hjemme og gjør!

pc1 ---tilkoblet en svitch

pc2 ---tilkoblet en switch

og svitchen kobles til routeren til til bredbånd tilbyderen.

+ skal du sende og motta datapakker bak "NAT" må du konfigurere routeren din på NYTT og her sier alle ISP'er fra seg alt ansvar!  

Men sender du en forespørsel om passordet til routeren pleier du som regel få det om du er oppegående.....

Er du ikke inne på NAT og routere så anbefaler jeg deg ikke og begynne og reprogrammere routeren for da kan du plutselig være helt uten nett!

Hvorfor i all verden skal han trenge å omkonfigurere ruteren sin når det eneste han er ute etter er å dele cd-rom'en i nettverket?

Men tilbake til det opprinnelige spørsmålet. Maskinene dine bak ruteren har garantert 2 forskjellige lokale ip-adresser. Siden du benytter deg av en ruter med NAT ( virker slik utifra beskrivelsen ) deles én ekstern IP.

For å dele cd-rom'en lokalt trenger ikke trafikken å gå gjennom ruteren i det hele tatt. Eneste du bør se på er fildeling for windows. I win98 må du krysse av for "Windows file and printer sharing" i nettverksoppsettet. Deretter er det bare å høyreklikker på stasjoner/mapper du ønsker å dele ut og du er i gang. Du finner mye informasjon ved å søke litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...