Gå til innhold

Rutiner ved pikselfeil på mobil

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Nokia N73 for noen dager siden, oppdaget raskt en død piksel i displayet, dette er jo veldig irriterende, i noen programmer mer enn andre.

Er dette en garantisak som jeg kan levere inn og få nytt display, eller ny telefon?

Så en tråd om en SE W710, men fant ikke noe klart svar fra de som har peiling på slikt her på forumet.

Takker på forhånd for svar.

:thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett par dager gamle telefoner skal ikke ha døde pixler

Etter kjøpsloven er dette en garanti sak, du har krav på faktisk en helt ny telefon, du vil vel ikke ha en telefon som du må sende til verksted og så vente på den, og i tilleg så er den ikke så slitesterk lengre fordi den allerde er åpnet

DU HAR KRAV PÅ NY.... Sier de noe går du til FBI (forbruker Inspektørene)

Lenke til kommentar

Etter kjøpsloven er dette en garanti sak, du har krav på faktisk en helt ny telefon, du vil vel ikke ha en telefon som du må sende til verksted og så vente på den, og i tilleg så er den ikke så slitesterk lengre fordi den allerde er åpnet

8440760[/snapback]

Tja,jo,kanskje, her trengs det utdpyning du.

I utgangspunktet så ville jeg mene at pikselfeil på så små skjermer ikke er akseptabelt, men det har vært en del diskusjoner rundt dette, noe som betyr at jeg ikke vil skrive noe bastant.

DER I MOT; nei, du har IKKE krav på ny mobil uten videre. Det er mulig du kan få ny på doa, men du har ikke krav på noe.

Du vil ha krav på reperasjon av feilen forutsatt at det er en feil, utover det ikke noe omlevering i første omgang.

Lenke til kommentar

Som Christian skriver så har man ikke krav på en ny telefon.

Har du lest forbrukerkjøpsloven skikkelig så må telefonen ha en mangel.

N73 har 76.800 piksler på skjermen sin (240x320).

Har man en død piksel er det snakk om 0,00768 prosent hvis jeg ikke tar helt feil.

Mobilprodusenter følger vel heller ingen iso-standarder?

En død piksel vil jeg ikke tro du kommer langt med, er det snakk om mange så er saken en litt annen.

Hvis det er slik at det er en mangel ved telefonen din så betyr det likevel ikke at du bare kan gå å hente en ny telefon.

Butikken kan sende den inn til reperasjon/bytte den i en ny en (DOA) når Nokia har godkjent den.

Endret av datating
Lenke til kommentar

Nåvel... (som forhandler) vil jeg nok si at en pikselfeil på en så liten skjerm må kunne sies å være en mangel. De fleste leverandører av LCD skjermer inrømmer feil ved mer enn 3-5 subpixelfeil på en 15-19" skjerm. Så hvorfor ikke en pixel på en så liten skjerm skal defineres som en feil kan jeg ikke forstå.

Hvordan dette skal håndteres av selger kan jo igjen diskuteres. Kjøpsloven gir selger mulighet for å:

A: Foreta ett ombytte av enheten ihh. til paragraf 29.

B: Foreta ett avhjelpsforsøk ihh til paragraf 28,30 og 32 (?)

C: Gjøre avtale om en prisreduksjon som tilsvarer feilens betydning for tingens bruk eller beskaffenhet.

Så vanskelige som produsentene ofte er tviler jeg på at produsent vil inrømme noe ansvar for feilen. Vil derfor tro at butikken går for løsning C.

Dersom du kan leve med denne feilen ville jeg akseptert ett slikt tilbud.

Ellers er det ett gennerellt tips til deg som forbruker å ta det hele med ett smil, være hyggelig og gi den service-representanten du møter en best mulig forståelse for ditt problem og hvilken løsninger du ser for deg / ønsker deg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Nåvel... (som forhandler) vil jeg nok si at en pikselfeil på en så liten skjerm må kunne sies å være en mangel. De fleste leverandører av LCD skjermer inrømmer feil ved mer enn 3-5 subpixelfeil på en 15-19" skjerm. Så hvorfor ikke en pixel på en så liten skjerm skal defineres som en feil kan jeg ikke forstå.

Hvordan dette skal håndteres av selger kan jo igjen diskuteres. Kjøpsloven gir selger mulighet for å:

A: Foreta ett ombytte av enheten ihh. til paragraf 29.

B: Foreta ett avhjelpsforsøk ihh til paragraf 28,30 og 32 (?)

C: Gjøre avtale om en prisreduksjon som tilsvarer feilens betydning for tingens bruk eller beskaffenhet.

Så vanskelige som produsentene ofte er tviler jeg på at produsent vil inrømme noe ansvar for feilen. Vil derfor tro at butikken går for løsning C.

Dersom du kan leve med denne feilen ville jeg akseptert ett slikt tilbud.

Ellers er det ett gennerellt tips til deg som forbruker å ta det hele med ett smil, være hyggelig og gi den service-representanten du møter en best mulig forståelse for ditt problem og hvilken løsninger du ser for deg / ønsker deg.

Lykke til!

8476117[/snapback]

Takker for det beste svaret så langt. Og det er jo det samme som jeg mener selv også. Det finnes produsenter som gir garanti om null pikselfeil på store data og tv skjermer, så da bør en død piksel være en alvorlig feil på en slik liten skjerm.

Det er selvfølgelig fullt mulig å leve med denne feilen, men jeg mener også at det er såpass forstyrrende ved f.eks å se på video på telefonen at ett prisavslag absolutt er på sin plass.

Og til det siste: Jeg er alltid hyggelig og imøtekommende mot butikkpersonale, og alltid rolig. Så med mindre jeg møter noen veldig arrogante personer, eller noen som ikke har peiling på produktet de selger eller annet så er jeg stort sett avbalansert :p

Men når jeg skal i en butikk og spør ett enkelt spørsmål som f.eks "Er det Series60 eller 40 på den Nokia telefonen" og selgeren da står som ett spørsmålstegn da blir jeg faktisk provosert... (Nå spør jo aldri jeg denslags spørsmål da, siden det som jeg ikke vet om mobiltelefoner ikke er verdt å vite, men liker å teste kunnskapen. Men, det er jo en annen diskusjon...)

Takker igjen for tilbakemelding.

Lenke til kommentar

8440760[/snapback]

1. Kjøpsloven gjelder ikke i denne saken, det er forbrukerkjøpsloven som gjelder. Dette er to veldig forskjellige ting.

2. "Etter kjøpsloven er dette en garantisak" - denne setningen gir ingen mening. Garanti er noe produsentene gir som yter noe utover gjeldende lovverk.

3. Trådstarter kan kreve hva pokker han vil, men han har ikke lovfestet rett til å få en ny telefon. Han er dekket av forbrukerkjøpsloven som gir selger (butikken) lov til å reparere telefonen hvis de ønsker det.

Heldigvis finnes det en rutine som bransjen kaller D.O.A. Jeg er faktisk litt usikker på om dette vil bli betegnet som en D.O.A.-sak, men det kan butikken lett finne ut ved å ringe til Nokia Customer Care.

D.O.A. er nøye gjennomgått i denne tråden.

Til deg som skrev dette innlegget (-=CH=-) vil jeg anbefale at du setter deg litt inn i saker før du svarer så bastant som du har gjort her. Du har ikke dekning for det du skriver og det er veldig frustrerende for forumbrukere når man får slike direkte feilaktige råd.

-snubbel

Endret av snubbel
Lenke til kommentar
Har man en død piksel er det snakk om 0,00768 prosent hvis jeg ikke tar helt feil.

8446949[/snapback]

Det går ikke an å tenke slik i slike tilfeller som dette. Du ville ikke godtatt at den splitter nye bilen din hadde en solid ripe - selv om det bare var 0,0009% av lakken som var ripet. Så lenge denne pikselen er tydelig er det temmelig klart at dette er en feil som kjøper ikke trenger å leve med. Om pikselen derimot var så usynlig at det er svært vanskelig å legge merke til - som regel umulig, er saken en litt annen.

Lenke til kommentar

8446949[/snapback]

Det går ikke an å tenke slik i slike tilfeller som dette. Du ville ikke godtatt at den splitter nye bilen din hadde en solid ripe - selv om det bare var 0,0009% av lakken som var ripet. Så lenge denne pikselen er tydelig er det temmelig klart at dette er en feil som kjøper ikke trenger å leve med. Om pikselen derimot var så usynlig at det er svært vanskelig å legge merke til - som regel umulig, er saken en litt annen.

8480682[/snapback]

Nei nei... men på lcd-skjermer er det ganske vanlig med pikselfeil, derimot er det ikke vanlig med riper på en bil.

Siden den er ny kan det hende forhandler/Nokia er hyggelig å ha med å gjøre - det vil jeg tro, men om han har krav på noe skal jeg ikke si for sikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...