Durac Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Hei Jeg har da drevet med overklokking i noen mnd nå, og prøver å lære meg det meste selv Jeg er enda innen den fasen der man prøver å forstå forskjellige saker, men jeg må si at jeg strever med ganske mye. Jeg har klokket min e6600 opp til 3240Mhz(3.24Ghz) (360*9) Men der står jeg også fast Jeg har forstått det sånn at minnet ditt kan stoppe overklokkingen, men den biten med minne osv er jeg helt grønn på.. Jeg har det som blir kalt i Biosen min "FSB and Memory clock ratio" på 1:1, men hva skjer om jeg setter det på 1:1.25 eller 1:1.50? Noen her som kanskje kan hjelpe meg et hakk videre innen OC Mvh Durac^ Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Jeg har det som blir kalt i Biosen min "FSB and Memory clock ratio" på 1:1, men hva skjer om jeg setter det på 1:1.25 eller 1:1.50?8439742[/snapback] Da klokker du minnet høyere enn FSB. La den stå på 1:1. I ditt tilfelle vil minnet kjøre på 360mhz da, noe som skal gå helt fint uten problemer. Dersom du velger 1:1.125 vil vel minnet kjøre på 405 mhz. Hold den på 1:1, da skal ikke minnet være noen hindring med det første. Det er vel PC-6400 minnebrikker du har? Lenke til kommentar
Durac Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 Men når må jeg stille på minnet? Viss noe greier å forklare meg hvordan minne og oc funker, så hadde det vert fint.. Har lest noe på forumet her, uten å blitt noe mer smart Lenke til kommentar
TordO Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Hvis du har PC2-6400 brikker du har, er de garantert til å kjøre på 400mhz, men de klokker oftest lengre enn det.. Hvis du ikke vil overklokke minnet, så kan du kjøre FSB på 400mhz, og under 1:1 vil det selvfølgelig føre til 400mhz på RAM Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Men når må jeg stille på minnet? Viss noe greier å forklare meg hvordan minne og oc funker, så hadde det vert fint.. Har lest noe på forumet her, uten å blitt noe mer smart 8439932[/snapback] Det skal i hvert fall IKKE være nødvendig å justere til noe annet enn 1:1 før du når 400 fsb, eller 3.6ghz med 9x multiplier. Lenke til kommentar
Durac Skrevet 22. april 2007 Forfatter Del Skrevet 22. april 2007 Men hva er det som stopper meg da? Når jeg stiller fsb på 363 f.eks, så vil ikke maskina mi boote.. har stilt volten høyere også. Lenke til kommentar
Poppe Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Prøv 8x402 og eventuellt videre oppover men da må du øke volt og/ eller ha slakkere timings på minne. Lenke til kommentar
Nassuz Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Hvis du vil være litt mere sikker og du er usikker på om ikke det er minnet ditt som stopper deg, så gjør dette: Last ned memtest86. , brenn ut på en bootbar cd, la cdrom være første boot, da vil du teste rammen din for event feil før du booter til win, og på den måten ha full kontroll på ramklokken din, feiler memtest, er det mest sannsynlig minnet ditt som tuller med deg, Prøv da enten slakkere timings, mer volt til ram eller en annen divider. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Hvis du vil være litt mere sikker og du er usikker på om ikke det er minnet ditt som stopper deg, så gjør dette: Last ned memtest86. , brenn ut på en bootbar cd, la cdrom være første boot, da vil du teste rammen din for event feil før du booter til win, og på den måten ha full kontroll på ramklokken din, feiler memtest, er det mest sannsynlig minnet ditt som tuller med deg, Prøv da enten slakkere timings, mer volt til ram eller en annen divider. 8442291[/snapback] Det avslører som regel om minnet er ustabilt, bare ha i bakhodet at det kan være andre komponenter, hovedkort f.eks. Memtest86 kan dessverre ikke skille mellom hvilke komponenter som feiler. Hvis det feiler, skriv ned hvilke tester som feiler. Lenke til kommentar
Nassuz Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Quoter meg selv "hvis du er usikker på om det ikke er minnet ditt som stopper deg" Feilen kan selvfølgelig være andre steder, men memtest er et godt verktøy for minnetesting, og bør brukes. Jeg bruker ALLTID memtest på et nytt hk eller ram for og finne event "weak spot" så fort som mulig, det sparer meg for masse tid og testing/feiling i windows. Tro meg, jeg tester masse Lenke til kommentar
Durac Skrevet 22. april 2007 Forfatter Del Skrevet 22. april 2007 (endret) Skal prøve med memtest86.. Men fungere det med å bruke DVD? Kun det jeg har liggende her atm. Og ksla jeg brenne inn alle de 3 filene jeg får etter jeg har pakket ut zip-fila? Edit: har også vista 64bit.. Endret 22. april 2007 av Durac Lenke til kommentar
Durac Skrevet 22. april 2007 Forfatter Del Skrevet 22. april 2007 (endret) Grettis Durac^.. Takk skal du ha, Durac^ Fikset memtest86, og fant ingen feil der.. Men så satt jeg auto på der det står 1:1 (divider dere kaller det? ), og da fikk jeg fsb opp på 567 og passerte da 3.3 Ghz :) Stilte da volten på cpu ganske høyt, 1.4, og på minne, 2.2 edit: hehe, mente jo FSB på 367 Endret 22. april 2007 av Durac Lenke til kommentar
TordO Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Tok opp kalkulatoren først og tenke "f**n! 567 FSB!" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå