Gå til innhold

Overeksponering på auto?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden du ikke har lagt ut noen eksempelbilder, blir det vanskelig å svare.

Det første som slår meg er at du muligens har stilt inn spotmåling eller sentrumsveid. Du kan sjekke hvilke lysmåling som er stilt inn.

Hadde en lignende sak på min 350D( overeksponerte på AV og TV). Fant ikke ut av det, så jeg tilbakestilte alle funskjoner( Canon har en reset funskjon. Vil tro at Nikon har det samme). Nå måler kameraet perfekt igjen. Verdt å prøve....

Lenke til kommentar

Fikk ikke til å legge ut flere bilder her. Har imidlertid lagt ut et par bilder her som jeg ikke er fornøyd med. Er tatt på auto begge to :ermm::no:

http://www.flickr.com/photos/andershamre/476060039/

og

http://www.flickr.com/photos/andershamre/476060019/

Til sammenligning er dette tatt et bilde i samme lysforhold her med et kompaktkamera (sony tror jeg) som er en mye bedre eksponering:

http://www.dfk.no/arkiv/gallery/album46/DSC06028

Hjelp?

Lenke til kommentar

Desverre er det ingen perfekt auto funskjon på noen kameraer, kamera vet liksom ikke helt hva du egentlig vil ha lyset målt på.

Syntes ikke bildene dine var overeksponerte, himmel og gress var fint gjengitt, derimot selve flyet var utbrent, dette kommer nok av Matrix tar hensyn til himmelen, og bryr seg egentlig ikke med det flyet der...

Sett kamera på P og velg spot eller sentrumsdominert lysmåling, evt finjuster med eksponeringskontrollen.

Kompaktkamerabildet er nok tatt med spot måling som endel kompakte står stillt på som standard.

DSLR krever gjerne litt mer av brukeren enn kompaktkamera, selv kjører jeg svært sjeldent kamera på auto, bruker mest P og A

Lenke til kommentar

Som det nevnes over her; dropp auto og bruk f.eks. P eller A så har du mer kontroll over type lysmåling som brukes. Ulempen med auto er jo at den ikke vet hva *du* vil prioritere i et bilde.

Bildet fra Carl Berner for eksempel hadde nok kommet langt bedre ut av det hvis du hadde målt lyset fra asfalten f.eks. istedet for å la kameraet gjette hva slags motiv det er. Det tar deg et sekund å sikte på noe nøytralt, låse eksponeringen og så rekomponere utsnittet for å ta bildet - det er bare snakk om å bli vant til å gjøre det.

Ellers så er et godt tips å skru på 'highlight' (eventuelt histogrammet) i previewen du får etter å ha tatt et bilde. Da vil utbrente felter 'blinke' og du ser med en gang hvis uønskede deler av bildet har brent ut og kan dermed ta det på nytt etter å ha justert eksponeringen (hold nede +/- knappen og rull på et av kontrollhjulene). Etter å ha gjort dette en del ganger (hvis du ikke er helt håpløs da ;) ) vil du etterhvert kunne lese en scene og foreta justeringer i forhold til hva kameraet måler allerede før du tar bildet. Med digitalt hvor man faktisk får en preview med en gang og dermed et grovt inntrykk av eksponeringen så er det jo egentlig ingen unnskyldning for å komme hjem med veldig feileksponerte bilder av ting som står i ro og dermed tillater deg å prøve en gang til hvis du bommer grovt...

Husk også at enkelte situasjoner rett og slett ikke lar seg avbilde 'slik de er' nettopp fordi det er altfor stort spenn mellom ytterpunktene (altså mørkest og lysest) i bildet. Og da må man selv velge hva som er viktig istedet for å ende opp med en mellomløsning som er halvdårlig.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...