Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Valg av moped

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er usikker på hvilken moped jeg skall kjøpe. Det er flere gode kandidater som Suzuki rmx, Motorhispania ryz og Motorhispania furia, men jeg er usikker på hvilken som holder best, går best og hvor mye trim du får til di. Hvis dere vet om andre gode mopeder let me know.

Hjelp meg!

Endret av yeahrik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke så mye om moped så jeg får spørre igjen hvorfor du mener de er så bra?

Du sier at det er lett å skaffe deler til dette merket. Vil det si at ting ofte går i stykker slik at man må reparere?

Er de mer økonomisk å kjøre enn tilsvarende mopeder?

Har de noe spesielt utstyr som gjør de mer attraktiv?

Er det behov for mye eller lite vedlikehold i forhold til andre merker?

Er det bare en overfladisk forelskelse du har i dette merket eller er de teknisk sett bedre enn andre?

Lenke til kommentar

rieju er så absolutt ikke best. el-nette på rieju er ca på nivå med derbi (altså dårlig). Jeg hadda da kjøpt en Derbi senda på grunn av motoren , men vist du har lyst på sykkel med AM6 så ville jeg personlig gått for Aprilia RX 50 som jeg synst virker som en veldig pen og bra gjennomført sykkel. Men som sakt burde du se nærmere på Derbi senda X-race/DRD , eneste minuset med disse mopedene er at el-nettet ikke er det beste :p

Starter å bli seriøst lei av postene dine bodybuilder, du snakker 99% av tilfeldene når du ikke har litt peiling engang * kjøp rieju for det har jeg *

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
El-nettet er dårlig? vil ikke si at derbi sitt el nett er dårligere en på andre mopeder.. har du kilder på dette?

8440605[/snapback]

Nei, det har visstnok vært tilfeller der folk har hatt problemer med el nettet. Jeg kjører en SM X-Race 2004-modell, og jeg har ikke hatt noen problemer. Kjenner andre som har kjørt/kjører X-Race, X-Treme og DRD, og ingen av de har hatt noen problemer heller. Og dette er sykler fra 2004-2005.

Skal du kjøre orginalt ville jeg nok godt for Derbi X-Race/X-treme da disse er annerledes plombert og drevet enn de andre, og kommer med 3,5 hk på hjulet i forhold til de andre modellene og syklene med AM6 motor som kun har 2,2 hk. Derbi motoren er vel egentlig en 80ccm, med 50 ccm sylinder. Dermed er også clutch, veiv etc tilpassa en større og sterkere motor. Derbi motoren er også veldig turtallsvilligog drar godt gjennom hele turtallsregisteret. Her får man med andre ord en god sykkel for pengene! :)

Men hva er du ute etter? Crosser? Supermotard? Prisklasse? Trimmet/uplombert?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

ja jeg ville uten tvil valgt derbi. Men om jeg ikke skulle hatt derbi hadde det mått blitt Aprilia rx 50 . Men dette med at derbi har problemer med el-nettet på veldig mange mopeder er et slåendes faktum. Eneste problemet jeg har med min er riktignok det at den lader litt dårlig. Men har lest MYE om folk som har problemer med ell-nettet til derbi . Det er egentlig det eneste problemet jeg ser med derbi mopeder.

Lenke til kommentar
ja jeg ville uten tvil valgt derbi. Men om jeg ikke skulle hatt derbi hadde det mått blitt Aprilia rx 50 . Men dette med at derbi har problemer med el-nettet på veldig mange mopeder er et slåendes faktum. Eneste problemet jeg har med min er riktignok det at den lader litt dårlig. Men har lest MYE om folk som har problemer med ell-nettet til derbi . Det er egentlig det eneste problemet jeg ser med derbi mopeder.

8440834[/snapback]

Ser flere av dere snakker om disse problemene. Men hva slags problemer er det? Og er dette på noen spesielle årsmodeller bare?

Lenke til kommentar

8440834[/snapback]

Ser flere av dere snakker om disse problemene. Men hva slags problemer er det? Og er dette på noen spesielle årsmodeller bare?

8440928[/snapback]

Det er for det meste blink lys rele , pærer som har en tendens til å ofte gå og at de lader dårlig . Jeg har bare opplevd sistnevnte , noe som gjør jeg ofte på trillstarte :hrm:

Lenke til kommentar
Det er for det meste blink lys rele , pærer som har en tendens til å ofte gå og at de lader dårlig . Jeg har bare opplevd sistnevnte , noe som gjør jeg ofte på trillstarte  :hrm:

8440957[/snapback]

Du har vel GPR og elektronisk starter du. Men tror ikke det problemet du har skal være noe problem på X-Race/X-Treme, siden disse har kickstarter :)

Det at pæra kan gå litt ofte er nok fordi Derbien er såpass turtallsvillig, slik at spenningsregulatoren ikke klarer å holde spenninga nede på 12 volt.

Det blir litt feil å si at det er el. nettet som er dårlig, når det kun er enkeltkomponenter som ryker. Blinklysreléene kan jo være av dårlig kvalitet, ikke vet jeg. Men el.nettet er jo mye mer enn det. Og det kommer jo fra Ducati, som vel ikke er kjent for så veldig dårlig kvalitet..

Dessuten skjer dette med andre mopeder også. Malagutien til fettern min har elektronisk speedometer også, og der fungerer verken speedometeret, bensinmåleren, termostaten eller turtallsmåleren, samt at fram- og baklyset ryker titt og ofte..

EDIT:

Brukes det virkelig reléer på dagens mopeder? Trodde det ar vipper eller lignende som hadde overtatt jeg..

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Jeg er fortatt litt usikker på valg av moped. Men svarene jeg har fått er hjelpende. :w00t:

Men det er 1 sykkel jeg har lest og hørt mye bra om, og det er yamaha dt eller dtr, hva er forskjellen, og er det rett at det er en bra sykkel? :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg er fortatt litt usikker på valg av moped. Men svarene jeg har fått er hjelpende. :w00t: 

Men det er 1 sykkel jeg har lest og hørt mye bra om, og det er yamaha dt eller dtr, hva er forskjellen, og er det rett at det er en bra sykkel? :hmm:

8453048[/snapback]

Jeg veit ikke så mye om sykkelen, men DT SM(?) er en asfaltcrosser, med sfaltdekk, og 17" felger både foran og bak. Supermotarden har vel også andre skjermer. DT R er offroad utgaven, med crosserdekk, litt større skjermer(?) og smalere og større framdekk i diameter enn bakhjulet som er breiere, men mindre..

Er vel en AM6 motor i denne også som det er i de fleste mopeder..

Lenke til kommentar

8453048[/snapback]

Jeg veit ikke så mye om sykkelen, men DT SM(?) er en asfaltcrosser, med sfaltdekk, og 17" felger både foran og bak. Supermotarden har vel også andre skjermer. DT R er offroad utgaven, med crosserdekk, litt større skjermer(?) og smalere og større framdekk i diameter enn bakhjulet som er breiere, men mindre..

Er vel en AM6 motor i denne også som det er i de fleste mopeder..

8453098[/snapback]

Takk...

hvis jeg skall yamaha blir det vell cross utgaven. Men jeg lurer litt på om sykklen tåler trim og om det blir mye mekking om jeg kjøper den (jeg er ikke god i mekking).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...