Gå til innhold

Forslag til bok om JS

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt a begynne a laere meg JS. Derfor tenkte jeg meg a kjope meg en bok.

Jeg har likt bokene til Apress veldig godt, derfor sa jeg pa denne her:

http://www.amazon.com/Pro-JavaScript-Techn...77181279&sr=8-7

Det star:

This book doesnt waste any time looking at things you already know, like basic syntax and structures.

Jeg kan allerede PHP godt. Trenger jeg en lettere bok da, eller kommer jeg til a skjonne det raskt?

Jeg har som sagt aldri vaert borti JS for.

Noen andre gode boker tips? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også et par bøker i den serien og jeg er veldig fornøyd med de. Mens andre bøker har med utrolig mye jada jada og selvfølgeligheter for å utvide sidetallet er disse bøkene ganske korte og konsise.

Javascript har litt annen syntax enn php, men kan du det godt bør det ikke være veldig vanskelig å sette seg i det. Skulle boka begynne for vanskelig finnes det side opp og side ned med javascript introduksjoner på nett.

Lenke til kommentar

lærte meg javascript i dag. vertfall første gang jeg har fått taket på det og vært i stand til å bruke det. brukte:

http://www.w3schools.com/js/

Fin referanse for funksjoner, syntaks og tutorials. De har et fint opplegg hvor du får se koden og resultatet, og du har muligheten til å endre koden direkte og se resultatet av endringene.

ved debugging bruk error konsollen i browseren. (unødig å si kanskje)

jeg er ikke så glad i å lese slike bøker. det er så mye waste of time mellom godbitene (i mange tilfeller). liker heller å prøve å feile med en god oppslagskilde. og utbedrer kunnskapen min utover det jeg trenger selv ved å forsøke å løse andres problemer (php hittil. kanskje javascript ettervert).

Lenke til kommentar
jeg er ikke så glad i å lese slike bøker. det er så mye waste of time mellom godbitene (i mange tilfeller). liker heller å prøve å feile med en god oppslagskilde. og utbedrer kunnskapen min utover det jeg trenger selv ved å forsøke å løse andres problemer (php hittil. kanskje javascript ettervert).

8448476[/snapback]

Jeg er også litt fan av den metoden :) Det er helt klart den raskeste måten å lære seg ting på, men det er utrolig fort gjort å gå glipp av ting. Var sånn jeg lærte meg javascript, men nå vurderer jeg også å kjøpe meg en bok om emnet.

Har en mistanke om at det er endel ting jeg gjør unødvendig tungvindt samt det er endel mer avanserte finesser i språket jeg aldri har lært meg å bruke.

Lenke til kommentar

Forresten..

ved debugging bruk error konsollen i browseren. (unødig å si kanskje)

8448476[/snapback]

Anbefaler å bruke Firebug tillegget til Firefox for debugging. Hva du enn gjør må du ikke finne på å bruke Internet Explorer til dette. Da kommer du til å irritere deg ihjel over elendige feilmeldinger lenge før du har lært så mye som å lage en eneste funksjon :) Maken til utviklerfiendtlig nettleser som man lete lenge etter!

Lenke til kommentar
Eller kanskje bare bruke den innebygde feilmeldingskonsollen i Opera. ;)

8450432[/snapback]

Den gir iallfall uendelig mange ganger bedre feilmeldinger enn ie. I tillegg har den fordelen at den viser feilmeldinger fra css, xml baserte teknologier osv osv.

Fordelen med Firebug er at den er et mer eller mindre fullstendig debuggingsverktøy med mulighet for overvåking av http forespørsler, profiling, breakpoints osv osv :) Når man først blir vant til å bruke det er det uaktuelt å drive webprogrammering uten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...