zie Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Jeg har en porsche 911 fra 86' Problemet startet da jeg skulle fylle på olje. Bilen var kald da jeg fyllt på, defor fyllte jeg til midten av peilepinnen. Så jeg starter opp glad og fornøyd og starter kjøringa. Etter at motoren blir varm ser jeg at bilen røyker noe voldsomt. En hvitaktig tykk røyk som ikke gjorde billistene bak meg noe fornøyd:) Jeg snudde og kjørte bilen hjem. Da jeg sjekket oljen nå var den allt for full. Dermed med hendene foldet og en liten bønn tømte jeg ut olje med pumpe slik at den ble på ett bra nivå. Etter dette røyket den veldig mye mindre, men fortsatt så røyker den mer enn normal. Når den er kald røyker den nesten ikke, men når den er varm så røyker den mye. MEN mye mindre. Er toppakningen gåen? Eller er det bare olje i eksosrøret som gir røyk? JEg er i tvil fordi bilen røyker mye midre enn da jeg først kjørte. Pluss at jeg kan se at det er olje som ligger i enden av eksosrøret. Dette tyder vel på at det er mye olje i eksosrøret? Regner med at en toppaknig ikke er spesiellt billig til en sånn bil og vil ikke bytte hvis dette er unødvendig. Må man ta ut hele motor for å sjekke om pakninga er gått. Eller finnes det noen måleinstrumenter som kan finne ut dette? TAkk for tips! Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Regner med at det kan måles hvor mye komprisjon det er i sylindra. Er sikkert temmelig trangt inne der så hvis man må bytte så trur jeg at man må ut med hele motoren uten at jeg veit. Når du byttaolje visste du ikke hvor mye olje bilen skulle ha? må huske at det tar litt tid og gjerne må kjøre før olja faller ned slik at det blir nøyaktig på peilepinnen. Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Se også etter om du har olje i kjølevatnet og vann i olja (at den er grå/hvit) det er er bra tegn på at toppakinga er gåen... Lenke til kommentar
zie Skrevet 22. april 2007 Forfatter Del Skrevet 22. april 2007 Se også etter om du har olje i kjølevatnet og vann i olja (at den er grå/hvit) det er er bra tegn på at toppakinga er gåen... 8441847[/snapback] Hei, dette er jo en luftkjølt bil, med luft og olje som kjøling. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Du kan jo ha blåst ut en simmer-ring e.l. pga trykket som oppstår ved for mye olje, er dette tilfelle skal du kunne se en lekkasje, mulig den ikke er stor, men drypper den på eksosen blir jo røyk.. Men mulighet for topp-pakning(er) er jo der, dette kan målest ved kompresjons test. Når det gjelder oljen som ligger i eksosanlegget så har du jo egentlig besvart spørsmålet ditt selv. Lenke til kommentar
ForsOne Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Da jeg hadde en Porsche for noen år siden fylte jeg også for mye olje på tanken. Etter litt kjøring ble det jævlig mye røyk, og den veltet også inn i coupèen. Jeg kjørte på et verksted og fikk pumpa/sugd ut litt olje. Røyken skyldtes at det var et "avløpsrør", på samme måte som i servanter på badet, der overskuddsoljen rant ut. Oljen rant så på varmerøret, og fordampet noe som skapte en jævla t røyk. Etter jeg hadde sugd ut litt olje, forsvant all røyken, ettersom det ikke rant mer på varmerøret. Ingen pakninger eller sim-ringer var blåst, så vidt jeg merket. Jeg sjekka det ikke, fordi jeg solgte den kort tid etter. Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Se også etter om du har olje i kjølevatnet og vann i olja (at den er grå/hvit) det er er bra tegn på at toppakinga er gåen... 8441847[/snapback] Hei, dette er jo en luftkjølt bil, med luft og olje som kjøling. 8443325[/snapback] Hehe Osjan, da glemmer vi den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå