Gå til innhold

Nikon D40 eller D80?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg var på produkt kurs i sandvika denne uka, så jeg fikk noen knall tilbud fra Nikon på speilrefleks. Så jeg lurer på hva jeg skal velge

D40 m. 18-55mm. Pris 3990 ,- ink mva

D40x m. 18-55mm. Pris 4900 ,- ink mva

D80 m. 18-70mm (eller 18-135mm) Pris: 6390,- ink mva

Dette er første gangen jeg eventuelt skal kjøpe meg speilrefleks kamera.

Håper på mye tilbake meldinger på hva jeg skal velge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gjort er gjort, prisen bestemmer gjor det meste, hvertfall for meg. heh :)

Håper ikke christian fra nikon dreper meg :p

Men lurer fælt på hvilket kamera jeg skal velge, har veldig lyst på d80, men lurer på om jeg har behov for det?

Jeg ville ha valgt 18-70mm, og heller kjøpte meg 70-300mm linsa senere. tror 18-70mm linsa er bedre, nikon anbefalte hvertfall 18-70mm linsa. :)

Lenke til kommentar
Hvorfor ville du valgt 18-70 fremfor 18-135?

Jeg spør fordi jeg lurer. Jeg hadde også valget mellom disse to da jeg kjøpte kamera for noen uker siden. Jeg har null greie på dette, og valgte 18-135 fordi jeg trodde det var best. Var det feil?

8439831[/snapback]

18-70 har litt bedre optiske egenskaper. Hvis man tar to objektiver i samme prisklasse, så gir stort sett objektivet med mindre brennvidde skarpere bilder med mindre feil (som kromatisk feilbrytning, vignettering, bøyde kanter og så videre). Det er lettere å lage et objektiv med lite brennviddeområde bra, enn å lage et objektiv med stort brennviddeområde bra. Om man vet dette, så sier det seg selv at brennviddeområdet på 18-135 gir visse kompromisser ettersom prisen er den samme som 18-70.

18-70 er også bedre bygget, og har blant annet metallfatning, mens 18-135 har plastfatning.

Men om man trenger den ekstra zoomen som 18-135 gir, så er det et godt objektiv. Jeg tror ikke den jevne bruker vil se noen stor forskjell, med mindre man sammenligner bilder fra samme sted og tid.

Eller så lurer jeg på om Nikon egentlig har lov til å selge direkte til forbruker, når de utkonkurrerer prisene på butikker såpass mye? Det er jo godt under det butikkene må kjøpe inn kameraene for. Lukter litt rart av dette, spør du meg.

Lenke til kommentar

Det er jo rimelig ufint av Nikon å undergrave forhandlerne sine på denne måten. Hvis dette er tilfelle så har jeg nok kjøpt mitt siste kamera i butikk. Hadde vært interessant å se et offisielt Nikon-svar på hvorfor de holder på sånn når man tydeligvis kan kjøpe et billig kompaktkamera og dermed få en kjempedeal på speilrefleks som blåser alt annet av tilbud i butikk helt av banen.

Hadde jeg vært forhandler hadde jeg tatt opp dette med Nikon umiddelbart - og krevd et svar.

Og jeg skal ikke engang si hva jeg synes om å gå ut offentlig med en slik 'behind-the-scenes'-pris som helt opplagt er en kjempedeal som Nikon neppe vil vise frem offentlig.

Ikke bra :thumbdown:

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Og jeg skal ikke engang si hva jeg synes om å gå ut offentlig med en slik 'behind-the-scenes'-pris som helt opplagt er en kjempedeal som Nikon neppe vil vise frem offentlig.
Synes det er helt greit at folk går ut med den avtalen, så man kan se hva Nikon holder på med... behind the scenes.

Får tipse sjefen min om det, så kanskje han spør de hva i huleste de holder på med.

Lenke til kommentar
Det er jo rimelig ufint av Nikon å undergrave forhandlerne sine på denne måten. Hvis dette er tilfelle så har jeg nok kjøpt mitt siste kamera i butikk.

8441159[/snapback]

Se første post - "produktkurs", så dette er nok snakk om et knalltilbud til selgere. En veldig god måte for Nikon å skaffe seg flere "jeg-har-den-selv-selgere".

Lenke til kommentar
Se første post - "produktkurs", så dette er nok snakk om et knalltilbud til selgere. En veldig god måte for Nikon å skaffe seg flere "jeg-har-den-selv-selgere".

8442014[/snapback]

Jeg vil heller tro det er det kurset som Nikon tilbyr alle kjøpere av både Nikon kompaktkamera og speilreflekskamera. Vi har ikke fått noe tilbud om produktkurs for selgerne der jeg jobber.

Selv ikke selgere i de forskjellige butikkene får i nærheten et slikt tilbud. Hadde vi gjort det, hadde jeg vært eier av et D80 kit nå. Det vi får av tilbud, er innkjøpspris (kanskje et par-tre hundrelapper under om vi smisker nok med Nikon og er heldige).

Derfor synes jeg dette høres utrolig merkelig ut. Artig om noen tilknyttet Nikon kunne forklart oss dette. Skal høre med sjefen om han vil ta det opp med de.

Lenke til kommentar

Å gi et slik tilbud på "Coolschool" er vel litt for godt til å være sant? For ikke snakke om for dumt... Jeg har selv, som selger på Elkjøp, fått noen få slike supertilbud fra bla. HP, og "produktkurs" er et utpreget selgeruttrykk. Forbrukere drar ikke på "produktkurs".

Hva pleier å være tilfelle med ting som er både for gode og samtidig for dumme til å være sant?

miCro eller trådstarter kan sikkert opplklare...

Lenke til kommentar

Som sagt var dette ikke i det hele tatt et foto kurs, dette var et stort produkt kurs som elkjøp arrangere til sine selgere. EL-Bit Spring. Så grunnen til at nikon kom med dette tilbudet er å få selgere til å kjøp, slik at det blir lettere å selge til kunder. En annen grunn kan være pågrunn av at canon kom med et knall tilbud på eos400 i fjor høst på samme opplegg, men bare enda større produkt kurs. Vinner jeg på odds'n ikveild blir det d80, hvis ikke blir det d40 samtidlig at jeg kjøper sb-600 eller sb-800 blits'n eller 30-700mm linsa :)

Lenke til kommentar
Som sagt var dette ikke i det hele tatt et foto kurs, dette var et stort produkt kurs som elkjøp arrangere til sine selgere. EL-Bit Spring. Så grunnen til at nikon kom med dette tilbudet er å få selgere til å kjøp, slik at det blir lettere å selge til kunder.
Kanskje jeg burde ringe de og forsøke meg på en lur en? Hvorfor skal bare Elkjøp få alle godene? Forskjellsbehandling, kalles det, og kan brukes mot Nikon om de ikke føyer seg :!:
Lenke til kommentar
Hvorfor ville du valgt 18-70 fremfor 18-135?

Jeg spør fordi jeg lurer. Jeg hadde også valget mellom disse to da jeg kjøpte kamera for noen uker siden. Jeg har null greie på dette, og valgte 18-135 fordi jeg trodde det var best. Var det feil?

18-70 er et meget bra kompromiss når det gjelder kvalitet/pris. 18-135 er ikke nødvendivis feil på noen måte, hvis du helst vil unngå å bytte objektiv og du har bruk for området 70-135 mm så kan det være et perfekt valg.

Det finnes ingen objektiver som er "best" man må bare prøve å finne de objektivene man blir mest fornøyd med. For eksempel så er 50 mm f/1.8D betydelig skarpere og billigere enn overnevnte objektiver men det har ikke zoom og er veldig upraktisk som eneste objektiv. Derfor velger de fleste et zoomobjektiv som hovedobjektiv også supplementerer de med spesielle objektiver hvis de får behov for det.

Lenke til kommentar
Som sagt var dette ikke i det hele tatt et foto kurs, dette var et stort produkt kurs som elkjøp arrangere til sine selgere. EL-Bit Spring. Så grunnen til at nikon kom med dette tilbudet er å få selgere til å kjøp, slik at det blir lettere å selge til kunder.
Kanskje jeg burde ringe de og forsøke meg på en lur en? Hvorfor skal bare Elkjøp få alle godene? Forskjellsbehandling, kalles det, og kan brukes mot Nikon om de ikke føyer seg :!:

8444111[/snapback]

De fleste pleier jo å være rimelig greie når det gjelder slikt. Si at du kun kommer til å anbefale konkurrenten til kundene dine om de ikke føyer seg! Det har fungert for meg ovenfor flere grossister. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...