Gå til innhold

Hvem kan egentli bruke en 200GB HD?

norway

Anbefalte innlegg

Jeg trodde mitt hovedkort var helt up to date...

Men nei , nå fant jeg ut at det kun støtter opp til 120GB.Grunnen til jeg skriver dette er at jeg tenkte å kjøpe en 180 eller 200GB HD , men hovedkortet støtter bare 120.

Kan jeg utnytte resten av av plassen på en eller annen måte , kansje ved partisjonering eller hva det heter?

SOYO KT333 Dragon Ultra

Hvis du virkeli vill hjelpe til her , så er adressen

http://www.soyousa.com

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quote:

Cool skrev (2002-12-21 13:26):

Du må kjøre en bios opdatering for og få støtte for så storte disker. Gjør du ikke det så får du ikke utnytet mer en 120Gb.

Feil, Er ikke noen bios oppdateringer enda som legger støtte for større disker en 120gb. Det finner du ut om du følger linken han har postet?
Lenke til kommentar

Dette har ingenting med ATA100 eller ATA 133 eller gjøre.Gjør ett søk og du finner lignende tema.Hvis ikke biosen på ditt hovedkort har 48 bit HDD support vil du ikke kunne bruke hardidker over 137 GB.Opp i gjennom årene har biosen "sperret" for mange.Husker godt 8 GB barrieren, 32 GB barrieren og nå 137 GB...

Som nevnt over løser det seg med et ATA kontrollerkort siden de stort sett har 48 bit HDD detection chip, men jeg tipper SOYO har dette implementert i biosen.Er jo tross alt et nytt hovedkrot og såpass burne man kunne forvente.

Hvis du booter opp og ser at biosen finner HELE disken og <137 GB i windows ligger problemet hor Gates& Co.Finnes en fix for det også, men husker ikke hvor.

Lenke til kommentar

Siterer fra hw.no sin egen 200GB (WD) test:

Med en totalt kapasitet på 187 GB er man over den såkalte 137 GB-grensen. Dette betyr i korte trekk at man ikke får utnyttet mer enn 137 GB av denne disken med mindre du har et hovedkort som støtter 48-bits adressering og et OS som støtter det samme. De fleste eldre hovedkort har fått BIOS-oppdateringer som legger til denne støtten, og nyere hovedkort har dette som standard. Man må også ordne litt i registeret til Windows for å utnytte hele plassen. Mer om dette kan du lese her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...