me_andre Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Saker slik som Columbine massakeren eller den nylige hendelsen på Virginia Tech-universitetet har begge blitt begått av sinte, frustrerte ungdommer som aldri ble forstått. I begge tilfellene har media nevnt kultur og kunst som inflytelser for hendelsene. Marilyn Manson ble den store stygge ulven som skulle ha inspirert morderne på Columbine til å gjøre det de gjorde. Kultfilmen Oldboy har blitt dratt frem som grunn for handlingene på Virginia Tech. Vel Manson har faktisk blitt nevnt i dette tilfellet også, men bare på youtube hittil(link nederst) . Har vi aldri tenkt på at det er OSS som gjør at disse ungdommene begår de handlingene de gjør? Se for deg selv å være veldig stygg, du vet det selv og du vet at alle andre vet det. Du blir kvalm når du ser deg i speilet. I tillegg er du veldig spessiel, og du vet at ikke mange kan relatere seg til hva du mener eller tenker og du har aldri passet inn noe sted, kanskje fordi du vet du er smartere enn de, eller fordi du vet at du er dummere enn de. Du har alltid vært anledes og folk har alltid sett ned på deg. På skolen har du alltid blitt mobbet og trakasert av nesten alle siden førskolen, spessielt av sportsfolka og de populære folka som du vet er mye sterkere og kulere enn deg. De få som ikke mobber deg baksnakker deg, hvis de i det heletatt vet hvem du er, det er i hvertfall det du selv er sikker på fordi alle årene har isolert deg for possitivitet og du har endt opp ekstremt kritisk og paranoid når det gjelder alt og alle. Du blir med årene enda mer sær pga omstendighetene rundt deg og psykisk blir du helt likegjyldig og kald tilslutt, fordi hodet ditt må tilpasse seg til situasjonen. Du har ingen venner, du har nesten hatt det noen få ganger, men de har alltid enten stukket deg i ryggen eller bare gått fort videre, uten noen som helst interesse i å huske deg. Du vet at selvom du har puttet på deg ett skall av overmennesklighet at du er ekstremt usikker og missfornøyd med deg selv. Du hater ALLE, du har blitt så missantropisk, at ett menneskeliv ikke betyr noen ting for deg lenger. Ikke ditt eget engang. Du har kommet til helvete, bunnen av den svarte spiralen du har faret nedover i igjennom hele livet ditt. Herfra vil de fleste kanskje ta sitt eget liv. Men det finnes noen som ikke bare vil det, de vil gjøre ett statement før de dør, de vil bli martyrer og de vil ble husket og bli kjent. Disse menneskene kan for eksempel gå å ta med seg noen tilfeldige liv før de tar seg selv. De føler ikke at de er slemme, i den innestengte og surrealistiske hverdagen de har fått tar de bare hevn. De vet også at slike hendelser vil gjøre at de for første gang får oppmerksomhet og forståelses av noen, det vet de fordi media gir det utrykket at gjør du noe ekstremt nok, så får du den oppmerksomheten du vil. Og det er sant. Fjeset ditt kommer på forsiden av alle bladene i hele verden og alle snakker om deg. Du blir en martyr og en kjendis. Så hvis vi spør oss selv hvorfor slike mennesker gjør som de gjør, føler jeg det mest sanne svaret vi kan gi er at det først og fremst er VÅRES skyld, vi overser de eller plager de hver dag, vi gjør så de ikke føler seg verdt en dritt. Vi lar de ikke passe inn og vi ser ned på de. Skal vi se på ytre påvirkning er det nyhetene og media i seg selv som inspirerer de. Kanskje vi kan gå så langt som å si at det nye testamentet og historien om Jesus er det første eksempelt på dette. Skal vi skylde på kunst og kultur så blir det nok bibelen. Ikke Marilyn Manson eller Oldboy. For det eneste slike filmer eller artister kunne gjort var at disse verdiløse taperne endelig kunne relatert seg til noe. De ville for første gang se at de ikke var alene, og for første gang ville de kunne kjenne livskraft og se lysglimt i det ekstremt svarte mørket som omgir de hver dag. De ville faktisk kunne forsette å leve å vi ville ungått ett par- tre selvmord og massakrer. http://www.youtube.com/watch?v=3izX9SrV2D8&NR=1 Lenke til kommentar
person Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 (endret) denne tråden støttes faktisk, til en viss grad... marley: du har aldri hatt tilgang til våpen heller, går jeg ut ifra, i og med at vi lever i norge... hadde du bodd i usa, kunne historien vært mye annerledes gah.. ninja edits.... Endret 21. april 2007 av person Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Hele innlegget ditt kan beskrives med denne setningen: mea maxima culpa. Hvorfor skjer disse hendelsene stadig i USA? Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Godt skrevet. Det er vel hevet over enhver tvil at det er personlig tragedie som forårsaker slike desperate handlinger. Lenke til kommentar
me_andre Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 Hele innlegget ditt kan beskrives med denne setningen: mea maxima culpa. Hvorfor skjer disse hendelsene stadig i USA? 8438037[/snapback] Jepp, men da tror jeg ikke mange ville lest det. Men det er sant, jeg har opplevd å snakke dritt om noen som ser ut til å være på bunnen også, og du har sikkert gjort det selv. Jeg har også i løpet av livet smakt på symptonene av denne behandlingen og jeg har full forståelse for at noen så "langt vekk fra virkeligheten" kan ende opp med å gjøre noe så dramatisk. I hvertfall med tanke på det samfunnsintrykket man kan få. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Ja, omverden kan være slem mot dem som er annerledes. Men nei, omverdenen har ikke ansvar alene. Ved å ta fra fyren alt ansvar så tar du samtidig fra ham menneskeverdet og degraderer ham til en viljeløs robot. Det er egentlig en ovenfra og ned holdning. Hvorfor har vi ansvar, men ikke han selv? Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Jeg tror at din fremstilling er noe ensidig. Jeg sier IKKE at det du snakker om ikke er viktig, men jeg tror at fremstillingen er mer kompleks. Når det gjelder temaet mobbing, så er det er et svært alvorlig tema. Men kan mobbing være eneste grunn til at man blir en massemorder? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Jeg tror at din fremstilling er noe ensidig. Jeg sier IKKE at det du snakker om ikke er viktig, men jeg tror at fremstillingen er mer kompleks. Når det gjelder temaet mobbing, så er det er et svært alvorlig tema. Men kan mobbing være eneste grunn til at man blir en massemorder? 8438290[/snapback] Selvsagt ikke. Misshandling i oppveksten er en velkjent årsak til at folk får psykiske problemer. Det er forskjell på hvor genetisk betinget man er. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Ja, omverden kan være slem mot dem som er annerledes. Men nei, omverdenen har ikke ansvar alene. Ved å ta fra fyren alt ansvar så tar du samtidig fra ham menneskeverdet og degraderer ham til en viljeløs robot. Det er egentlig en ovenfra og ned holdning. Hvorfor har vi ansvar, men ikke han selv? 8438279[/snapback] Som Cho sa selv, så opplevde han det som han ikke hadde noe valg. Det er ingen grunn til å tro han ikke mente det han sa. At du tar opp menneskeverd er interressant, hvor mye menneskeverd tror du Cho følte han hadde i tiden før massakren? Lenke til kommentar
me_andre Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 (endret) Jeg tror at din fremstilling er noe ensidig. Jeg sier IKKE at det du snakker om ikke er viktig, men jeg tror at fremstillingen er mer kompleks. Når det gjelder temaet mobbing, så er det er et svært alvorlig tema. Men kan mobbing være eneste grunn til at man blir en massemorder? 8438290[/snapback] Personen i eksempelet mitt ble ikke bare mobbet, han følte at han alltid hadde vært forskjellig fra alle andre når det gjelder tankegang ol, han var stygg av utseende og visste det selv og fikk aldri noen form for tilhørlighet. Dessuten kan han godt ha blitt misshandlet hjemme også, kanskje det var derfor han ikke hadde noen form for tilhørlighet. Tror ikke det trenger å være noe mer komplisert jeg. Hadde ikke jeg hatt noen følelse av tilhørlighet selv, og jeg hadde følt meg helt verdiløs, meningsløs, usynelig og i tillegg ikke kunne utrykket meg på noen måte så tror jeg ganske sikkert at jeg ville mistet lysten på å leve og startet å ønske meg selv død, hadde jeg da i tillegg blitt slengt dritt til, mobbet og oversett av alle rundt meg tror jeg at jeg med tanke på hevn etc at jeg ville likt å ende mitt eget liv på samme måte. I hvertfall når jeg visste at jeg da endelig kunne fått uttrykket meg skikkelig og at jeg ville fått fjeset mitt på alle forsider og blitt senteret av opmerksomheten i lang tid. Dessuten hadde jeg også visst at jeg ville ha blitt historisk og husket. Tror ikke du at du kunne gjort noe lignende? Husk at du hadde hatt en HELT annen virkelighetsoppfattelse i den situasjonen også. Jeg tviler blandt annet på at sympatifølelsen ville eksistert i deg da. Endret 21. april 2007 av me_andre Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Ja, omverden kan være slem mot dem som er annerledes. Men nei, omverdenen har ikke ansvar alene. Ved å ta fra fyren alt ansvar så tar du samtidig fra ham menneskeverdet og degraderer ham til en viljeløs robot. Det er egentlig en ovenfra og ned holdning. Hvorfor har vi ansvar, men ikke han selv? 8438279[/snapback] Som Cho sa selv, så opplevde han det som han ikke hadde noe valg. Det er ingen grunn til å tro han ikke mente det han sa. At du tar opp menneskeverd er interressant, hvor mye menneskeverd tror du Cho følte han hadde i tiden før massakren? 8438377[/snapback] Om Cho mente det han sa eller ikke betyr ikke at han ikke hadde ansvar for seg selv og sine handlinger. Han han overbeviste seg selv om at han ikke hadde noe valg minner mer om forsøk på rasjonalisering enn det beskriver fakta. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Personen i eksempelet mitt ble ikke bare mobbet, han følte at han alltid hadde vært forskjellig fra alle andre når det gjelder tankegang ol, han var stygg av utseende og visste det selv og fikk aldri noen form for tilhørlighet. 8438449[/snapback] At han følte det betyr ikke nødvendigvis at det faktisk var slik. Mange stygge mennesker har gode venner, et godt liv og en god kjæreste. Dessuten kan han godt ha blitt misshandlet hjemme også, kanskje det var derfor han ikke hadde noen form for tilhørlighet. 8438449[/snapback] Det kan godt være misshandling hjemmefra som har gjort han ute av stand til å ta til seg positiv oppmerksomhet fra omgivelsene, slik at han alltid var negativ, sperret andre ute og satte opp stengsler for andre. Dette er selvsagt spekulasjoner fra min side. Men det er ikke sikkert omverden har hatt noen mulighet til å egentlig nå inn til ham. Det unnskylder selvsagt ikke mobbing og trakkassering. Men det betyr at den stien han var på ikke var 'vår' skyld. Selv om noen av 'oss' nok kan ha dyttet han over kanten. .... hadde jeg da i tillegg blitt slengt dritt til, mobbet og oversett av alle rundt meg tror jeg at jeg med tanke på hevn etc at jeg ville likt å ende mitt eget liv på samme måte. 8438449[/snapback] Du sier 'alle'. Jeg tviler sterkt på at dette gjaldt alle omkring ham. Du maler opp et virkelighetsbilde for denne Cho. Men du maler et langt svartere bilde enn det som nødvendigvis er sant. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 At gutten var sinnsyk i gjerningsøyeblikket er det jo liten tvil om. Hvor ansvarlig man er for sine egne handlinger i en slik tilstand kan diskuteres, men såvidt jeg vet er dette i forhold til vestlige standarder noe som reduserer ansvarsforholdet hans betraktelig. Spørsmålet blir vel mere hva som gjorde at han havnet i en slik situasjon. Svaret kan desverre bli vanskelig å finne når man ikke med klarhet kan redegjøre for hva Cho opplevde i forkant av tragedien. Det man kanskje kan laste Cho for var at han hadde en moral som tilsa at han syntes det var greit å drepe andre mennesker. Det er mange som har en slik moral, men få kommer til det punktet der de blir desperate nok til å sette tankene sine ut i handling. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 [snip] 8437935[/snapback] Du tar fra gjerningsmannen ansvar og kommer med en svært ensidig framstilling. Mye av din beskrivelse kunne passet på meg, men jeg går ikke rundt og dreper folk av den grunn. Om jeg gjorde det, så ville jeg ikke ønske at samfunnet skulle ta på seg skylda. Er jeg ikke annet enn en robot uten vilje og følelser? Jeg synes nesten det er frekt mot folk som har følt det slik at du kobler det til en slik sak og påstår at det er samfunnet som har ansvaret. Dette er én persons handlinger, det er denne personens svakheter som har ført til at dette har skjedd. Det er ingen andres ansvar. De aller fleste personer er sterke nok til å takle en slik situasjon uten å ta livet av seg selv eller andre. Når det er sagt, så er det klart at det er kjipt for folk når det blir slik. Det har jeg selv erfaring med. Når dette i tillegg kombineres med psykisk/nevrologisk ustabilhet så kan det bære nedenom og hjem. Men dette er ikke annet enn en delvis forklaring. Det er en måte å forstå én av årsakene til at det gikk som det gikk. Det er ikke noen unnskyldning. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 det er denne personens svakheter som har ført til at dette har skjedd. 8438833[/snapback] Det blir en for enkel måte å framstille det på. Man må også stille spørsmål ved hva som førte til svakhetene. Psykisk ustabilitet i seg selv fører ikke til slike handlinger ene og alene. Det blir som å legge skylden for global oppvarming på at ozonlaget er for svakt. Lenke til kommentar
McFly Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Ja, omverden kan være slem mot dem som er annerledes. Men nei, omverdenen har ikke ansvar alene. Ved å ta fra fyren alt ansvar så tar du samtidig fra ham menneskeverdet og degraderer ham til en viljeløs robot. Det er egentlig en ovenfra og ned holdning. Hvorfor har vi ansvar, men ikke han selv? 8438279[/snapback] Det er nok nok fordi man ikke har noe personlig ansvar. Det å ha vilje betyr jo ikke at man har personlig ansvar, da man trenger fri vilje for å kunne ha personling ansvar. Det er jo tross uvitenskapelig å hevde at noen kan være en årsak i seg selv. Det skal også nevnes at det nettopp er folk som Cho som frepperne mener er "friske trygdensyltere som ikke gidder å jobbe". Lenke til kommentar
McFly Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Det blir en for enkel måte å framstille det på. Man må også stille spørsmål ved hva som førte til svakhetene. Psykisk ustabilitet i seg selv fører ikke til slike handlinger ene og alene. Nei, men psykisk ustabilitet i kombinasjon med andre faktorer fører til det. Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Samfunnet skaper "monstre", og når man presser noe slikt opp i et hjørne ender det med kaos. Men så går det vel an å sette spørsmål ved om dette kan skyldes på "oss", mange, veldig mange har en hard oppvekst med mobbing og mangel på et sosialtnettverk. Dette kan på ingen måte rettferdig gjøres, flertallet drar seg igjennom dette og får det bedre som voksen. Noen, ekstremt få mennesker, har muligens en diagnose i tillegg som gjør dem utsatt for å utøve slike handlinger. Men igjen så er kanskje dette noe det offentlige, globalt sett, satse mer på. Ungdommene idag vokser opp til en hard verden, å etablere seg idag er beinhardt. Jeg syns nå den 75 år gamle lærern som stengte døren for å redde studentene sine gjorde en fantastisk bragd. For et fantastisk mennesket. Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 (endret) Jeg skjønner helt og holdent hva du mener:) Hadde det slik på barneskolen, men så byttet jeg skole... Nå prøver jeg å være hyggelig med alle jeg møter, selv om jeg ikke kjenner de. eg syns nå den 75 år gamle lærern som stengte døren for å redde studentene sine gjorde en fantastisk bragd. For et fantastisk mennesket. Er ikke helt kjent med columbine historien... Hva var det som skjedde? Har fått med meg at noen ungdommer gikk inn på en skole og skøyt andre ungdommer. Men ikke mer Endret 21. april 2007 av pessimisten Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Det blir en for enkel måte å framstille det på. Man må også stille spørsmål ved hva som førte til svakhetene. Psykisk ustabilitet i seg selv fører ikke til slike handlinger ene og alene. Nei, men psykisk ustabilitet i kombinasjon med andre faktorer fører til det. 8438915[/snapback] Det er det liten tvil om Akkurat som det også er liten tvil om at graden av psykisk ustabilitet en person har også påvirkes av ytre faktorer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå