tommy_sn Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Hei! Noen her som vet hva som er best til å feste litt tunge ting i en gipsvegg, bortsett fra å få det skrudd/spikret rett i spikerslagene? Har jo vanlige gipsplugger, sånne støre skruer man skrur tre-skruer i, og "anker" som bretter seg ut og ekspanderer på baksiden av selve gips plata..Noen erfaringer på dette? Lenke til kommentar
Rincewind76 Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Hva er "litt tunge ting"? Plasma tv-en hadde jeg utelukkende hengt opp hvis jeg fikk skrudd inn i bjelker/spikerslag bak. For vanlige hyller og større bilderammer o.l. hadde jeg brukt gipsanker, for små bilder og andre lette ting hadde jeg bare skrudd det rett inn. Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Slik jeg har blitt fortalt så holder gipsankeret mye mere vekt pga arealet trykket blir fordelt på.. Så spørs deg og hvor tykk gipsen er osv.. Lenke til kommentar
nree Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Selv har jeg hengt opp 2 stk høytalere uten gipsplugger, disse er hengt opp med såkalte gipsskruer.. Bilder ol. henger jeg opp med en liten spiker. Gipsplugger er jo absolutt å anbefale ved tyngre ting, har hengt opp en bokhylle på gips med slike plugger. Ellers er det veldig bra å finne og bruke stenderene inni veggen. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 (endret) Til lett montering foretrekker jeg flate gipsanker som bankes inn i veggen og splittes opp som en omvendt V inni veggen når man skrur i skruen. For litt tyngre utstyr kan mollypluggen brukes, den har en større anlegsflate bak gipsplata men dersom den skulle løsne så ender du opp med et krater i veggen, håpløs å få ut igjen etterpå er de også. Driva derimo synes jeg personlig er den største driten som er oppfunnet, altfor lett å skru rundt jengene til pluggen når man skrur den inn. Skulle man f.eks montere plasma TVen på gipseveggen så kru veggfestet fast og ha Wurth kleb og tett på alle flatene som skal ligge mot veggen. Er det litt størelse på anlegsflaten mellom brakett og vegg så må gipsplata løsne før braketten brytes løs av vekta. http://194.19.67.96/wn_infoliste.exe/vispd...?Artnr=08901001 Endret 23. april 2007 av perpyro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå