Gå til innhold

Ble rygget på - fyren stoppet aldri! hva gjør jeg?

diss

Anbefalte innlegg

Heisann,

Etter kjøretur idag, bare 50 meter før min egen innkjørsel stoppet jeg for en annen bil som kom ryggende ut av naboens oppkjørsel. Jeg stoppet, tenkte jeg skulle være grei og slippe vedkommende ut - hadde ikke dårlig tid likevel. Mens jeg står der (med god klaring!) sitter jeg og ser på at han rolig rygger ut i veien, lenger og lenger ut. Han kommer nærmere og nærmere, jeg blir litt urolig, men tenker at han må jo ha kontroll - en relativt bred gate, strak og oversiktlig, og ingen trafikk rundt oss. Han kommer nærmere og jeg tuter en gang, to ganger, holder inne hornet når han er faretruende nært - han FORTSETTER å rygge, og smellet er uungåelig.

Jeg går ut av bilen og titter, han kommer ut også - en eldre kar som men god og skjelven stemme (og hender). Joda, han knuste nummerskiltrammen min, bulket nummerskiltet godt (han hadde hengerfeste), og laget noen riper i min lakkerte plaststøtfanger - ikke så ille, men aboslutt merkbare.

Jeg ble ganske usikker på hvordan dette skulle håndteres, men jeg fikk navnet hans, telefonnr. og adresse, samt bilregistreringsnumeret. Han fikk nummeret mitt. Jeg skrev ikke skademelding, ingenting annet enn selve rammen for nummerskiltet ble ødelagt. Har jeg dummet meg ut? For ordens skyld kan jeg nevne at jeg har flere vitner, min egen samboer samt en annen nabo som stod i hagen og så det hele.. Jeg må jo erstate nummerskiltrammen (biltema), dette bør jo han dekke, men hva med ripene? Jeg synes jo at han skal betale for å få ordnet dette, eller er det å håpe på for mye? Takknemlig for svar :)

Endret av diss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det riktigeh er hadde vært å enten skrive en skademelding eller gjort opp privat.

Foretrekker egentlig skademelding fordi da blir skaden taksert og reparert og du ender opp med en minst like bra bil som du hadde før uhellet.

Er dette noe du ikke bryr deg om så er det vel bare la det være som det er.

Lenke til kommentar

Takk for råd.

Ok, så her har jeg vel allerede gått på en blemme? Hvordan stiller saken seg nå som jeg ikke har skademelding?

For ordens skyld, jeg har navn og nummer på vedkommende, samt 2 vitner. Vedkommende vedgår også sitt ansvar. Hvordan går jeg frem nå?

perpyro: det er en bil til 480k, jeg gir ikke blaffen, det er helt sikkert...

Lenke til kommentar

Du har helt klart retten på din side, og med vitner stiller du sterkt uansett. Du kan kreve at han erstatter alt. Hvis ikke du synes ripene er verre enn at du kan leve med det kan du foreslå at han betaler rammen og litt ekstra for tort og svie, og hvis ikke at han betaler det det koster å sette bilen i samme stand som den var.

Lenke til kommentar

Ta kontakt med mannen, si du har snakket med forsikringsselskapet og vil ha han til å fylle ut skademeldingen så gjør han det.

Har opplevd en lignende hendelse der jeg med en gammel Datsun 200L kjørte av ei dør på en Ford Fiesta, dama som kjørte stoppa midt i et kryss og åpna døra rett forran min bil.

Var ikke min feil og fikk ingen skader på min bil.

Vi blei enige om at det var hennes feil på stedet og at jeg ikke skulle ha noe for skaden jeg ikke blei påført.

Et par uker senere når jeg var bortreist kom telefonen, hun hadde snakket med sitt forsikringsselskap og de mente vi måtte fylle ut skademelding, noe som blei gjort.

Forskjellen var at nå var det ofisielt hennes feil og jeg fikk brev fra forsikringsselskapt om å ta med bilen til taksering.

Så toget er enda ikke gått og med en bil av den prisklassen så er det vel ikke noe tvil om at dette skal repareres profesjonelt.

Lenke til kommentar

Takk for gode råd!

Vedkommende som rygget på meg foreslo straks at han hadde en "kompis" som kunne fikse ripene i lakken. Jeg er litt skeptisk til dette, det er tross alt en dyr bil. Han skulle ringe så snart han hadde klarlagt dette, men jeg har ennå ikke hørt noe fra han.

Jeg tror jeg skal følge rådet om å fylle ut en skademelding, og høre med forsikringsselskapet om videre gang. Jeg er ikke interessert i å påta meg risiko av noe slag som følge av at en annen rygger blindt ut i vei, og ser helst at bilen min blir akkurat slik den var før den ble påkjørt.

Lenke til kommentar

fyren burde ikkje ha førerkort.

grunn:

når han ikkje får med seg at du står bak han når du tutar tre gangar på han, korleis vil han då håndtere ein farleg situasjon? er han så våken at han kan lese trafikkbilde? oppfatte situasjonar?

om du ikkje hadde tuta på han er ein ting, det går an å drite seg ut, men du skal no uansett følge med bak bilen når du ryggar.

ville fylt ut skademeldingsskjema iallefall, er ingen tvil om kem sin feil det var. ved rygging har du alt ansvar.

Lenke til kommentar

Semikolon: Du har helt rett, jeg blir faktisk nervøs når jeg tenker på at han har lappen. Gaten hvor dette skjedde kryr av små barn, hvis han ikke fikk med seg at jeg stod bak han i bilen (og tutet!), hadde han da fått meg seg at f.eks. 2 barn satt på kne og tegnet på asfalten med fargekritt?

Et eksempel satt på spissen, men likevel ikke urimelig.

Jeg har sendt skademelding til forsikringsselskapet mitt, og vært hos NAF for skadetaksering. Takst kom på ca. 5000kr, og vedkommende som inspiserte skaden kunne si at skjermen hadde kommet godt fra uhellet, bortsett fra ripene. Nå har jeg valget om å levere bilen til reperasjon, eller å motta kontantoppgjør. For et oppgjør kan jeg f.eks. kjøpe nye skilt og rammer. Ripene er på underside av støtfanger og ikke synlig om man ikke legger seg på kne og ser opp.

Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...