Jolle99 Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 (endret) Lurer på noen små ting rundt Enkeltpersonsforetak. Håper noen kan hjelpe... Skal starte ett Enkeltpersonsforetak nå, Må jeg registerer meg i Enhetsregisteret eller Foretaksregisteret? Skal bare levere diverse flash og online løsninger til andre. Og vil ikke være over 5 personer i foretaket. Kan jeg kjøpe inn utstyr nå, før eller uten å ha registrert meg på Enhetsregisteret? (beklager hvis dette er feil sted å poste disse spørsmålene, men fant ingen andre passende plasser) Endret 21. april 2007 av Jolle99 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Enhetsreg. holder i første omgang. Vil du få omsetting over 50K (12 mnd.) så må du reg. deg hos Fylkeskattesjefen for MVA. Lenke til kommentar
Jolle99 Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 Her er det snakk om levering av tjenester, ikke videresalg av varer, må jeg likvel registrer meg på Foretaksregisteret ved over 50k omsettning? Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Du må registrere deg i enhetsregisteret, og når omsetningen passerer 50k er du pålagt å registrere deg i MVA-registeret. http://www.spor-oss.no/ er en god ressurs på slike spørsmål. Lenke til kommentar
teledud Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 En mulighet er også bedin.no (en offentlig infoside for næringsvirksomheter) Lenke til kommentar
hean Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Kan jeg kjøpe inn utstyr nå, før eller uten å ha registrert meg på Enhetsregisteret? 8437568[/snapback] Kjøper du inn utstyr før du registrerer bedriften får du ikke utgiftsført disse innvesteringene på bedriften og du får heller ikke igjen momsen du har betalt. Lenke til kommentar
Franken Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Kan jeg kjøpe inn utstyr nå, før eller uten å ha registrert meg på Enhetsregisteret? 8437568[/snapback] Kjøper du inn utstyr før du registrerer bedriften får du ikke utgiftsført disse innvesteringene på bedriften og du får heller ikke igjen momsen du har betalt. 8894137[/snapback] Det blir vel en sannhet med modifikasjoner. Du kan få utgiftsført dette selv om bedriften ikke er etablert. Det er mulig å sette etableringsdato når du gjennomføre etableringen. Denne kan både settes fram og tilake i tid. I så fall skal det være mulig å få utgiftsført disse kostnadene. Derimot er det veldig viktig å være og opptre ryddig i en slik situasjon. Rådfør deg gjerne med regnskapskontor e.l. Å få noen til å føre regnskap for deg er ikke så dyrt som mange vil ha det til. Personlig holder jeg orden i papirene mine, og rydder opp etter hvordan regnskapskontoret ønsker å få papirene presentert. Jeg omsetter for 500.000,- i mitt enkeltpersonsforetak. Regnskapet for 2006 kostet meg 6000,- inkl. næringsoppgave mm. Lenke til kommentar
teledud Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Kjøper du inn utstyr før du registrerer bedriften får du ikke utgiftsført disse innvesteringene på bedriften og du får heller ikke igjen momsen du har betalt. 8894137[/snapback] Det Zatuu sier der, er nok ikke helt korrekt. Du kan få tilbake inntill 3år tilbake i tid. (under forutsenting av nødvendig dokumentasjon selvfølgelig) Legger ved en link. http://www.bedin.no/php/d_faqdetalj/cf/hAp...arent_5/hDKey_1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Kjøper du inn utstyr før du registrerer bedriften får du ikke utgiftsført disse innvesteringene på bedriften og du får heller ikke igjen momsen du har betalt. 8894137[/snapback] Det Zatuu sier der, er nok ikke helt korrekt. Du kan få tilbake inntill 3år tilbake i tid. (under forutsenting av nødvendig dokumentasjon selvfølgelig) Legger ved en link. http://www.bedin.no/php/d_faqdetalj/cf/hAp...arent_5/hDKey_1 8926869[/snapback] Kan nok være korrekt det, pass bare på å ta vare på kvitteringer på ting du kjøper. Har du kjøpt en PC for mindre enn 3 år siden som du skal bruke i forbindelse med arbeidet vil jeg tro du kan utgiftsføre den på firmaet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå