Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

dekk på feil sted!


Anbefalte innlegg

jeg bytta dekk i går hos vulk service. sa til de at toyo dekka skulle stå forran for de var nyest. når jeg kom hjem la jeg merke til at disse var satt bak på begge sider i stedenfor. :hrm: kan han gutten ha gjort det med hensikt pga dekkdybden å sånn? han må jo tydelig se bremsestøvet på felgene å at de skal stå forran.

bilen drar skikkelig til venstre. for meg som er ganske liten og lav er ikke dette så veldig gunstig. hvordan merker man at det er drivknuter el no? :hmm: den knirker veldig når jeg står stille og vrir om på rattet el når jeg rygger sakte ut fra gårdsplassen. den har alltid dratt litt til høyre, har oxo hatt den på forstillingskontroll hvor de retta opp det meste. men den er fortsatt ganske sporete. :roll:

hva tror dere dette kan være?

Endret av turbo_princezz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er samma dekkype og dimensjon på samme "aksel", det vil si at de som er bak er like og de som er foran er like? Er de like kan det være dårlig luftrykk i en av dekkene.

 

Man skal uansett om en har forhjulsdrift eller bakhjulsdrift ha de dekkene med mest mønsterdybde bak. Dette kommer av at du merker senere bak at du får vannplaning. Vannplaning med hekken er også vanskligere å få på rett sjøl, i tillegg til at en merker det litt senere enn foran.

Endret av sesteen
Lenke til kommentar
Det er samma dekkype og dimensjon på samme "aksel", det vil si at de som er bak er like og de som er foran er like? Er de like kan det være dårlig luftrykk i en av dekkene.

 

Man skal uansett om en har forhjulsdrift eller bakhjulsdrift ha de dekkene med mest mønsterdybde bak. Dette kommer av at du merker senere bak at du får vannplaning. Vannplaning med hekken er også vanskligere å få på rett sjøl, i tillegg til at en merker det litt senere enn foran.

8437955[/snapback]

 

 

de dekka som nå er bak er kjøpt og lagt om samtidig. det som er litt dumt, er at den ene senter kapselen er borte. så den felgen er forran. synes det ser bedre ut å ha den bak. man legger lettere merke til de forran. men den knirkinga, kan det være drivleddet el no som knirker? siden jeg synes den var omtrent like ille etter jeg har vært å justert spissinga på den..

Endret av turbo_princezz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Det er vel ikke krav om samme dekkmønster, er vel krav om tilnærmet likt dekkmønster på samme aksel. Dimensjonen må jo selvfølgelig være lik ;)

8444010[/snapback]

 

Ikke bare mønsteret, dekk på samme aksel skal ha tilnermet like egenskaper. altså gummiblandingen og oppbyggingen av kordene er også viktig.

Lenke til kommentar
Det er store forskjeller i bremselengde osv. på dekker. Det skal derfor ikke bare være visuelt tilnærmet likt, men det skal være samme dekk og dimmensjon.

8445027[/snapback]

 

 

det er samme type dekk og dimmensjon på de foran.205/40-17 både foran og bak. veldig lik mønsterdybde oxo.

avon dekk foran og toyo bak. Men når bilen står stille og skal vri på rattet så er det akkurat som ikke rattet henger med helt.hakker litt på en måte. har hørt at det kan være drivknute som er dårlig. men lurte på om det kan være hjula. at de som sto bak i fjor står nå foran.

Lenke til kommentar
Det er samma dekkype og dimensjon på samme "aksel", det vil si at de som er bak er like og de som er foran er like? Er de like kan det være dårlig luftrykk i en av dekkene.

 

Man skal uansett om en har forhjulsdrift eller bakhjulsdrift ha de dekkene med mest mønsterdybde bak. Dette kommer av at du merker senere bak at du får vannplaning. Vannplaning med hekken er også vanskligere å få på rett sjøl, i tillegg til at en merker det litt senere enn foran.

8437955[/snapback]

 

Angående dette med vannplaning.. hvilke dekk er det som skyver unna vannet? Nettopp.. forhjulene. Hvor mye vann er det da på veien til bakhjulene?

 

Greit nok at hjulene ikke kjører samme spor i svinger, men disse er vanligvis dosert, slik at det ikke ligger så mye vann i kjørebanen som på rette strekninger.

Lenke til kommentar

Mange mener at man bør ha de beste dekka bak ja, men det er for folk låser alle hvjul og får panikk når noe begynner å skli. På glattkjøringa får man innføring i hva man skal gjøre. Jeg sverger til de beste dekka forran på forhjulstrekker pga. vannplaning, fremkomst, bremseeffekt, og å forhindre understyring.

 

Det som knekker når du svinger er endeledda.

Lenke til kommentar

Det er delte meninger om hvorvidt de beste dekkene bør være bak eller foran. Da er et litt unyansert å gjøre som noen gjør her, å fremme ubegrunnede påstander om at de beste dekkene bør være bak.

 

Selv synes det jeg det er smart å ha gode dekk både foran og bak, men hvis jeg fikk velge, ville jeg ha de beste foran, av grunner som Boogeyman allerede har nevnt:

-Kortere bremselengde (>70% av bremseeffekten er på forhjulene, avhengig av biltype og lastfordeling)

-Bedre styring (mindre risiko for understyring)

-Bedre vannplaningsegenskaper (mønsteret i fordekkene flytter vannet ut av hjulsporene slik at det er lite sannsynlig med vannplaning bak)

-Bedre fremkommelighet

Endret av hsiverts
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

De beste dekka skal stå foran! Dette pga bremselengden og får man overstyring har man større mulighet å få rettet opp enn understyring. Hørte på P4 i dag da Henning og Petter Solberg så på lufta at skulle man kjøre på autobahn i tyskland kunne gode bakdekk ha større fordel enn gode framdekk. Men i norge med våre veier og vår hastighet skal de beste dekkene stå foran. Tror de gutta der vet litt mer enn gutta i vg...

Lenke til kommentar
Her er iallefall linken til testen som stod i VG.

 

Sommerdekktest.

8449347[/snapback]

 

Og i artikkelen står det..

 

"Han mener mye av årsaken til at bilen slår ut også skyldes føreren.

 

- Det er helt klart at en proff fører gir gass og styrer seg ut av en slik situasjon. Med godt drag fremover vil man kunne dra bilen inn igjen. Sjåføren var ingen profesjonell testsjåfør. En proff ville klart å rette opp bilen ved hjelp av rattet og gassen, sier Bekkevold."

 

Det må da bety at en dårlig sjåfør skal ha de beste dekkene bak, mens en med kontroll over bilen må ha de beste dekkene foran. Og med tanke på mye av det jeg så på glattkjøringsbanen da jeg kjørte opp, kan det være noe i det å ha de beste dekkene bak ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...