Gå til innhold

Startproblemer i ubuntu

Anbefalte innlegg

Flere spørsmål lenger ned i posten!

Hei! Akkurat lastet ned den nyeste ubuntu til min nydelige thinkpad x31. Men som mange andre har jeg startproblemer. I går greie jeg å slette de små ikonene helt oppe til høyre, der klokka og wlan står. Hvordan får jeg disse tilbake? Jeg trykke på fjern på den skillelinje, noe jeg ikke skulle gjort. Har prøvd å få tilbake noen alternativer, men finner ikke wlan og gaim. Gaim viseres ikke der i det hele tatt selv om det kjøres, hmm. Noen som veit hvordan jeg får det slik jeg begynte?

post-33187-1177166247_thumb.png

Endret av Petterahl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk, funket utmerket :)

Et annet spørsmål er at den rullegreia i midten på musa man trykker ned ikke fungerer skikkelig. Den fungerer hvis jeg skal åpne en webside i en fane i firefox som ligger i bakgrunn, men når jeg skal nedover en webside så reagerer den ikke i det hele tatt. Noen som veit hvordan det fungerer?

Edit:

Flere spørsmål:

1: Jeg syntes skriften i firefox er veldig liten som standard. Derfor har jeg justert den til å vise 12 minimum. Men da blir all skrift omtrent like stor, noe som ser litt teit ut. F.eks. ser signaturene her på forumet ut like store som resten av skriften rundt.

Edit #2:

Skriften var kanskje ikke så ille allikevel!

2: I gaim ser jeg omtrent ingen personlige bilder. Hva er grunnen til det? Det kommer flere opp etterhvert, men nå ser jeg kun 10 av 50 :/

Takk for all hjelp :)

Endret av Petterahl
Lenke til kommentar
Et annet spørsmål er at den rullegreia i midten på musa man trykker ned ikke fungerer skikkelig. Den fungerer hvis jeg skal åpne en webside i en fane i firefox som ligger i bakgrunn, men når jeg skal nedover en webside så reagerer den ikke i det hele tatt. Noen som veit hvordan det fungerer?

8437390[/snapback]

Jeg har Thinkpad X41 og måtte legge til de 2 (eller 3) siste linjene her i filen /etc/X11/xorg.conf (under Section "InputDevice") for at scrollingen skulle fungere:

Section "InputDevice"
       Identifier      "Configured Mouse"
       Driver          "mouse"
       Option          "CorePointer"
       Option          "Device"  "/dev/input/mice"
       Option          "Protocol"  "ExplorerPS/2"
       Option          "ZAxisMapping"  "4 5"
       Option          "Emulate3Buttons"	"true"
       Option          "EmulateWheel"  	"true"
       Option          "EmulateWheelButton"  "2" 
EndSection

Du må være root for å kunne redigere denne filen. Åpne en terminal og skriv:

sudo gedit /etc/X11/xorg.conf

Husk å restarte X etterpå:

sudo /etc/init.d/gdm restart

Lenke til kommentar

Takk for svar igjen. Feilen min var nok at jeg var for vant til windows, der det kommer opp et lite ikon når man gjør det. Nå må jeg dra musa "nedover" samtidig som jeg holder den knappen inne.

Edit:

Hvordan går jeg gaim til å starte automatisk med ubuntu?

Edit #2:

1: Er det problemfritt å lese NTSC eller FAT32 fra ekstern harddisk?

2: Hvilken medieavspiller er anbefalt? Har brukt VLC og Media Player Classic for det meste. Trenger en som spiller mange formater, blant annet avi ...

Endret av Petterahl
Lenke til kommentar
Edit #2:

1: Er det problemfritt å lese NTSC eller FAT32 fra ekstern harddisk?

2: Hvilken medieavspiller er anbefalt? Har brukt VLC og Media Player Classic for det meste. Trenger en som spiller mange formater, blant annet avi ...

8437615[/snapback]

1: Ja. Om det er NTFS, og du skal ha skrivetilgang også, bukar du ntfs-3g.

2: VLC og Mplayer er vel dei mest populære. Eventuelle codecar som mangalar, kan du installere gjennom synaptic.

Lenke til kommentar

Hvis du vil lese om NTFS støtten du kan du se her.

Hvordan går jeg gaim til å starte automatisk med ubuntu
Gå til session å legg den til der, da vil den starte automatisk med Ubuntu.

VLC er veldig god, kan til og med kjøre ISO filer! Codecer har den nok av. Utseendemessig er den ikke noe å rope hurra over emm. men du kan laste ned nye skin til den hvis du vil.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Govassa; Prøvde det du forklarte, men fant ikke ut hvor jeg skulle legge den til. Eller jeg fant ikke programmet.

Ellers lurer jeg på hvorfor ikke de personlige bildene i gaim dukker opp. Også lurer jeg på hvordan jeg kan få installert limewire, har prøvd uten hell. Og nettradio hadde vært veldig bra, har rhythmbox, og har forstått at jeg kan legge inn nettradio der, men har ikke fått det til,

Edit: Hvordan kan jeg installere skype? Prøvde litt, men husker ikke hvordan jeg får root tilgang i konsoll.

Endret av Petterahl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...