Gå til innhold

Feil i memtest - pga. undervolting av RAM?

Gjest Slettet-XHLacM

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-XHLacM

I dag bestemte jeg meg for å kjøre Memtest 1.7 bare for å teste det ut.

Minnet mitt er: Corsair Dominator PC-8500 1066Mhz

Hovedkortet mitt er: Evga 680i SLI

Jeg bootet opp Memtest 1.7 og begynte testingen. Alt så ut til å gå utmerket, så jeg gikk ned for å ta meg en matbit. Da jeg kom opp (en god stund etter) fikk jeg meg et aldri så lite "sjokk". Den hadde oppdaget 9 errors. :ohmy: .... :(

Det første jeg tenkte på var om den relativt nye RAMen min var "ødelagt" og hva som kunne være årsaken. Plutselig kom jeg på at jeg har undervoltet RAM'n til 1.9V fra hendholdvis 2.4V. Dette gjorde jeg fordi jeg har lest litt på Evga om RAM som blir "grillet " på dette hovedkortet med høy volt. Les her for mer info om den saken.

Kan undervolting av RAM føre til feil i RAMen på Memtest eller er det selve RAMen det er noe galt med?

:dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Det er der jeg har et lite psykisk problem. Nå kan jeg leve i troen om at en liten forandrin i volten vil gjøre alt greit. Hvis jeg tar testen og alikevell får feil, ja da må jeg driver å stresse med garantier. I tillegg vil jeg jo også bytte hovedkortet da det muligens er det som "ødelegger" RAMen. Også i dette tilfellet må jeg overbevise komplett.no om at noe er galt.

Valgets kvaler...

Lenke til kommentar
Det er der jeg har et lite psykisk problem. Nå kan jeg leve i troen om at en liten forandrin i volten vil gjøre alt greit. Hvis jeg tar testen og alikevell får feil, ja da må jeg driver å stresse med garantier. I tillegg vil jeg jo også bytte hovedkortet da det muligens er det som "ødelegger" RAMen. Også i dette tilfellet må jeg overbevise komplett.no om at noe er galt.

8437211[/snapback]

Jeg forstår ikke problemstillingen. Kjør minne på den spenningen den var ment å kjøres på (2.4V). Blir brikkene grillet, så er det komplett sitt ansvar/hovedbry, og de har nøyaktig en uke å rette dette på. Hva nvidia måtte rapportere angår ikke *deg* som forbruker (det er kjipt at det er tilfellet, men igjen, det er noe som komplett til syvende og sist må erstatte. Hvis minnebrikkene blir ødelagt, kan du poengtere situasjonen for komplett og prøve å bytte hovedkort (det er i komplett sin interesse, dersom hovedkort og minnebrikkene er kjøpt der)).

Hvis memtest rapporterer feil på standardspenningen, så *er* det en feil med minnebrikkene (hvilket igjen er noe komplett fikser under reklamasjon). Det er ikke mer overbevisning i dette tilfellet enn å rapportere at memtest påpeker feil på brikkene.

Hvor ligger valgets kvaler?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Etterpå når jeg får tid så skal jeg ta testen igjen. Hvis jeg da får feil skal jeg ta kontakt med komplett.no der både minne og hovedkort er kjøp. Slik jeg kjenner dem er de nok mer enn villige nok til å sende ut ny RAM/Hovedkort mot mine.

Lenke til kommentar

Overklokking og undervolting går mye ut på det samme: Tyne marginene for å få mest ut av brikken. Enten hastighet eller minst mulig varmeeffekt.

Du får ikke reklamert på ting som ikke er defekte så du bør undersøke nøye om feilen lar seg reprodusere, og dokumentere nøyaktig hva som skal til, før du sender noe tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...