Gå til innhold

Vurderer ny bærbar <15.000


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg veit ikke om det blir ny bærbar på meg nå, men jeg har bestemt meg for å sjekke litt.

 

Dette er noen av kravene jeg har:

 

CPU: C2D, "bærbar-type" (det som når jeg sist kjøpte bærbar het Pentium-M...)

 

RAM: 1 GB, helst 2.

 

HHD: Lagringsplass er ikke veldig vesentlig. Ca. 100GB er OK. Men helst 7.200 RPM, 5.400 kan til nød godttas.

 

Skjermkort: Integrert er bannlyst! Low-end like så. Om jeg vil velge high-end eller "medium"-end vet jeg ikke helt enda. Kommer litt an på forholdet bildekvalitet vs. batterikapasitet...

 

Skjerm: 15" eller 15,4"...

Hvis 4:3: 1400 * 1050, her er dette nesten eneste godtatte oppløsning.

Hvis 16:10: Her er vel både 1600 * 1024 og 1680 * 1050 aktuelle.

Men her har jeg et spørsmål: Jeg ønsker i utgangspunktet omtrent "like stor skrift" som det man får på en 4:3 skjerm med 1400 * 1050 i oppløsning. Er det disse to jeg nevnte over her som gir det på en 15,4"?

 

Mål: Helst ikke så mye over 3 cm tykk og 3 kg. Litt over kan godttas, men ikke så mye...

 

Støynivå: Lavt stønivå er viktig!

 

 

Andre ting/ønsker:

 

* Har ikke noen absolutt makspris, men håper å ikke overstige 15.000.

* Jo flere USB-porter, jo bedre er det selvsagt.

* Bluetooth/ Firewire har lite/ingenting å si. Men om PCen har det er det selvsagt bare fint.

* DVD-brenner hadde vært fint, men det er vel kanskje standard i dag? Helst både DVD+R og DVD-R, men dette er ikke spesielt avgjørende.

* 9-cellers batteri er et pluss

Hvor mye bedre batteritid får man egentlig ved 9 cellers i forhold til 6 cellers? (9-6)/6= 50% bedre?

* WLAN må selvsagt være med, og naturligvis nettverkskontakt :p

* Design er ikke avgjørende, men at PCen ikke ser klompete ut er viktig.

* Et par høyttalere som hadde spilt OK lyd (om ikke bra) hadde vært konge (dog ikke noe avgjørende punkt :tease: ). Men det er det vel fortsatt ingen som har hørt om på en bærbar enda...

* Ønsker helst av typen som kan bygge selv (type compal i webshopper som multicom og zepto (netshop)). Dell er i utgangspunktet ganske uaktuell.

* S-video utgang, men det antar jeg vel at er standard?

 

Bruksområde:

* Skole.

* Noe spilling, men i utgangspunktet ingen gamer.

* Noe videoredigering.

* Jeg er en liten nerd, så specs velges jo noe ut fra det og ;)

 

 

Så jeg ønsker noen tips...

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er PCer jeg så langt har sett på og som jeg har funnet interessante:

 

Zepto Z-Note 2425W

Dette var vel favoritten min intill jeg fant ut at den bare hadde WXGA-skjerm (1366 x 768) - det mislikte jeg ganske sterkt...

 

MultiNote HEL80

Denne er jeg også rimelig fornøyd med på det meste. Men 4 cm tykk? Den syns jeg var litt drøy. Men har forstått det slik at det bare er bak den er så tykk? Og ca. 3 cm foran? I så fall er den vel kanskje aktuell alikevel, men er litt usikker her...

 

Og fn-tasten lengs til venstre er et helvete. Men det går vel kanskje an å få endret i windows?

 

EDIT: Er dett egentlig samme barebone-PCen? Bare med forskjellig skjermoppløsning? Jeg veit jo at i alle fall før så var mange av PCene hos Zepto/Whitebox/MultiCom like... Jeg har i alle fall fått med meg at HEL 80'n er en Compal, og Zepto har jo også (i alle fall før) hatt mange Compalmaskiner. Så spørsmål er jo egentlig om 2425W'n er en Compal. Det har jeg ikke klart å finne noe informasjon om... Men av bildene ligner de i alle fall en del :cool:

 

 

 

Noe jeg ikke har sett på disse PCene som enten gjør de spesielt egnet opp mot kravene mine over? Eller motsatt: Noe jeg ikke har sett som bryter med kravene?

 

Ønsker ellers gjerne forslag på lignende PCer...

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å se etter noe fabrikkprodusert. Dette har gjerne høyere kvalitet på barebone'en og problemer oppstår sjeldnere. Til sammenlikning:

Broren min sin laptop, en Compaq N800c er 4 år gammel, aldri vært på sørvis.

Flere kompiser av meg har Tundra laptop (PSdata sin bygge-data-selv-greie), disse har vært på sørvis flere ganger og de er kun ett år gamle.

Men mye mulig maskinene du linker til er annerledes. Men jeg vil ikke tatt sjangsen...

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en Compal PC i 3 år selv (CL 56). Og vært storfornøyd.

 

Dessuten skal det vel sies at Compal er blant de største produsentene av bærbare PCer? Er det ikke slik? Mener å huske det... Men jeg husker ikke noen tall.

 

Men så vidt jeg veit produserer Compal PCer for flere av "de store merkene". Men ettersom det er 3 år siden jeg sist kjøpte PC (og da jeg eventuelt opparbeidet den "kunnskapen"), så husker jeg som sagt ikke noe eksakt nå...

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Ser ut til at kanskje A8Js er noe å titte på for deg?

 

Skjermen "kræsjer" litt, 14" med WXGA+ (1440*900), mister litt i høyden kontra en SXGA+ 4:3 skjerm (1400*1050), men ellers cirka samme pixelstørrelse?

 

Den har 5 usb-porter, bra skjermkort, optimal portplassering (?), og prisen er vel ca. 13.5k.

 

Vurderer denne sterkt selv, men det jeg er usikker på er:

 

Vekt, jeg ønsker meg _egentlig_ litt lettere (ca 2kg), batteritid (er vel mellom 2t og 2t45min eller noe? Har ikke sett 9-cellers til denne enda, det ville jo hjulpet.. (mulig det kommer?).

 

Ellers kan du lese mer om maskinen her på forumet:Asus A8Js forumtråd

 

--Wetatron

Lenke til kommentar
Ser ut til at kanskje A8Js er noe å titte på for deg?

 

Skjermen "kræsjer" litt, 14" med WXGA+ (1440*900), mister litt i høyden kontra en SXGA+ 4:3 skjerm (1400*1050), men ellers cirka samme pixelstørrelse?

 

I utgangspunktet har jeg vel egentlig bestemt meg for 15" tommer....

 

Den har 5 usb-porter, bra skjermkort, optimal portplassering (?), og prisen er vel ca. 13.5k.

 

God portplassering er alltid bra ja, og er vel kanskje det som fortsatt gjør meg litt skeptisk til HEL80'n (i tillegg til 4 cm høy bak).

 

- Amund

 

EDIT: Hvis noen kunne ha kommet med en bekreftelse på hvordan høyden fordeler seg på HEL80'n hadde jeg satt pris på det. Om det er bak den er høyere, eller om det er foran. Eller om den er 4 cm høy over hele... Informasjonen jeg finner peker litt i alle retninger...

 

EDIT2: Dessuten syns jeg vel egentlig at Asus'en har noe vel lav batteritid ja....

 

EDIT3: Ellers er jeg fortsatt veldig interisert i å høre om det er mulig å bytte om fn/ctr tasten i windows...

8448706[/snapback]

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Den så jo bra ut den.

 

I forhold til HEL80 har er den litt lettere og noe tynnere. Dog ikke så mye.

 

Begge fås med samme CPU og 2 GB RAM. Skjermkortet er forskjellig, men etter hva jeg har lest yter de i samme området.

 

Mulighens har V1JPen noe bedre portplassering, men ikke denne heller har noen optimal plassering etter min mening (bl.a. burde nettverkskontakten helst vært bak). I tillegg har også denne Fn tasten lengst til venstre, som HEL80...

 

Når det gjelder batteri syns jeg det var vanskelig å finne noe spesielt sammenlignbart... Begge har i alle fall ikke så værst kapasitet.

 

Frem til hit kunne det egentlig ha vippet begge veier for min del.

 

MEN SÅ:

Pris ASUS V1Jp (hos Multicom som er den billigste butikken jeg kan tenkte meg å handle hos - de billigere tar jeg ikke sjangsen på): 16.200.

HEL 80 koster: 10.500*

 

* CPU: T7200 (2 Ghz)

* RAM: 2 * 1Gb (667 mhz)

* 100 GB 7.200 RPM (jeg foretrekker hastighet fremover størst disk...)

* Uten alt annet.

 

Og da lurer jeg: Hva er det som gjør at V1Jp forsvarer en pris som er 5.700 eller 55% kroner høyere HEL80en? Noe er det sikkert, men jeg har ikke klart å finne det... Så kunne godt tenkt meg å fått det forklart :)

 

Ca. 0,5 kg lettere er vel og bra. 0,5 cm tynnere likeså. Men til prisen av 5.700?

 

EDIT: Og forresten: Som begrunnelse bør ikke "merkePC varer lengre enn barebonePC" benyttes. Som skrevet over har jeg hatt compal i 3 år nå og vært strålende fornøyd! :D

 

EDIT2: Ikke meninga å være negativ hvis fremstår som det. Prøver bare å sammenligne... Kjempebra med forslag!

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

INGEN som kan si noe om hvordan høyden "fordeler seg" på HEL80 altså?

 

Og skulle som sagt også gjerne visst om det er mulig å bytte ctr-tastens plassering med fn...

 

Og, med såpas mange forskjellige ønsker som jeg har burde det jo vare mange mulige kandidater, så kom gjerne med flere tips :)

 

- Amund

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...