DNA Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Vel man trenger jo ikke gå helt ned som "ass to the grass" så lenge man er lengere ned enn 90 grader. Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Vel man trenger jo ikke gå helt ned som "ass to the grass" så lenge man er lengere ned enn 90 grader. 8467781[/snapback] Nja, du skal gjøre det som er naturlig for kneet Dette vil nok være noe dypere for noen, en for andre. Lenke til kommentar
birdie88 Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Jeg skjønner ikke hvorfor i helvete alle er så sterke i bena. Jeg kjørte på 60kg 3X10 sist gang, og jeg har både spilt fotball og hockey. Hvordan ser bendagen ut for dere egentlig? Lenke til kommentar
DNA Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Jeg skjønner ikke hvorfor i helvete alle er så sterke i bena. Jeg kjørte på 60kg 3X10 sist gang, og jeg har både spilt fotball og hockey. Hvordan ser bendagen ut for dere egentlig? 8478682[/snapback] Vel la meg se: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Lår: Knebøy 4 x 6. Strak mark 3 x 8-12. DYPE benpress 3 x 12. Legextensions 3 x 12. Legg: 2 tåhevøvelser med 3 sett hver. Lenke til kommentar
-Makaveli- Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Hvis det er rå styrke du er ute etter så er det neuromuskulær aktivering du er ute etter. Altså å aktivere flere motoriske enheter på muskelfibrene. Dette oppnår du best ved å trene explosivt med 2-5 reps og 1-3 sett. Altså ligge så nære maksløftet som mulig uten å oppnå failure. ALDRI ALDRI tren deg til totalt utmattelse når du trener for RÅ styrke, dette tar knekken på CNS systemet ditt. Få reps og lite volum er nøkkelen. Feks trene bein 3 ganger i uka på 3x3-5 vil nok få styrken til å fyke opp. Ett greit program jeg kjører for overall styrke kan se slik ut: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor D1:Knebøy 3x3-5 Benkpress 3x3-5 Markløft 3x3-5 D2: Knebøy 3x3-5 Stående militærpress 3x3-5 Fr.bøyd styrkeroing//Powerclean & press 3x3-5 Trener 3 ganger i uka og trener D1 og D2 annen hver gang. Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Nja, jeg er ikke helt enig med deg. Det er godt mulig å få rå stryke selv om du kjører deg til utmattelse. Det er ikke optimalt for CNS nei, men etter min erfaring er dette med utmattelse og CNS litt opphyptet. Spesielt ved trening av bein, mener jeg dette ikke har så mye å si. Dette sier jeg på bakgrunn av egen erfaring, og mine tanker rundt dette. Når jeg trener bein, trener jeg de til jeg neste ikke klarer og stå. Og jeg har meget gode resultater med dette!! Men nå snakker jeg om bein trening, og dette tror jeg har mye med at du benene er aktive gjennom hele dagen. Men tanke på maks styrke i brystet, så har jeg dårlig erfaring med trening til utmattelse. Dette igjen mener jeg er fordi brystet er passivt i det daglige kontra bein. Tar jeg meg treningsfri en periode, mister jeg aldri noe stryke i knebøyen, men det gjør jeg i benk. Lenke til kommentar
-Makaveli- Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Når man trener for neuromuskulær styrke som nevnt i innlegget mitt ovenfor og så nære failure som mulig rett under sitt maksimale, altså hvis man da i tillegg kjører seg til total utmattelse på alle økter. Det er å be om trøbbel, om du har restitusjon i den absolutte toppklassen og stikker sprøyter, kan det selvfølgelig vere mulig. Om ikke... kan du si overtrening? Bare tanken på å kjøre meg så hardt får meg nesten til å gråte. :-) Dette er også selvfølgelig bare min egen personlige mening utifra mine egne erfaringer. :-) Lenke til kommentar
DNA Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Nå kjører vel Kengdal ben 1-2 ganger i uken noe som gjør at han kan kjøre til utmattelse. Selv trener jeg ben til jeg nesten ikke klarer å stå og må halte meg hjemover etterpå 1 gang i uken. Styrken går opp i bena og volumet går opp og. Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Når man trener for neuromuskulær styrke som nevnt i innlegget mitt ovenfor og så nære failure som mulig rett under sitt maksimale, altså hvis man da i tillegg kjører seg til total utmattelse på alle økter. Det er å be om trøbbel, om du har restitusjon i den absolutte toppklassen og stikker sprøyter, kan det selvfølgelig vere mulig. Om ikke... kan du si overtrening? Dette er også selvfølgelig bare min egen personlige mening utifra mine egne erfaringer. :-) 8481477[/snapback] Så du avskriver alle som trener f.eks Dogcrapp, og sier disse ber om trøbbel? Bare tanken på å kjøre meg så hardt får meg nesten til å gråte. :-) 8481477[/snapback] Det er vell dette som skiller hveten fra klien Lenke til kommentar
-Makaveli- Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 (endret) Tror nok du har misforstått poenget mitt, som nevnt flere ganger er det snakk om i forbindelse med neuromuskulær trening, med andre ord RÅ styrke hvor man trener med FÅ reps, rett under sitt maksimale løft 1RM. Doggcrap er langt ifra dette.. der kjøres det gjerne med over 20 reps.. hvor man lettere blitt utmattet og hvor CNS ikke blir så kraftig belastet. Selvfølgelig er det ikke noe problem å kjøre seg til utmattelse sålenge man ikke trener med så få reps.. Hypertrofi og Neuromuskulær styrke er to forskjellige ting. Endret 27. april 2007 av -Makaveli- Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Tror nok du har misforstått poenget mitt, som nevnt flere ganger er det snakk om i forbindelse med neuromuskulær trening, med andre ord RÅ styrke hvor man trener med FÅ reps, rett under sitt maksimale løft 1RM. Doggcrap er langt ifra dette.. der kjøres det gjerne med over 20 reps.. hvor man lettere blitt utmattet og hvor CNS ikke blir så kraftig belastet. Selvfølgelig er det ikke noe problem å kjøre seg til utmattelse sålenge man ikke trener med så få reps.. Hypertrofi og Neuromuskulær styrke er to forskjellige ting. 8484348[/snapback] Ja vi snakker nok litt forbi hverandre. Tenke mer på rå styrke og mente at ikke dette trenger å komme fra få reps, selv om jeg ikke dette kom klart frem i første posten min. Så trening til utmattelse mener jeg går fint når man ligger på ca 70-80% av RM. Man kan bygge rå stykre selv om man ligger høyere en 3-4 reps. Dette er en gammel "myte" at skal du bli sterk skal du trene 2-4 reps, skal du bli stor skal du ligge 8-12. Se bare på styrkeløftere. Disse ligger veldig ofte rundt 6 reps. Jeg vet også at Brian Siders (eller Ed Conan) ligger ofte rundt å kjører 8-10 ere. Og disse gutta har virkelig RÅ styrke!! Hypertorfi kommer av begge deler. Men vi er enige at det ikke er bra i lengden av å ligge tett oppunder 1RM og kjøre til utmattelse. Men en økt i ny og ne er helt greit Men dette blir veldig Off-topic her, vi kan heller forsette i Den store treningstråden. Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Tar ikke knebøy, livredd for å ødlegge ryggen. 8466831[/snapback] ord. Sist jeg kjørte, og la meg understreke at jeg nesten aldri kjører knebøy, tok jeg 100 kg 8x4. Tar heller benpress, rundt 200 kg. Og skal legge til at jeg alt for sjelden trener styrke i beina. Lenke til kommentar
jingt Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Tar ikke knebøy, livredd for å ødlegge ryggen. 8466831[/snapback] ord. Sist jeg kjørte, og la meg understreke at jeg nesten aldri kjører knebøy, tok jeg 100 kg 8x4. Tar heller benpress, rundt 200 kg. Og skal legge til at jeg alt for sjelden trener styrke i beina. 8485919[/snapback] Second that. Men aller verst går det ut over kneet, ihvertfall om man ikke har riktig teknikk. Mange jeg kjenner som har ødelagt kneet sitt i knebøy, og som går konstant med vondt i ryggen Lenke til kommentar
DNA Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Er vel bare å gidde å trene opp en riktig teknikk så slipper man å tenke på å ødelegger ryggen eller kneet. Er så enkelt som å ikke lene seg fremover eller bøye ryggen når de blir tungt og gå langt nok ned, så slipper man det problemet. Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Er fullt klar over at øvelsen i seg selv ikke er farlig, og at den er bedre enn benpress på mange måter, men jeg får likevel såpass kribling i ryggen at jeg lar være å utføre øvelsen. Kanskje jeg burde tatt noen sett med lave vekter, men da ville liksom ikke utbyttet bli så enormt... Lenke til kommentar
birdie88 Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Jeg synes ikke benpress er i nærheten av knebøy engang. Jeg blir mer sliten av 3X10 60 i knebøy enn 3X20 250 i benpress. Hadde benpress i programmet før, men følte den ikke utgjorde noen forskjell så jeg droppa den bare. Lenke til kommentar
DNA Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Benpress er tungt det og hvis du går dypt nok, men benpress er en bedre øvelse. Har begge øvelsene i programmet mitt, knalløvelser Lenke til kommentar
_NiXoN_ Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Når jeg trener bein, trener jeg de til jeg neste ikke klarer og stå. Og jeg har meget gode resultater med dette!!Men nå snakker jeg om bein trening, og dette tror jeg har mye med at du benene er aktive gjennom hele dagen. Men tanke på maks styrke i brystet, så har jeg dårlig erfaring med trening til utmattelse. 8481108[/snapback] Har samme erfaringene. Beina responderer forskjellig fra bryst. Virker som man nesten ikke kan trene beina hardt nok, mens jeg kan bli støl i en uke hvis jeg pumper brystet skikkelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå