Gå til innhold

Hva trener du med i knebøy?

Anbefalte innlegg

Ja, les topic. Her er jeg altså ute etter hva du kjører settene dine med, og ikke maksløft. Bilder av fine bein er heller ikke ulovlig. Nevn gjerne alder, treningsopplegg og personlige rekorder, bare du får med treningsvekta. :)

Selv trener jeg med 140kg på toppsettet.

Kjører 5x5-programmet, og har perset 170kg på trening. Med tanke på at jeg startet på toppsett med 95kg i januar, så vil jeg si at 5x5 fungerer svært bra. Er 17 år. :)

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenet med 135-145kg(3x5reps, kjører et par lettere sett før.) etter hvilken dagsform jeg hadde, akuratt skifta program hvor jeg ikke har med knebøy. Ikke spesielt tungt, tipper jeg kunne tatt litt mer men ble litt skremt for noen uker siden da det fort kunne gått galt og "halve" stanga datt ut av stativet på mystisk vis.

Kan også nevner pga dårlig motivasjon og andre årsaker, så trente jeg kune bein hver 14ende dag siste halve året.

Lenke til kommentar

Tja, første del av bein-programmet fra sist økt så slik ut:

1. Knebøy [bredt] [ Fri, Olympia] [under godkjent dybde]

150kgx5

155kgx3

170kgx3

185kgx3

185kgx5

187.5kgx3

Jeg kjører ett pyramide opplegg, hvor alle settene før toppsettet er oppvarmings-sett.

Kjører også en god del hack-squats og frontbøy.. det hjelper overall veldig godt på styrken i knebøy.

Lenke til kommentar

Av erfaring og råd fra en dame som kom på 4plass i WM og 2 menn som stiller i NM så sier dem alle utelukkende at det er en større belastning å stoppe selv enn å la bunnposisjonen ta mesteparten av støtet.

Det er snakk om vanlig sitte på huk ikke noe helt ned på bakken.

Lenke til kommentar

Jeg har også lært at man skal helt ned (Ass to the calves) og det er også det som føles mest naturlig ut for meg iallfall, stoppe når beina er i 90 grader eller før føles bare ubehagelig og unaturlig ut.

ASS TO THE GRASS BABY!

Men, å kjøre helt ned gjør det også mye tyngre å komme opp igjen, så man må trene med lavere vekter hvis ikke så blir man bare sittende der å gynge frem og tilbake i bunnposisjon.. hehehe..

Lenke til kommentar
Tar ikke knebøy, livredd for å ødlegge ryggen.

240kg i beinpress, 12-15 reps.

Bør jeg gå over til knebøy?

8466831[/snapback]

Bør og Bør. Jeg ville byttet litt mellom for å få variasjon i treningen, bare pass på å start rolig å få inn teknikken ordentlig. Løfter du for tungt eller feil så er det vel ryggen det første du kjenner det i. Er ikke no å være redd for så lenge du gjør det ordentlig. :thumbup:

Lenke til kommentar
Tar ikke knebøy, livredd for å ødlegge ryggen.

240kg i beinpress, 12-15 reps.

Bør jeg gå over til knebøy?

8466831[/snapback]

Alle burde trene knebøy.

Det er en øvelse som du trener mye støttemuskler, så man kan kjøre det tungt noe som fører til at bena vokser og andre muskler vokser med øvelsen.

Lenke til kommentar

Det er skadelig for knærne å stoppe i 90 grader og over!! Det er forresten ikke noe som heter knebøy til 90 grader, dette heter kvartbøy.

I Knebøy skal man fullføre hele løftebanen(Ass to the grass). Hofteleddet skal under knehøyde. For dere som sier at dere ikke klarer å gå ned til mer en ca 90 grader, dere har feil teknikk. Enten skyter dere frem kneet under løftet, (dette må dere slutte med siden dette kan være meget skadelig). Kneet skal ikke stikke lenger frem en tuppen på skoen din. Dere må også ha presset på hælene hele tiden.

Det kan hende at noen av dere er ekstremt stive!! Men alle ”vanlige” personer klarer dette med riktig teknikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...