Gå til innhold

Tokina 12-24 eller Tamron 17-50

Anbefalte innlegg

Jeg skal spandere på meg et nytt objektiv til min D80

Det jeg er ute etter er et objektiv til landskap og natur.

For tiden har jeg et 18-135 Nikon Kit-objektiv, og av erfaring ser jeg at de bildene jeg er mest fornøyd med ligger ned mot 18mm eller nært.

I enkelt situasjoner merker jeg at jeg gjerne skulle hatt litt mere vidvinkel, hvor mye mere vet jeg ikke før jeg prøver.

Men til saken. Nytt objektiv, vurderer av overnevnte grunner Tokina 12-24, tror den har den ekstra vidvinkelen som jeg ønsker uten at man mister området 18mm++

MEN...vurderer også Tamron 17-50 som blir sterkt anbefalt av....ja stort sett alle, den går bare 1mm mere ut i vidvinkel men den er noe mere fleksibel enn Tokina.

Spørsmålet blir da hva som gir best bildekvalitet?

-Tokina er en extrem vidvinkel zoom, er det at den er konstruert for

12mm noe som vil gå utover generell bildekvalitet ved feks 17-18mm

-Tamron, vil dere si at denne gir bedre kvalitet ved 17-18mm enn Tokina'n

Er det andre objektiver jeg bør vurdere, evt fast-objektiver?

Beklager hvis dette ble litt rotete.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørsmålet blir da hva som gir best bildekvalitet?

-Tokina er en extrem vidvinkel zoom, er det at den er konstruert for

12mm noe som vil gå utover generell bildekvalitet ved feks 17-18mm

-Tamron, vil dere si at denne gir bedre kvalitet ved 17-18mm enn Tokina'n

Er det andre objektiver jeg bør vurdere, evt fast-objektiver?

Bildekvaliteten blir nok veldig bra med begge, kanskje du klarer å skille dem side-by-side, men jeg tror ikke du vil kunne se på bildet, og avgjøre hvilket objektiv det "må være tatt med". Jeg har ikke kjennskap nok med disse til å avgjøre hvilket som gir best resultat ved 17-18mm, men Tokinaen er tross alt midt i zoom-området sitt, og skulle i hvert fall i teorien gjøre det sterkest her. At den er ekstrem, i form av at den går ned til 12mm, skulle ikke ha så mye å si, siden den ikke går lenger enn til 24mm.

Sånn som du skriver, ser det ut som 12-24 er det rette valget for deg. På sikt vil nok en 17-50 f/2.8 stå på ønskelisten også, men jeg tror du vil bli mest fornøyd med en 12-24 i dag. Fastoptikk i dette området, i hvert fall til Nikon, koster så mye at det knapt kan sies å være et alternativ (i så fall har du fint råd til både 12-24 og 17-50, så da er diskusjonen over ;-)

Lenke til kommentar

Jeg ville satset på Tokina. En 17-50 vil i stor grad dekke det samme som du har i dag mens Tokina'n går helt ned til 12 i brennvidde og det er ganskje mye mer vidvinkel enn 18-17.

Kjenner ikke utføreslen på Tokinan men Tamronen tiltalte ikke meg noe særlig. Tar sikker bra bilder men ser og kjennes billig ut. Jeg satset heller på en Canon 17-55. Har ikke angret på det nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...