z1Ob Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 (endret) Skal ha tentamen på tirsdag, og har glemt hvordan koden for å få opp alternativer i comboboxene er. Finner det ikke i boka mi.. Jeg skal ha en combobox med 4 kurs alternativer, alle kursene har hver sin pris. Jeg må ha koding så når jeg velger et kurs i combo boxen kommer prisen til det valgte kurset opp i en label ved siden av. VB 6.0 noen som kan hjelpe? mulig det kommer fler spørsmål etterhvert, så håper det er noen hyggelige sjeler som kan hjelpe meg:D //Berge Endret 21. april 2007 av z1Ob Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 (endret) Tenker du på noe som følger? Private Sub Combo1_Click() ' Hver gang kombiboksens valgalternativ endres, oppdaterer vi merknadsboksen Label1.Caption = Combo1.ItemData(Combo1.ListIndex) End Sub Public Sub InitializeCourses(Combo As ComboBox) ' Fjerner alle tidligere elementer Combo.Clear ' Legger til de fire kursene (kan også lastes inn fra en ekstern fil, ect.) AddItem Combo, "Norsk", 100 AddItem Combo, "Engelsk", 200 AddItem Combo, "Matematikk", 300 AddItem Combo, "Naturfag", 400 End Sub Public Sub AddItem(Combo As ComboBox, Item As String, Optional Data As Long) ' Legger til et nytt element med en tilhørende verdi Combo.AddItem Item Combo.ItemData(Combo.ListCount - 1) = Data End Sub Private Sub Form_Load() ' Oppdaterer kombiboks (kan også gjøres i design-time ved å endre List-egenskapen) InitializeCourses Combo1 End Sub Endret 21. april 2007 av aadnk Lenke til kommentar
z1Ob Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 (endret) Tenker du på noe som følger?[/color]Combo1_Click()... ja, noe lignende, men det må både være "additem kursx" + en pris festet til, så når jeg skal beregne pris så kommer prisen på kurset opp i en label ved siden av og navnet på kurset kommer i comboboxen. Endret 21. april 2007 av z1Ob Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 ja, noe lignende, men det må både være "additem kursx" + en pris festet til, så når jeg skal beregne pris så kommer prisen på kurset opp i en label ved siden av og navnet på kurset kommer i comboboxen. 8436968[/snapback] Da kan du bruke ItemData-egenskapen til å lagre de individuelle prisene i kombiboksen. Jeg har oppdatert koden ovenfor til å reflektere dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå