Sinnapels Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 (endret) Heisann... Jeg har to pcer. En laptop, og en stasjonær. På den stasjonære så har jeg musikk, film, ++++ som jeg gjerne skulle fått browsa fra laptopen jeg har i stua. Jeg deler nett med naboen her, så å dele mapper på den gammle måten er utelukket fordi jeg ikke vil ha han til å browse min stasjonære. Så hvordan får jeg passordbeskyttet den stasjonære? Slik at jeg må ha ett passord for å komme inn på mappene? Passordbeskytte brukeren på den stasjonære er utelukket, da jeg bruker den som vekkerklokke, og er avhengig av at den kommer seg helt inn i windows sjøl. På forhånd takk. ps. Stasjonær = Winxp pro - Bærbar = Winxp mce Endret 21. april 2007 av Poizon Lenke til kommentar
valentino Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 (endret) Du kan helt fint passordbeskytte brukeren din og samtidig få windows til å logge inn automatisk. Kjør "control userpasswords2" fra kjør, merker den brukeren som skal logge inn automatisk og ta bort haken på "spør alltid etter passord" eller noe sånn. Lenge siden jeg har gjort det å har ikke XP på maskina mi lengere så jeg husker ikke den nøyaktige teksten. Når dette er gjort er vel den enkleste måten å browse din stasjonære ved å bruke stadardsharen som er i windows. Gå på laptopen din og skriv \\maskinnavn\C$ eller alternativt \\IP\C$ Da skal det komme opp spørmål om brukernavn og passord om jeg husker rett. Om du har behov for andre mapper kan du deaktivere enkel fildeling og sette delingsrettigheter på de aktuelle mappene. edit: fjernet noe siden du har lagt inn at du har XPpro på den stasjonære. Endret 21. april 2007 av valentino Lenke til kommentar
Sinnapels Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 (endret) Fikk opp boksen med passord og greier. Men fikk ikke velge brukernavn. Det stod bare "xxxx\guest". Jeg vil ha full tilgang. Så for at han skal bli bedt om passord slik at han ikke kan gå inn å rote på pcen min så må han være så snill å skrive "c$" Endret 21. april 2007 av Poizon Lenke til kommentar
valentino Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 (endret) Har du et bilde? Letter å skjønne hva du mener når man får se det. C$ er default share i windows. Denne er "skjult" slik at den ikke vises om man prøver å browse PCen din. Denne er aktivert uanhengig av hva annet du har delt og du kan derfor bruke denne uten å dele noe annet. Dersom du har delt ut andre mapper kommer han helt fint inn på dem om du ikke har passordbeskyttelse. Dette kan du fikse ved å deaktivere enkel fildeling og sette tillatelser. Endret 21. april 2007 av valentino Lenke til kommentar
Sinnapels Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 (endret) Her. Jeg må altså logge inn som gjest. Endret 21. april 2007 av Poizon Lenke til kommentar
valentino Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Det der er jeg ikke helt sikker på hvordan du kan endre det der, men jeg vil anta at du bare kan logge på med en brukerkonto som har passord. Prøv å sett passord på din egen brukerkonto på den stasjonære og se om du får noen andre valg. Lenke til kommentar
Sinnapels Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 (endret) Det her ble mye greier. Nå har jeg fått opp en Administrator konto som jeg ikke får slettet, og den logger seg inn på den kontoen under oppstart. Men nå må jeg i allefall skrive passord for å logge inn og browse den stasjonære. Dog som gjest enda. Edit: Nå fikk jeg deaktivert administrator. Men da forsvant også spørsmål om brukernavn og passord. Endret 21. april 2007 av Poizon Lenke til kommentar
valentino Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Problemet med at maskina logger seg på feil konto skal være helt greit å fikse. Gå inn på "control userpasswords2" igjen. Sett hake på at maskina skal spørre etter passord. Marker deretter den kontoen du vil logge inn med automatisk og ta bort haken igjen. Du kan komme deg inn på hvilken som helst av hardiskene dine med å bruke $ metoden. Det er automatisk en d$, e$, osv. alt etter hvilke hardisker du har. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Du kan se hva secpol.msc -> Local policies -> Security options -> Network access: Sharing and security model for local accounts er satt til, og sørg for at den står på "Classic". Det er også viktig at alle administratorkontoene dine har passord! Lenke til kommentar
Sinnapels Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 (endret) De stod ikke som classic, men gjør det nå. Fortsatt ingen spørsmål om passord eller brukernavn. ps: deler hele disker nå. Men det skal vel ikke ha noe å si? Endret 21. april 2007 av Poizon Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Har du rebootet etter endringen? Lenke til kommentar
Sinnapels Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 Har du rebootet etter endringen? 8437125[/snapback] Ja, mange ganger. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Skjønner jeg det rett at du har delt mapper i tillegg til alle de "skjulte" standardmappene? Har du i så fall deaktivert enkel fildeling? Lenke til kommentar
Sinnapels Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 Det jeg har gjort er å høyreklikke på D: og E: og bare valgt oldschool deling. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Du må deaktivere enkel fildeling. Velg "Tools"->"Folder Options"->"View" i et explorervindu og deaktiver den i listen du finner. Lenke til kommentar
Sinnapels Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 Den var deaktivert fra før. Lenke til kommentar
Sinnapels Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 Jeg gir opp. Det er visst sånn at jeg må ha ett eget nettverk til browsing. Men anne suffix og greier. Ble mye greier av det, så jeg skipper det. Men takk for all hjelp allesammen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå