Gå til innhold

Bytte Socket 939 3700+ til AM2 64x2 4200+ bedre?

Nettulf

Anbefalte innlegg

Hallo.

Har et MSI hovedkort med Socket 939 Athlon 64 3700+ (overklokket til 2800MHz)

Står 2x1 Gb DDR 400MHz RAM på kortet.

Vil det bli merkbart bedre ytelse ved bytte til Socket AM2 Athlon 64X2 4200+

Og 2x1 Gb DDR2 667MHz RAM?

Eller er det omtrent det samme?

Tenker da først og fremst på spill samt ripping/komprimering av audio/video.

Kan vel overklokke X2 4200+ noe også, men sikkert lavere enn den 3700+ jeg har nå (opp fra 2200 til 2800MHz)

Nettulf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Din 3700 vil i spill som ikke er optimalisert for dobbelkjerne være identisk med en 4200+. På nye spill så vil du få en økning. Alan Wake som er under utvilkling, vil jo etter sigende kreveCPU med to eller fler kjerner.

Fear Benchmark 1.04Testet på Tom's Hardware CPU-guide, 3700 (DDR) og X2 4200 (DDR-2) uthevet.

Ellers så synes jeg det virker som liten vits i å bruke en masse penger for å få noe som bare er litt bedre. Når jeg fikk meg ny maskin nå, så økte jeg til en maskin som er ca. 5 ganger raskere enn min gamle! (Basert på 3D Mark 05-score.) Da føler du at du har fått noe igjen for pengene.

Athlon X2 5000 har blitt gyselig billig nå, og koster bare 500 mer enn en X2 4200. Vil du ha Intel, så er Core 2 Duo E4300 er en vanvittig klokker til meget gunstig pris. (Fra ca 1500,-)

Selv kjøpte jeg Athlon X2 5000+ Energy Efficient (65W) hos Amentio. Jeg er godt fornøyd med den, men det virker som Intel foreløpig er en del mer stabil under Vista.

EDIT: Tatt i betraktning at du klokker såpass så vil nok ytelsen GÅ NED med en X2 4200+. :hmm:

Endret av HilRam
Lenke til kommentar
Anbefaller heller en mellom løsning, finn 4800 Dualcore for 939'ern din, vent til sommer når AMD slipper Barcelona, for da dumpes samtlige priser på AM2/3 og Intel's CPU'er.

8436936[/snapback]

Godt råd :thumbup:

Kjøp deg den billigste dualcoren du kan finne til 939 systemet ditt, på bruktmarked eller nettbutikker, og vent med å oppgradere ytterligere. Du bør vente lengre enn til sommeren med å kjøpe deg K10 eller Intels motstykke, for de vil nok være rimelig dyre i begynnelsen.. En dualcore i dag vil holde til det aller meste ihvertfall et år til, om ikke lengre.

Lenke til kommentar
Anbefaller heller en mellom løsning, finn 4800 Dualcore for 939'ern din, vent til sommer når AMD slipper Barcelona, for da dumpes samtlige priser på AM2/3 og Intel's CPU'er.

8436936[/snapback]

Prisene er allerede dumpet. Spar heller pengene nå, og se situasjonen an til høsten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...