Naranek Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Hvor i denne logikken tar jeg feil? Du setter en masse forutsetninger du ikke har grunnlag for. Lenke til kommentar
VikingF Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 (endret) Hvor i denne logikken tar jeg feil? Du setter en masse forutsetninger du ikke har grunnlag for. 8576499[/snapback] Hvilke forutsetninger er det du tenker på? Det at tiden er uendelig baserer seg på teorier innen nyere kosmologisk forskning, som du kan lese i artikkelen jeg postet over her. Alan Guth er en respektert skikkelse innen kosmologi. Jeg påstår ikke at tiden med 100% sannsynlighet er uendelig, men at det finnes annerkjente teorier innen moderne kosmologi som sannsynliggjør det. At du har en teoretisk mulighet for å eksistere i historien er du vel et levende bevis for, så at sannsynligheten for din eksistens i historien er over null burde være rimelig klart. At noe med en sannsynlighet over null før eller senere vil inntreffe dersom tiden er uendelig stemmer med helt ordinær statistisk teori om binominale hendelser. Hvilke andre forutsetninger er det jeg tar som er grunnløse? Endret 9. mai 2007 av VikingF Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Det at tiden er uendelig baserer seg på teorier innen nyere kosmologisk forskning, som du kan lese i artikkelen jeg postet over her. Alan Guth er en respektert skikkelse innen kosmologi. Jeg påstår ikke at tiden med 100% sannsynlighet er uendelig, men at det finnes annerkjente teorier innen moderne kosmologi som sannsynliggjør det. Du vet ikke - om tiden er uendelig, og evt. på hvilken måte - om big bang er en hendelse som kan repeteres - hva som har skjedd før eller hva som kommer til å skje Jeg skjønner heller ikke hvorfor du mener at det er samme personen bare fordi alt repeterer seg, og hvorfor det er en forutsetning at ikke det skjer samtidig for at det skal være slik. Selv om jeg ruller en kule ned en bakke, omdanner kulen til energi og tilbake igjen til en kule, og ruller den ned samme bakke samme vei, er det fortsatt to forskjellige kuler. Det kan sikkert være en interessant filosofisk diskusjon, men særlig mye med virkeligheten har den neppe. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Det kan sikkert være en interessant filosofisk diskusjon, men særlig mye med virkeligheten har den neppe.8578292[/snapback] Det er jo et fundamentalt naturalistisk, predeterministisk syn - en retning jeg finner problematisk. Det er like vanskelig å argumentere for predestinasjon som det er å argumentere for variasjon, "fri vilje", eller "ikke den samme, selv om alt skulle skje igjen". Men det er jo et poeng at med en gang noe skjer uendelig antall ganger, vil det nødvendigvis bli likt, ikke bare én, men uendelig antall ganger. Og ulikt uendelig antall ganger. Lenke til kommentar
VikingF Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 (endret) Du vet ikke- om tiden er uendelig, og evt. på hvilken måte - om big bang er en hendelse som kan repeteres - hva som har skjedd før eller hva som kommer til å skje Jeg har heller ikke påstått at jeg vet dette. Det jeg skrev var at det finnes vitenskapelige teorier som argumenter for at det er sannsynlig at det er slik. Du kan jo ta en titt på den artikkelen som jeg postet en link til over her, hvor dette er beskrevet mer detaljert. Gode argumenter er ikke ensbetydende med 100% sikkerhet. Jeg skjønner heller ikke hvorfor du mener at det er samme personen bare fordi alt repeterer seg, og hvorfor det er en forutsetning at ikke det skjer samtidig for at det skal være slik. Selv om jeg ruller en kule ned en bakke, omdanner kulen til energi og tilbake igjen til en kule, og ruller den ned samme bakke samme vei, er det fortsatt to forskjellige kuler. Det jeg spør etter er hva som er den prinsipielle forskjellen mellom "Naranek versjon 1000" (hvis vi kaller deg det), og "Naranek versjon 16354", hvis begge ble født i identiske universer, med identiske historier, med identisk DNA, og med identiske hjernemønstre. Siden du eksisterer nå, så må det være visse faktorer som har ført til nettopp din eksistens. (Hvilken forklaring har du ellers?) Dersom det er fakta at disse faktorene førte til din eksistens en gang i fortiden, så lurer jeg på hvordan du kan være så skråsikker på at de samme faktorene ikke vil føre til din eksistens igjen, hvis de repeterer seg i all evighet? Det blir som Lottomillionæren som nekter å tro at det går an å vinne i Lotto. Det kan sikkert være en interessant filosofisk diskusjon, men særlig mye med virkeligheten har den neppe. Det kan du få lov til å tro, men det er mye som tilsier at du tar feil. Endret 10. mai 2007 av VikingF Lenke til kommentar
Car0linee Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Eg har ein teori, etter at eg har hørt historier om folk som har stått ute i vegen, sjokkslagen for ein bil kjem mot dei og dei føle dei berre blir skubba til sida, og redda. Folk som har sove i ei seng, hørt at nokon banka på døra, og ropt "kom her" og dei har gått ut, og då dei kom tilbake har bokhylla over senga med mange tunge bøker, og tilfeldigvis ein kniv som var lagt der før då dei hadde laga mat (Snakk om ein hybel) blitt rive ned det hovet til personen hadde vore. Eg trur vi er her i verden på eit mission, nokon for å underhalde folk, nokon for å sende folk vidare (drepe dei), nokon for å ha det kjekt, andre for å ha ei straff, osv osv. Så har eg ein teori om at viss folk dør har dei døde gjort sånn at dei dør. Dei skal sende dei vidare til neste "level". Ei anna verd, ein anna plass, kanskje her på jorda for den del. Føle eg har fått fram hovudpoenget mitt her, så lure eg på om andre har teoria om det her? Innslag i det eg skrive? Andre meininga? (Er ikkje religiøs, og vil helst ikkje høyre snakk om at etter døden kjem du til himmelen og bla bla for det står i bibelen. Eg respektera religiona, men eg vil ikkje diskutere religiona i den her tråden. Eg vil vite meir dine personlige meininga, dine tanka, og gjerne grunnen til kvifor du syns det er sånn. Gjerne ting som er vitenskapelig bevist, teoria av andre "profesjonelle" personar og diverse sånt og) 8436542[/snapback] Det er jo ikke dumt det. Men dersom man tenker reinkarnasjon, da vil man jo kunne gå "til neste level" som du kaller det. Det er en enda finere tanke om at man kommer til ei helt annen plass. Det jeg ikke forstår er hvordan kristendommens kristne snakker om himmelen... I GT, så er blodet skjelen. Der står det også at de første skal bli de siste og omvendt. Hva er i himmelen? Luft, det er jo ingen steder som det står at man kommer til himmelen etter man dør i selve bibelen... Se selv. Uansett, døden eksisterer jo ikke.. Det mener ateister og det står i bibelens begynnesle. Om man ikke blir noe etterpå, så har man det jo også godt? Man kan jo ikke oppfatte at man ikke er? Lenke til kommentar
mariux Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Uansett hvor fint det hadde vært å tro at man hadde flere liv etter døden gjennom reinkarnasjon eller himmelen så ser jeg ingen grunn til at det skal være slik, jeg tror "jeg"et bare er en illusjon hjernen skaper, dør man finnes det ikke lengre. Som noen andre skrev tidligere her, jeg tror at etter døden er som før man blir født, ingenting. Hvis det er en ting jeg håper skjer før jeg dør så er det at vi oppdager liv et annet sted i universet, det hadde vært utrolig. Jeg føler meg ganske sikker på at det finnes, http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm..._point_edit.jpg Bildet der inneholder ca. 800 galakser og er tatt over en tretten milliontedel av himmelen. Totalt antar man at det finnes hundre milliarder galakser som hver inneholder mellom ti millioner og tusen milliarder stjerner som igjen kan ha mange planeter, at det ikke skal finnes liv der ute virker veldig rart. Denne posten havnet litt off topic men la gå. Lenke til kommentar
Car0linee Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Det er mere forestillings bilde om helvete jeg har satt et digert spørsmålstegn ved... Det som skjer det skjer uansett. Dersom jeg dør og slutter min eksistens så kan du sammenligne det med en meget god død... Jeg kan påstå at det og slutte og eksistere blir akkurat like bra som det og leve evig i lykke. Seriøst, jeg mener det.. Men jeg har stor tro på at slekt følger slekters gang, og at genene blir ført vidre slik at jeg lever evig ved slekten... Men det er tro.. Selv raker det meg ikke hva som skjer. Slik jeg omtaler Herren, så har han nokk god grunn til og sende meg til helvete.. Det er bare det at jeg ikke har sett at Helvete er noe spess i bibelen. Bibelen sier ikke at vi skal til helvete etter døden dersom vi ikke tror.. Det er viktig å legge merke til. Det jeg ikke skjønner er hvorfor folk til alle tider har trodd det... Lurer på hvordan det er i helvete. Noe forteller meg at det er ganske varmt der og at jeg hadde brendt opp dersom jeg hadde blitt sperret inne... Hmmm, en annen ting er at jeg ikke kan noe for at jeg ble født.. Jeg kan heller ikke noe for at jeg ble født i norge.. Ikke kan jeg noe for at jeg ble formet av sammfunnet. Jeg er dermed rimelig sikker på at døden ikke er noe og frykte.. Selv har jeg vert nære ved mange ganger.. Har ikke akkurat vert noe spessielt redd. Det jeg er redd for er smerter i den kroppen jeg har... Tro på Livet! Lenke til kommentar
eudaimonia Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Eg trur vi er her i verden på eit mission[...] Så har eg ein teori om at viss folk dør har dei døde gjort sånn at dei dør. Dei skal sende dei vidare til neste "level". Ei anna verd, ein anna plass, kanskje her på jorda for den del.[...] 8436542[/snapback] Det du tenker på her involverer intensjon, altså at det er noe som vil noe, ønsker noe. Hva er denne kraften som sender oss på dette oppdraget eller hva er det som gjør at vi blir sendt på dette oppdraget? Hvor er disse døde som sender oss andre videre? Er det noen som hadde som oppdrag å dø for å jobbe med å sende oss videre? Noen slags åndelige byråkrater som systematiserer åndeverdenen? Eller er dette neste nivå for alle som dør? Å sende dem videre til neste steg? Hva er det som blir sendt videre til neste steg? Sjela vår? Bevisstheten vår? Hvordan skjer denne overføringen? Hvis du ikke tror det er noe religiøst (les overnaturlig) inne i bildet, hvordan skjer dette? Hvis "vi" er noe immaterielt i det vi sendes videre, er vi over på metafysikk. Men med en sjel eller noe usynlig som ikke har noe overnaturlig ved seg er det snakk om en slags metfysisk mekanikk. Morsom tanke for å finne en mening med livet på, men den har en del store hull... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå