Gå til innhold

Det som skjer etter døden - Min teori


Anbefalte innlegg

Eg har ein teori, etter at eg har hørt historier om folk som har stått ute i vegen, sjokkslagen for ein bil kjem mot dei og dei føle dei berre blir skubba til sida, og redda. Folk som har sove i ei seng, hørt at nokon banka på døra, og ropt "kom her" og dei har gått ut, og då dei kom tilbake har bokhylla over senga med mange tunge bøker, og tilfeldigvis ein kniv som var lagt der før då dei hadde laga mat (Snakk om ein hybel) blitt rive ned det hovet til personen hadde vore.

 

Eg trur vi er her i verden på eit mission, nokon for å underhalde folk, nokon for å sende folk vidare (drepe dei), nokon for å ha det kjekt, andre for å ha ei straff, osv osv.

Så har eg ein teori om at viss folk dør har dei døde gjort sånn at dei dør. Dei skal sende dei vidare til neste "level". Ei anna verd, ein anna plass, kanskje her på jorda for den del.

 

Føle eg har fått fram hovudpoenget mitt her, så lure eg på om andre har teoria om det her? Innslag i det eg skrive? Andre meininga?

 

(Er ikkje religiøs, og vil helst ikkje høyre snakk om at etter døden kjem du til himmelen og bla bla for det står i bibelen. Eg respektera religiona, men eg vil ikkje diskutere religiona i den her tråden. Eg vil vite meir dine personlige meininga, dine tanka, og gjerne grunnen til kvifor du syns det er sånn. Gjerne ting som er vitenskapelig bevist, teoria av andre "profesjonelle" personar og diverse sånt og)

 

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
(Eg vil vite meir dine personlige meininga, dine tanka, og gjerne grunnen til kvifor du syns det er sånn. Gjerne ting som er vitenskapelig bevist, teoria av andre "profesjonelle" personar og diverse sånt og)

 

 

:thumbup:

8436542[/snapback]

Hvorfor i all verden kommer du da med alt dette tullet som ikke er vitenskapelig bevist, eller bygget på noe slags bevis overhodet? Hvorfor kommer du med din ønsketenkning i "Teknologi og vitenskap"-forumet?

Lenke til kommentar
Eg har ein teori, etter at eg har hørt historier om folk som har stått ute i vegen, sjokkslagen for ein bil kjem mot dei og dei føle dei berre blir skubba til sida, og redda. Folk som har sove i ei seng, hørt at nokon banka på døra, og ropt "kom her" og dei har gått ut, og då dei kom tilbake har bokhylla over senga med mange tunge bøker, og tilfeldigvis ein kniv som var lagt der før då dei hadde laga mat (Snakk om ein hybel) blitt rive ned det hovet til personen hadde vore.

8436542[/snapback]

Jeg tror gode historier er fascinerende og setter fantasien i sving for mange.

Lenke til kommentar
Er ikkje ønsketenking, er sånn eg trur det er. Så lurte eg på om andre hadde samme type teoria om det.

8437718[/snapback]

 

 

Ideer om hvordan "du tror ting er" har fremdeles ingenting med vitenskap å gjøre.

 

Vitenskap omhandler teorier (i ordets virkelige betydelse), dvs hvilke resultater som har blitt funnet gjennom godkjent forskning, og hvordan man kan tolke disse. Drøftelser som går på ren og skjær logikk/grubling/etc..., tilhører domenet "Filosofi", og vi har et filosofiforum. ;)

Endret av VikingF
Lenke til kommentar

Jeg tror det blir omtrent som før du er født. Du eksisterer simpelthen ikke. Jeg husker ingenting fra før 1989 da jeg ble født, og hvis tiden etter min død blir slik har jeg forsåvidt ikke noe problem med det. Tanken virker kanskje litt kjip, men for meg var ting hverken kjipt eller ikke før jeg ble født.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Mennesket, eller liv for den del, har ingen mening, grunn eller årsak...de bare er.

Trærne slutter ikke å vokse og dyrene klarer seg selv, selv om mennesket dør ut.

Problemet er at folk flest ønsker at alt rundt dem skal ha en mening, at de selv skal være her for en grunn og at de selv er en viktig brikke i universets urverk.

Sannheten er at vi er ingenting, absolutt null og niks.

 

Om en bokhylle er i ferd med å falle ned, en kniv som ruller på bokhyllen...det skaper lyd som hjernen kobler i søvne.

Hvis jeg krysser en vei og jeg hører en bil som skrenser mot meg med låste hjul så kaster jeg meg over gata selv om jeg hverken har sett bilen eller blitt advart.

Ikke noe magisk med det.

MEN, mennesket har en unik evne til å skape sin egen fremtid og kunnskaper nok til å sikre verden...spørsmålet er bare om vi skal bry oss?

 

Forøvrig så har jeg vært død i en kort periode i forbindelse med en mindre operasjon.

(Kontrollert hjertestans).

Hva skjedde?

Jo, det var som om noen slo av en bryter. Umiddelbart svart, ingen tunnell, ingenting.

Skuffet? nei, ikke i det hele tatt.

 

Får avslutte med et sitat av jim mirrison som uttalte følgende om døden:

Det skjer bare en gang, og jeg skal ikke gå glipp av det!

Lenke til kommentar
Hvorfor?

Vet du, jeg aner ikke. Er bare noe med den tanken om at det er en dypere mening med livet. At valgene vi tar vil gi oss konsekvenser etter døden. At vi alle har en slags karma.

Jeg liker ikke å tro at vi bare dør, så er alt ferdig. Det må være en noe etter døden. I fare for å virke helt merkelig nå, så tror jeg faktisk også at når man opplever déjà vu, så er det fordi en har opplevd noe av det samme som skjer der og da før, i et annet liv.

 

Kanskje jeg bare har et behov for å tro på noe, at noe kommer etterpå. Og det Buddhismen sier virker ikke så dumt.

Endret av Demille
Lenke til kommentar
Kanskje jeg bare har et behov for å tro på noe, at noe kommer etterpå. Og det Buddhismen sier virker ikke så dumt.

8461942[/snapback]

 

Faktisk er jeg enig med deg - til et visst punkt. Buddhismen er blant de mer fornuftige religionene, men det jeg har problemer med, er tanken på at jeg skal leve livet mitt på bakgrunn av noe man bare tror er rett, eller noe man bare tar for gitt. Da snakker jeg ikke om "tro på tyngdekraften" eller noe sånt, jeg snakker om tro som i livssynsvarianten.

 

Når jeg opplever død, finner jeg ingen mening i konsept som evig liv eller gjenfødelse - det har absolutt ingenting å si for meg og mitt liv. Dersom noen jeg kjenner hadde dødd i dag, hadde det ikke gjort meg noen forskjell om de fikk evig liv eller ble født på ny.

 

Dersom jeg skulle tenkt sånn, måtte jeg hatt en idé om hva evig liv eller gjenfødelse gikk ut på - og det har ikke engang de mest religiøse menneskene jeg har snakket med. Noen fremstiller evig liv som "stå på ski i iskrem", noen som "enhet med gud", og noen bare definerer det ut av vår forståelsesverden.

 

På samme måte er det jo slik i buddhismen at man ikke husker sine tidligere liv før man er "opplyst" - det vil si at den som dør, sannsynligvis aldri (eller om utrolig lenge en gang) kommer til å huske noen av de livene man har levd. Dette gir meg heller ingen mening. Om jeg døde i morra, og ble gjenfødt som en mark, ville jeg som mark ikke huske noe av den Kjetil jeg engang var (som kanskje bare var en liten, ubetydelig del av en uendelig lang rekke liv). Hva er da poenget?

 

Dessuten blir ikke den nysgjerrige delen av meg tilfredsstilt av "sånn er det bare"-svar. Jeg må ha en idé om hvordan, konkret, man gjenfødes. Hva er Atman/sjelen laget av? Hvordan overføres den fra kropp til kropp? Hvem regner ut karmaen din? Hvem vet hvordan bibelen egentlig skal tolkes?

 

I sum: Jeg tror livet tar slutt når man dør. Ingenting tyder på noe annet, og det er ikke hensiktsmessig å gå ut fra noe annet heller.

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...