Gå til innhold

"Amatør" dslr. Ta bilder uten etterbehandling

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lest "alt" av andre tråder, og tester, men blir ikke helt klok.

Jeg og fruen er glade amatører. Vi ønsker et kamera vi kan kjøre på full automatikk, men vi ønsker gode bilder. Dvs, vi ønsker et kamera som er så bra at det er vår skyld, og ikke kameraets dersom bildene ikke blir gode. Vi ønsker et relativt raskt kamera, og et kamera som er "rimelig". Ut fra dette faller øynene på D40.

De fleste bildene som skal tas er typisk familiebilder, unger som leker, familie på tur, ute på fjellet, i skogen. Innendørs av lek, hverdag og fest.

Vi har jo råd til D80 men jeg føler at fotografene er så "dårlige" at det rett og slett er bortkastede penger, og man derfor heller kan oppgradere hvis interessen og ferdighetene øker.

Jeg er klar over at D40 ikke har motor i huset, men hva så?

Så spørsmålet mitt er vel egentlig, hvilke argumenter taler mot at D40 er et helt dugelig kamera for meg og mitt bruk?

Grunnen til at jeg bare snakker om Nikon er at jeg liker å holde dem. Vi har et Minolta speilrefleks fra før, men med så lite objektiver at det ikke er noe argument for å holde seg til Minolta/Sony.

Endret av Sovereign
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den eneste grunnen til at jeg angrer på at jeg kjøpte D50 istedet for D70/s er at den ikke har flash commander mode (som lar deg styre blitzen trådløst). Nå som jeg har en SB-800 er dette svært irriterende.

18-70mm er langt, langt bedre enn 18-55mm kit objektivet, bare så det er sagt. Det, i kombinasjon med Nikons kampanje hvor du kan få en SB-600 til 999,- gjør at jeg må anbefale D80. At D40 ikke har motor begrenser deg litt når du en gang i fremtiden skulle begynne å se på andre objektiver.

Lenke til kommentar

Det er sannsynligvis enklere valg enn man skulle tro.

Få, om noen speilrefleks i dag har mangler som gjør at kamera er skyld i dårlige bilder.

Et Nikon D40 med kit-objektiv og en SB400 blits er en helt kurant pakke. Den vil gi deg mange fine bilder på automatikken- som kanskje er blandt de beste i dette segmentet.

Eneste som kanskje er et aber er at D40 stort sett selges som kit med 18-55mm DX AF-S II, og for noen blir dette litt lite tele, noe som gjør at du kanskje må litt tettere innpå motivet enn det du ønsker/er mulig. D40 med en 18-70mm DX AF-S ville være en MEGET flott kombinasjon, samtidig kompakt og med glimrende bildekvalitet. 70mm vil gi deg noe som kan sies å være et prefekt portrettutsnitt på et Nikon DSLR, samtidig som 18mm gir deg alle de fine familiebildene innendørs hehe.

Men, lite å stusse på i grunn- mitt stalltips er D40 + 18-55mm + Sb400 for ultimat kompakthet, og D70s + 18-70mm + SB600 som et mer rendyrket fotoalternativ (noe dyrere men ikke uvettes).

Endret av Svein Gunnar Kjøde
Lenke til kommentar
Så spørsmålet mitt er vel egentlig, hvilke argumenter taler mot at D40 er et helt dugelig kamera for meg og mitt bruk?

Jeg vil, som Svein Gunnar Kjøde, også trekke frem D70s. Det kan vel best kalles en mellomting mellom D40 og D80. Legg på en ekstern blitz, enten SB-400 eller SB-600, og dere har et knall-kamera som har "alle" fordelene til D80, unntatt søkeren, og likevel knapt er dyrere enn D40-kitet. 18-70 som følger med, er et mye bedre objektiv enn 18-55 som følger med D40. Du får D70s kit for snaue 6000 kr nå. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Hallo, Sovereign!

Var jeg i din situasjon ville jeg kikket på Sony A100. Den kommer som standard med en Sony AF 18-70mm zoom. Dette objektivet har vist seg å være skarpere enn de kit-objektivene som ellers pleier å følge med kamerahusene. Dessuten er objektivets brennviddeområdet større enn konkurrentenes, disse pleier å spenne over brennviddene 18-55mm. Forøvrig får du, i tillegg til bildestabilisator innebygget i kamerahuset som virker på alle objektivene du setter på, også muligheten til å kunne kontrollére ekstern(e) blitz(er) trådløst da alt du trenger for å kunne utnytte den finessen også er innebygget i kamerahuset. Hvis Minolta kameraet du allerede har er en 1991 eller nyere modell, er muligheten til trådløst å kunne kontrollére en ekstern blitz innebygget også i ditt kamerahus. Dessuten har Sony lansért en Zeiss AF 16-80mm som virker svært lovende. Kommentarene fra de som har kjøpt dette objektivet tyder på at det tegner meget skarpt over hele brennviddeområdet. Elkjøp annonsérer Sony A100 m/Af 18-70mm til kr. 5990,-.

Hilsen Bruce.

Lenke til kommentar

Ja, Minolta kameraet mitt er nyere enn som så, er et dynax 500si. Har et Tamron 28-200mm, samt Minolta 3500xi blitz. Objektivet vil passe på a100, men vil blitzen være kompatibel?

Nå virker jeg jo som en ordentlig vinglepetter, men det e rvel ikke så langt unna sannheten... ;)

Lenke til kommentar
Var jeg i din situasjon ville jeg kikket på Sony A100. Den kommer som standard med en Sony AF 18-70mm zoom. Dette objektivet har vist seg å være skarpere enn de kit-objektivene som ellers pleier å følge med kamerahusene.
Generelt sett, er Sony 18-70 skarpere enn Canons 18-55, og omtrent på linje med Nikons 18-55. Forskjeller i individuelle eksemplarer i objektivene kan påvirke dette, men gjennomsnittlig. Nikons 18-70 (som følger med D70 og halvparten av D80'ene) er skarpere enn Sony 18-70, og er samtidig bedre bygget.
Dessuten er objektivets brennviddeområdet større enn konkurrentenes, disse pleier å spenne over brennviddene 18-55mm.
Nikons 18-70 har samme brennviddeområde, og Nikons 18-135 (som følger med den andre halvparten av D80'ene) har et større brennviddeområde.
Forøvrig får du, i tillegg til bildestabilisator innebygget i kamerahuset som virker på alle objektivene du setter på
Godt poeng, men Sonys noe svakere lysfølsomhet, gjør at denne funksjonen koker bort i kålen. Du kan, i stedet for bildestabilisator, sette ISO et hakk høyere på Nikon og Canon uten at det blir mer støy av den grunn. Og høyere ISO følsomhet, hjelper også på motiver i bevegelse, i motsetning til bildestabilisator som KUN hjelper på dine egne håndbevegelser.
også muligheten til å kunne kontrollére ekstern(e) blitz(er) trådløst da alt du trenger for å kunne utnytte den finessen også er innebygget i kamerahuset.
Nikons Creative Lightning System, har akkurat samme finessene, og finnes innebygget i D70s, D80 og over).
Dessuten har Sony lansért en Zeiss AF 16-80mm som virker svært lovende. Kommentarene fra de som har kjøpt dette objektivet tyder på at det tegner meget skarpt over hele brennviddeområdet.
Nikon og Canon har også en stor del meget lovende objektiver i alle prisklasser. 16-80 er et fristende brennviddeområde, men man finner tilsvarende til alle kamera på markedet, spesielt om man ser til Sigma, Tamron og Tokina i tillegg.
Elkjøp annonsérer Sony A100 m/Af 18-70mm til kr. 5990,-. 
God pris, det, men når man får D70s med bedre objektiv (18-70), bedre lysfølsomhet og samme funksjoner med trådløs blitsstyring, så er det ikke dermed sagt at Sony er det beste valget. Det kommer helt an på personen som skal kjøpe, hva han/hun foretrekker. Prøv begge kameraene (og gjerne flere), er mitt tips. Da får du en god idé om hva du vil trives best med.
Lenke til kommentar

Hei, Sovereign!

3500xi blitzen din vil ikke fungére på en Sony A100 annet enn i manuell innstilling. En Minolta Program 3600 HSD / Sony HVL-F36AM eller en Minolta program 5600HSD / Sony HVL-F56AM vil fungére aldeles utmerket både på din Dynax 500si og på en Sony A100. (Eller andre blitzfabrikat, f.eks. Metz 54 MZ4 og Sigma DG 500 Super) Objektivet ditt vil også fungére helt utmerket på Sony A100. Du vil med den få en bildevinkel som tilsvarer et objektiv med brennvidde 42-300mm.

Jeg oppfatter deg som ingen vinglepetter...! Det er bedre å være usikker FØR kjøpet, og av den grunn søke informasjon, enn å være usikker ETTER kjøpet og først da søke informasjon. Det later til at de som tydeligvis er mest misfornøyd med Sony A100 er de som ikke har kameraet. Hvis du går inn på www.dpreview.com og kikker på leserinnleggene fra alle de som har Sony A100, og leser deres erfaringer, kan kanskje dét være til hjelp. Her er en som har erfaringer både med Nikon D80 og Sony A100:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=22909319

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=22910500

Hilsen Bruce.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei, Sovereign!

3500xi blitzen din vil ikke fungére på en Sony A100 annet enn i manuell innstilling. En Minolta  Program 3600 HSD / Sony HVL-F36AM eller en Minolta program 5600HSD / Sony HVL-F56AM vil fungére aldeles utmerket både på din Dynax 500si og på en Sony A100. (Eller andre blitzfabrikat, f.eks. Metz 54 MZ4 og Sigma DG 500 Super) Objektivet ditt vil også fungére helt utmerket på Sony A100. Du vil med den få en bildevinkel som tilsvarer et objektiv med brennvidde 42-300mm.

Jeg oppfatter deg som ingen vinglepetter...! Det er bedre å være usikker FØR kjøpet, og av den grunn søke informasjon, enn å være usikker ETTER kjøpet og først da søke informasjon. Det later til at de som tydeligvis er mest misfornøyd med Sony A100 er de som ikke har kameraet. Hvis du går inn på www.dpreview.com og kikker på leserinnleggene fra alle de som har Sony A100, og leser deres erfaringer, kan kanskje dét være til hjelp. Her er en som har erfaringer både med Nikon D80 og Sony A100:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=22909319

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=22910500

Hilsen Bruce.

8437090[/snapback]

God brølt løve, jeg er inkaneret Minolta bruger har haft Minolta 7000 & 9000 og er godt tilfreds med Sony A100, men tro mig der gik mange timers tankevirksomhed før købet og mange timers læsning af tests, nej valg af nyt kamera er ikke nemt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...