Gå til innhold

Guide for installering av XP på norsk ønskes

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Skal da være overkommelig å lage en installasjonsguide for XP på Norsk. Men er ikke du såpass med kunskaper om data at du klarer det selv da? Men uannsett jeg kan jo lage en guide jeg da. Vi tar punktene etter tall. Hva man skal gjøre først og sist.

1. Skru på maskinen som Windows XP skal installeres på.

2. Sett CD`en inni CD/DVD Rom.

3. Hvis ikke CD Rom er satt til 1st boot i Bios så må det gjøres.

4. Hvis det er gjort er det bare å gå videre. Nå skal du trykke en tast når du får beskjed om det. Du bår beskjed om å trykke en tast når du har satt i CD`en. Når du trykker på f. eks Enter så får du opp en blåskjerm der den begynner å laste inn maskinvare og drivere.

5. Etter maskinvare installeringa så kommer det opp en skjerm der du kan velge å gå inni Repareings eller trykke "Enter" for å gå videre. Du skal trykke "Enter" for å gå videre.

6. Nå får du opp en skjerm der det står om Lisensavtalen. Denne trengs ikke å lese. Der skal du trykke F8 for å gå videre.

7. Hvis du har Windows XP installert fra før vil du få opp en skjerm der du kan reparere installasjonen. Hvis du ikke har installasjon av Windows XP fra før så får du opp Partisjonsneringsprogrammet til Windows XP. Der kan du slette og opprette partisjoner som du vil. Hvis du ikke vil gjøre noen endringer så trykker du bare "Enter " for å gå videre. Og F for å formatere. Det kan lønne seg å bruke NTFS som Filsystem på harddisken.

8. Etter at harddisken er formatert så begynner den automatisk å kopiere over filene som den trenger for å installere Windows.

9. Etter det tar det ca. 15 sekunder før maskina restarter automatisk.

10. Når den så starter igjen så må du ikke trykke "Enter". Da lar du den bare gå. Så vil den komme opp med Windows XP Bootskjermen.

11. Så kommer det en blåskjerm og den starter installasjonene. Den laster inn maskinvare.

12. Når det er ferdig så kommer det opp en skjerm der du kan velge hvilket tastatur språk du vil ha og hvilken tidssone du vil ha. Siden at du har Norsk Windows XP så trenger du ikke å gjøre noen endringer der. Bare trykke "Neste".

13. Så får du en skjerm der du må skrive Navnet ditt. Det står at du kan skrive hvilken firma navn man har, men det trenger du ikke å skrive. Trykke bare "Neste".

14. Nå skal du skrive inn Lisensnøkklen om du trenger det. Den står normalt på kabinettet eller inni Koveret til CD`en.

15. Når det er gjort trykker du "Neste".

16. Hvis du vil ha passord på brukerkontoen din så skal det skrive inn på denne skjermen. Hvis ikke trykker du bare "Neste".

17. Så trykker du bare "Neste" igjen fordi at der ser du hvilken tidssone som er valgt. Og hvilket Maskinnavn som er valgt.

18. Da begynner installasjonen og den installerer alt du trenger av drivere, programvare. Hvor lang tid det vil ta før den er ferdig kommer an på hvor kjapp maskin du har, men kan tenke meg at det vil ta imellom 10-20 minutter. Når den er ferdig med installasjon av programvare og drivere, så restarter den selv igjen. Da er den ferdig med installasjonen.

19. Når den så starter igjen så får du opp en skjerm der du begynner med aktivering av Windows. Trykke "Neste". Det går fint å ta aktivering senere.

20. Når du får beskjed om registrering av Windows så trykker du bare "Neste" for det trenger du ikke å gjøre.

21. Når det er gjort så må du velge hvilket brukernavn du vil ha. Du kan skrive hva du vil på brukernavnet. Etter det trykker du "Neste".

22. Da er du klar for å bruke Windows XP. Du trykker på Fullfør. For å logge på Windows.

Jeg har prøvd å forklare installasjonen så godt som mulig, men det kan være at jeg har glemt av noe da, jeg ikke kjører Windows XP primært selv og ikke har kjørt igjennom installasjonen av Windows XP på en stund, men det meste skal være med.

Lykke til.

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...