Nettulf Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Hei. Sliter litt med følgende greie. Har et ADSL modem med router og 4-port switch. (SpeedTouch) Til den er det koblet 2 maskiner med kabel. Så er det koblet til en trådløs router på en av portene (Belkin) Der er det 2 maskiner tilkoblet med trådløs tilkobling. Jeg vil gjerne kunne dele mapper og overføre filer mellom alle maskinene. Men jeg får ikke kontakt mellom de på trådløs del til kablet del og motsatt. Nå står både modem og trådløs satt opp som router. Vil det hjelpe hvis jeg setter opp trådløs som bare aksess punkt? Er vel kluss med IP adresser og DHCP som gjør at jeg ikke får alle på samme nett på en måte. Håper på noen gode tips her. Nettulf Lenke til kommentar
rolvs Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Stemmer det, du må sette opp en trådløse routeren som accesspunkt, siden routeren din har integrert en NAT vegg, noe som gjør at du får to nettverk. For å sette opp den trådløse routeren din som accesspunkt gjør du følgende: - Deaktiver DHCP på trådløse routeren. - Koble kabel fra en av LAN portene på routeren din og inn på den trådløse. IKKE bruk WAN porten. Da vil alle maskinene bli i samme nettverk. Til andre som lurer, så kan det være smart å kjøpe seg et accesspunkt i steden for router om du allerede har en router fra før. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 Hei, og takk for svar. Har en funksjon i den trådløse Belkin routeren som heter "Bruk som aksesspunkt" Det vil vel gjerne fungere greit. Og er det på den trådløse routeren jeg skal koble meg til på en LAN port, og ikke WAN? ADSL modemet har 4 LAN porter og 1 WAN (Som går til ADSL linjen) Trådløs router har også 4 LAN porter og en WAN (Som går til LAN port på ADSL modem) Nettulf Lenke til kommentar
rolvs Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Om routeren har mulighet for å kjøre i ren AP modus så er jo det greit. Er litt usikker på hvordan WAN porten fungerer da. Er på den trådløse du ikke skal bruke WAN porten om du gjør det sånn jeg beskrev over ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå