Gå til innhold

Hjelp til instalasjon av .tar.gz filer, ubuntu 7.0


Anbefalte innlegg

Jeg installerte i går Den siste ubuntu versjonen 7.04, og syntes den var meget bra. Desverre får jeg ikke til å installere .tar.gz filer! Jeg bruker denne framgangsmåten:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
tar -xvzf "Filnavn.tar.gz"

cd /home/andreas/"filnavn"

./configure

make

sudo make install

Problemet er når jeg kommer til ./configure.. da får jeg opp dette på slutten av operasjonen:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
checking for BERYL... configure: error: Package requirements (libpng xcomposite >= 0.3 xfixes xdamage xrandr ice sm xinerama libstartup-notification-1.0 >= 0.7) were not met:

 

No package 'libpng' found

No package 'xcomposite' found

No package 'xfixes' found

No package 'xdamage' found

No package 'xrandr' found

No package 'ice' found

No package 'sm' found

No package 'xinerama' found

No package 'libstartup-notification-1.0' found

 

Consider adjusting the PKG_CONFIG_PATH environment variable if you

installed software in a non-standard prefix.

 

Alternatively, you may set the environment variables BERYL_CFLAGS

and BERYL_LIBS to avoid the need to call pkg-config.

See the pkg-config man page for more details.

 

EDIT: her gjorde jeg det samme med Beryl slektningen compiz :

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
checking for COMPIZ... configure: error: Package requirements (libpng xcomposite xfixes xdamage xrandr xinerama ice sm libstartup-notification-1.0 >= 0.7) were not met:

 

No package 'libpng' found

No package 'xcomposite' found

No package 'xfixes' found

No package 'xdamage' found

No package 'xrandr' found

No package 'xinerama' found

No package 'ice' found

No package 'sm' found

No package 'libstartup-notification-1.0' found

 

Consider adjusting the PKG_CONFIG_PATH environment variable if you

installed software in a non-standard prefix.

 

Alternatively, you may set the environment variables COMPIZ_CFLAGS

and COMPIZ_LIBS to avoid the need to call pkg-config.

See the pkg-config man page for more details.

 

 

Som dere ser av teksten er det beryl jeg har brukt som eksempel her, men det samme kommer fram uansett hvilken .tar.gz fil jeg prøver meg på. Nå skal det sies at jeg er langt fra noen ekspert i Linux og terminalen, siden jeg ikke har brukt Linux noe særlig. Noen som kan hjelpe meg? Jeg ser noe om at jeg mangler mange pakker?

Alle svar er velkommen!

Endret av TiduZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mye enklere å installere Beryl ved hjelp av synaptics. (System -> Administrasjon -> Synaptic programbehandler)

Merk av beryl, beryl-manager og emerald der så går alt av seg selv.

 

Du finner guider på hvordan du installerer .tar.gz hvis du googler det, men du finner det meste du trenger med Synaptics. Du kan også installere masse prgrammer ved hjelp av "Programmer -> Legg til/fjern".

Lenke til kommentar

Det er egentlig ganske selvforklarende, du mangler de nevnte pakken. Du må installere dem.

 

For å installere pakker man trenger for å kompilere Beryl:

sudo apt-get build-dep beryl

 

...da er du i alle fall på god vei.

 

Når det er sagt, er det faktisk ganske på trynet å kompilere noe du kan finne i add/remove programs, som andre har nevnt her. Men altså hvis du insisterer: Build-dep kommandoen og Google er din venn. Når du kompilerer må du bare lese feilmeldingen og finne ut av hvilke(n) pakke(r ) du mangler.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Jeg fant ut av at det var et dødfødt prosjekt selv etter en stund.. Nå har jeg Beryl installert takket være programpakkebehandlingen, men av en eller annen grunn vil den ikke funke hos meg. Når jeg trykker på Beryl håndtereren > velg vindusbehandler > beryl skjer det ingen ting. Hva kan være galt her? Har installert driverne fra ATI til mitt X800GTO kort...

Lenke til kommentar

ATI sine drivere støtter ikke AIGLX som brukes av både Compiz og Beryl. Skal man bruke Compiz/Beryl på et ATI-kort må man bruke XGL eller håpe at modellen din er støttet av de frie ATI-driverne, men det gjelder mest de gamle modellene tror jeg.

Så da må du enten knote med XGL, klage til ATI og be dem få ræva i gir å fikse driverne sine eller skaffe deg grafikk bra Nvidia/Intel...

 

EDIT: Vis du alt har ordnet med XGL og problemet er noe annet kan det være lurt å starte "beryl-manager" fra terminalen. Da får du nok se feilmeldingene.

Endret av PHPdude
Lenke til kommentar

Vis det som skjer er at X.org ikke starter lenger kan du fikse det med å kjøre "sudo dpkg-reconfigure xserver"

Men hvordan har du installert ATI-driveren? Dette problemet skulle vel ikke ha oppstått vis du har brukt restricted-manager (Håndtering av ufrie drivere) til å aktivere og deaktivere driveren.

Lenke til kommentar
Vis det som skjer er at X.org ikke starter lenger kan du fikse det med å kjøre "sudo dpkg-reconfigure xserver"

Men hvordan har du installert ATI-driveren? Dette problemet skulle vel ikke ha oppstått vis du har brukt restricted-manager (Håndtering av ufrie drivere) til å aktivere og deaktivere driveren.

8435298[/snapback]

 

Jeg innstallerte driverne med envy, og jeg fjernet dem i håntering av ufrie drivere.. men akkurat her vil jeg velge å rope på ATi for krasjen.. Men men, innstallerer over nå, gadd ikke knote mer.

Lenke til kommentar

Ok da var jeg oppe og gikk igjen.. Burde jeg sløyfe ATi driveren denne gangen, eller er den såpass nødvendig?

 

EDIT nå funker også de innebygde effektene, det gjorde dem ikke forrige gang.. Kan det ha noe med at ATi driverne ikke er på plass?

Endret av TiduZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...