Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gammel spiller, hvilket format?

Anbefalte innlegg

Mine foreldre har en Saab 900 S fra 1994, med en Blaupunkt München RD 104 spiller i. Den takler visst ikke mp3, så jeg må vite hvilket format jeg skal konvertere filene til. Noen av dere som vet det? Kanskje også dere vet om et godt program til å gjøre konverteringen med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mine foreldre har en Saab 900 S fra 1994, med en Blaupunkt München RD 104 spiller i. Den takler visst ikke mp3, så jeg må vite hvilket format jeg skal konvertere filene til. Noen av dere som vet det? Kanskje også dere vet om et godt program til å gjøre konverteringen med.

8434685[/snapback]

"den takler visst ikke mp3" :D For oss som faktisk husker tilbake til den gangen det ikke fantes cd spillere, og langt mindre noe som het mp3, så var den kommentaren egentlig ganske morsom.

Det er nok snakk om en helt vanlig CD spiller som kun tar audio cder. Altså må du velge å lage platene dine som CD audio, verken mp3 eller vaw eller noe annet vil hjelpe deg da. CD audio er standard for musikk cder og du får da 74 min musikk på en plate.

Men, husk også at det ikke er absolutt alle eldre cd spillere som takler brente plater, så test at alt virker med en vanlig cd før du går i gang med brenninga di!

Lenke til kommentar

Ok, takk takk.

Visste forøvrig at en spiller fra 1994 ikke burde kunne takle mp3, men ble bare skrevet feil inn her :p

Grunnen til at den er der er fordi at det ikke er min bil, og gidder ikke legge noe særlig arbeid eller penger i den. Nok å spare til egen :p

Lenke til kommentar
Formatet på vanlig audio-cd heter wav. Kan forekomme komprimert, men det vanligste er ukomprimert lyd i Puls Code Modulation(PCM).

PCM er standard lyd format på cd`er ved 44,100 kHz sampling i sekundet, og 16 biter per sampling. Gir den beste lyden.

8437867[/snapback]

Nei, ikke helt.

Audio CDs do not use WAV as their sound format, instead using Red Book audio. The commonality is that both audio CDs and WAV files have the audio data encoded in PCM. WAV is a data file format for computer use that can't be understood by CD players directly. To record WAV files to an Audio CD the file headers must be stripped and the remaining PCM data written directly to the disc as individual tracks with zero padding added to match the CD's sector size.
Lenke til kommentar

Bare pass på å brenn audio cd og ikke filer på en data cd så skal nok dette gå bra! :thumbup:

Alle brenneprogram har et valg for audio cd, og programmet vil nok konvertere fra de formatene du henter inn for deg. Lyd på audio cd kan ikke komprimeres, og man får kun 74 min (650 mb) eller 80 min (700mb) lyd inn på platene.

Endret av Dipstick
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...