Gå til innhold

Pentium vs celeron

^Art^Johansen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med de første Celeronene og p3ene var det lite, fordi celeron hadde 256kB fullspeed cache, mens p3 hadde 512 halfspeed cache som altså ytet ca like bra. Så kom P3 med fullspeed cache, som gjorde at den gikk forran i performance. Å sammeligne disse to er vanskelig, siden en 700 p3 kjører på 100mhz fsb, og en 1000 celeron ganske sikkert kjører på 133mhz fsb. Jeg _tipper_ at p3en vil yte bedre i krevende programmer og spill. Jeg vet ikke hvordan det er med instruksjoner, men dersom begge har de samme, er nok cachen det eneste som er forskjellig mellom de.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-21 06:24, skrev JohndoeMAKT:

Med de første Celeronene og p3ene var det lite, fordi celeron hadde 256kB fullspeed cache, mens p3 hadde 512 halfspeed cache som altså ytet ca like bra. Så kom P3 med fullspeed cache, som gjorde at den gikk forran i performance. Å sammeligne disse to er vanskelig, siden en 700 p3 kjører på 100mhz fsb, og en 1000 celeron ganske sikkert kjører på 133mhz fsb. Jeg _tipper_ at p3en vil yte bedre i krevende programmer og spill. Jeg vet ikke hvordan det er med instruksjoner, men dersom begge har de samme, er nok cachen det eneste som er forskjellig mellom de.

Dette stemme vel ikke helt.

En 700MHZ P3 fins enten som Copermine med 32/256kb full speed cache (fcpga) og Katmai med 32/512kb halfspeed cache. (slot 1)

Der Copermine versjonen fins i 100 og 133mhz fsb utgave.

Av de to vil nok P3 Copermine yte best.

Celeron 1000 fins også i 2 utgaver.

Copermine versjonen med 32/128 kb cache/100mhz fsb og

Tualatin versjonen med 32/256 kb cache/133 mhz fsb.

Der Tualatinen yter mye bedre enn copermine prossesoren.

Celeron Tualatin på 1000mhz er raskere enn en Pentium 3 Copermine/slot 1 på 100mhz fsb.

Hva som er best av en Celeron 1000 og en P3 kommer altså ann på hvilken Pentium 3 det er og hvilken celeron prossesor det er.

fks: En p3 700 copermine vil yte bedre enn en Celeron copermine 1000mhz

Lenke til kommentar

Har en P3 750E og en Celeron 1GHz her, begge med 256MB SDRAM. Min erfaring er at P3'n utklasser Celeronen til de grader, egentlig på alle områder. Celeron hadde mer for seg på P2's tid, nå får man jo langt raskere XP prosessorer til samme pris som Intel skal ha for Celeron..

Lenke til kommentar

Hold deg unna Celeron.. Du kommer neppe til å bli fornøyd om du gjør andre ting enn å sende mail og surfe.

PIII er mye bedre, men hvorfor ikke bare se på en P4 eller en XP? Greit nok du må ha nytt hovedkort og ram, men så har du også da fått deg et system som er fremtidsrettet og mye raskere.

Lenke til kommentar
finner ikke noe på intel sidene om at C 1000 har 133Mhz fsb :oops:

Helt riktig. Det er nettopp en av de måtene Intel bruker på å kastere Celeron i forhold til Pentium. Det og å gi den mindre cache. Celeron 1000Mhz finnes i to utgaver. Begge har 10x100Mhz bus i forhold til P3's 7,5x 133Mhz. Den ene utgaven, den gamle(og som jeg tror du mener i spørsmålet ditt) er basert på CuMine-kjerna og har 128kB L2-Cache. Den andre har Tualatin-kjerne og 256kB cache. Denne kjører også betydelig kjøligere enn den med CuMine-kjerne.

Men tilbake til spørsmålet ditt : En Celeron 1000Mhz med CuMine-kjerne vil kjøre ca like fort som P3-700 (eller litt kjappere) litt avhengig av hvilke spill det er snakk om. Den med Tualatin-kjerna vil tørke gulvet med P3-700...

[EDIT] : corcky : Katmai gikk bare opp til 550Mhz. Etter det tok CuMine over.

Lenke til kommentar
Begge har 10x100Mhz bus

Katmai gikk bare opp til 550Mhz. Etter det tok CuMine over.

Takk gutter for at dere backer meg up.

Hvordan kjører du en p3 700 med 133 mhz fsb?

Med 5.26 i multiplyer?

Dersom Cellyen er en CuMine, så setter jeg pengene på p3-en.

Dersom det er en Tualatin, vil den nok være kraftigere, men det er ikke alle hovedkort som kan bruke disse prosessorene, så det er ikke sikkert det er en slik.

Dersom p3-en er en CuMine med 512/1024kb cache tror jeg vi alle vet hvilken som regjerer. Dersom det er en P3-Xeon med 512-4048kb cache også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...