Gå til innhold

XP Partisjonene og Vista...

Anbefalte innlegg

Skal gjøre det samme selv nå (g.7600 go + vista er ikke noe success)

Ville igrunn bare si; veldig fin og oversiktlig guide! Kommer nok veldig til nytte her vertfall :)

Får bare krysse fingrene for at den elendige toshiba/vista recovery CD`en har en sånn gjenopprettings-alternativ. Har min tvil, man skal nå forsøke uansett.. :thumbup:

Endret av andnet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal gjøre det samme selv nå (g.7600 go + vista er ikke noe success)

Ville igrunn bare si; veldig fin og oversiktlig guide! Kommer nok veldig til nytte her vertfall :)

Får bare krysse fingrene for at den elendige toshiba/vista recovery CD`en har en sånn gjenopprettings-alternativ. Har min tvil, man skal nå forsøke uansett..  :thumbup:

8451511[/snapback]

Jeg tester den Toshiba Vista DVD'en nå og den har reparer funksjonen. Den platen er en helt vanlig Windows Vista DVD med alle versjonene og med oppstartsfunksjon. Så du får ikke noe problem.

Du vet at du kan laste ned drivere fra Toshiba til GO7600 kortet ditt? De ligger på de amerikanske sidene....og på support sidene om du har registrert deg.

ps: Du kan laste dem ned herfra også: http://myhken.net/download/Skjermkort.rar

:thumbup:

Men skjønner at du gjerne vil kjøre dualboot, kommer nok til å gjøre det frem til Vista SP1 i alle fall.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har kjørt installert og kjørt XP nå en stund, men så plutselig forsvant lyden.

Etter det jeg har lest må jeg inn i Vista å skru av en mutefunksjon der... så nå prøver jeg altså å få til dualboot.

Kjører som sagt med XP fint, og prøvde nettop å starte opp fra Toshiba Vista recovery cd - da kom det fram den menyen for fersk installasjon (..this will cause all your data to be lost.. etc) Ikke noe reperasjonsvalg her :(

Går det an å laste ned noen filer evnt, isteden for å bruke vista CD?

Har allerede gjort det som bloggen sa om VistDualBoot programmet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvis du forteller hva du har av partisjoner (+ størrelse), fra venstre mot høyre på disken din, så kan du sikkert få noen alternativer for å løse eller finne et kompromiss for din konfigurasjon.

Når det gjelder ”du kan ikke opprette primær”:

-hvis du allerede har 3 primære partisjoner på disken, så du kan ikke opprette flerre.

Kjører du Vista nå eller XP?

Lenke til kommentar
Det virka likevel. I dualboot guiden som jeg brukte så sto det at jeg måtte ha primær partisjon for XP også. Brukte logisk partisjon og det funka som bare det. Dualboot ftw! :)

8818663[/snapback]

Det var fint at du har funnet ”nettopp” det med logisk stasjon. Man trenger ikke mer enn en aktive primær partisjon for å dualboote.

Jeg ønsket dog ikke å forstyre med detaljer, siden du prøvde å følge denne quiden.

Det vil være allikevel riktig nå, å tilføye følgende:

Der hvor vista er installert først og Xp installeres after, du trenger ikke å gjøre veldig mye. (vi snakker da om installasjon på samme disk, med felles system partisjon.)

Etter du har installert XP, vil Vista forsvine fra booting.

Når du er i XP, kopierer du filen bootsect.exe fra din DVD-plate til system partisjon.

(søk på bootsect.exe I dvd-plate)

Åpne cmd.

-Gå til partisjon hvor filen ble kopiert til, Eks med å skrive c: eller d: eller f: og enter,

-skrive ..bootsect.exe –nt60 sys tast enter. (sys eller all eller /nforce eller med drive letter, er alternative parameter, alt etter hva du vil.)

Reboot.

Du vil boote i Vista nå.

-Åpne cmd ..run as administrator

Du er i c:\windows\system32.

Skrive….bcdedit –set {ntldr}path \ntldr….tast enter.

Skrive …bcdedit –displayorder {ntldr}-addlast (eller –addfirst, en av de to ikke begge deler)..tast enter.

That’s it

Reboot.

Nå kan du velge hva du skal boote i.

Lenke til kommentar

Hva med meg da? Som har funnet ut jeg ikke har behov for XP i det hele tatt lenger og ønsker å slette det igjen?

Hadde XP på PCen fra før, og la inn Vista på HDD nr.2, og kjører Dual-boot. Som sagt bruker jeg ikke XP i det hele tatt lenger og ønsker å kvitte med meg det for å spare diskplass. Har 2 disker med en partisjon på hver.

Hvordan kvitte seg med XP å få minst mulig rot? Hadde tenkt å gjøre dette med gode gamle Partition Magic, men las på Wikipedia at det ikke funker i Vista.

Lenke til kommentar
Hva med meg da? Som har funnet ut jeg ikke har behov for XP i det hele tatt lenger og ønsker å slette det igjen?

Hadde XP på PCen fra før, og la inn Vista på HDD nr.2, og kjører Dual-boot. Som sagt bruker jeg ikke XP i det hele tatt lenger og ønsker å kvitte med meg det for å spare diskplass. Har 2 disker med en partisjon på hver.

Hvordan kvitte seg med XP å få minst mulig rot? Hadde tenkt å gjøre dette med gode gamle Partition Magic, men las på Wikipedia at det ikke funker i Vista.

8871787[/snapback]

Jeg går ut fra at den XP partisjon er og den active system partisjon for begge OS.

Vi kan velge hvor vanskelig vi kan gjøre det, og i noe tilefeller er Ok, fordi slik ser vi resultater og lærer.

Først skal du merke den Vista/partisjon som active.

-Det får du til med å høyre klikk på Vista partisjon og klikk på "merke som active".

Slå av PC-en.

Kople fra XP disken, hvis du skal beholde mulighet å starte Pc-en igjen i tilfelle du gjør noe feil.

Starte opp igjen og se på feilmeldninger. (greit å se hva som kommer opp /når/og hvorfor)

Restarte nå med Vista DVD.

Velg ”repair your computer”.

Velg ”Next”

-Skrive….bootrec /rebuildBcd….tast enter. Svare Y eller A...tast enter.

Close Cmd...du er nå tilbake i "System Recovery Tool" igjen.

Klikk på ...Startup Repair.

Restart.

-Om du ikke boote i Vista etter restart....utfør en gang til ”Startup repair”.

-Om du ikke booter i Vista etter det, eller om du hadde fått feilmeldninger undrveis, som jeg er ikke klar over, så må det være noe med MBR .

Til denne fixen trenger du å boote i System Recovery Tool igjen, velge CMD og:

-skrive...bootrec /fixmbr...tast enter. (commando bootrec /fixboot....fixer bootsectoren)hvis du føler behov for å teste.

Restarte.

Nå skal du boote i diske nr 2 med Vista.

Etter at du har bekreftet med en del ”restart” at det er OK, gjenstår bare å kople disken nr 1. Tilbake i Pc-en. Etter tilkoplingen, må du rett i Biosen og velge riktig Harddiskbootpriority. Og det på grunn at nå har du 2 disker med en active system partisjon.

Du kan teste dette med å velge disk i Biosen. Dvs at når du velger disk nr 1, Vistas bootmgr skal gi deg igjen mulighet å boote i XP.

Etter du har testet alt dette og er komfortabelt med rutinen, velger du da Disk nr 2 i Bios som firstbootpriority.

Fra Vista, ser du i diskbehandlingen om hvilken disknr har den XP disk.

-Åpne cmd (as administrator)

-skrive.. diskpart...tast enter.

-skrive...select disk ? ( ? er nr til XP disk)...tast enter. En Melding om at Disk ? er selected, bekrefter at du har valgt riktig disk.

-skrive ...list partition...tast enter. Partitioner som er på disken vil listes opp.

Velg den partition som er active med å:

-skrive....select partition ? (? Er nr på din system partition)...tast enter. En Melding om at partition ? er selected, bekrefter at du har valgt riktig partition.

-skrive....inactive...tast enter. (med å skrive ...active....merker man en partition som active)

Avslutte.

Nå kan du slette alt som er på XP disk. Valgte å skrive det slik for at du kan se hvordan du kan velge å activere/inactivere en primær partition på en disk. Det er kun en active partition du kan ha på en disk.

Lenke til kommentar

Antagelsene dine er rett wiberos, og hjelpen hadde vært god, men problemet er at jeg har en laptop med garanti, og vil derfor ikke koble fra disken manuelt... :( Forska litt på det, men det virker ikke som det går å skru av den ene disken fra BIOSen.

Det burde vel være mulig å få gjort denne jobben med et eller anna program som jeg kan starte fra CD? Jeg for kanskje ta å kjøre en full format på alt heller, så blir det hvertfall ikke mer trøbbel i tårnet...

Lenke til kommentar
Antagelsene dine er rett wiberos, og hjelpen hadde vært god, men problemet er at jeg har en laptop med garanti, og vil derfor ikke koble fra disken manuelt... :( Forska litt på det, men det virker ikke som det går å skru av den ene disken fra BIOSen.

Det burde vel være mulig å få gjort denne jobben med et eller anna program som jeg kan starte fra CD? Jeg for kanskje ta å kjøre en full format på alt heller, så blir det hvertfall ikke mer trøbbel i tårnet...

8885092[/snapback]

Ja men da har du ikke vel 2 disker men en disk med 2 partisjoner.

Hvis det er tilfelle (tror det er nemlig), så vil du kunne fikse dette, med samme tankegang som jeg har beskrevet allerede.

Dvs, du merker partition nr 2 på disken som active. Men før du merker den som active må du merke den partition nr1 som inactive (vi kan ikke ha mer enn active partition per disk, ikke sant ?).

Når du da har reparert Vista's startup som beskrevet, så vil du bote Vista fra partition nr2 som er blitt system og boot partition.

Nå kan du slette den partition nr 1.

Deretter kan du partitionere fra Vista igjen. Men nå kan du partitionere på følgende måten: 1 primær på ca 1,5 og resten upartisjonert.

Den 1,5 partition skal bli din system partition. Vi velger den på 1,5GB, slik at du kan seinere tilpasse slik, at du kan bruke Bitlocker (hvis det er en slik chip på maskina di.) På denne måten, kan du sikre at hele din partition nr 2 med Vista, blir totalt utilgjengelig for andre "datanerder" hvis du en dag mister maskina di.

Dette er med utgangspunkt at disken din har ikke noe andre skjulte partitioner, som er tilfelle hvis du kjøper en ferdig konfigurert maskin. Ikke at det forandre annet enn at man må ta hensyn til det da, eller bruke den som system partition.

Poeng er her forstås at, den partition som merkes som active er den som styrer hva du kan og ikke kan gjøre.

Ønsker du litt mer graving i det, slik at du ser mulighetene og begresninger, så er det bare å vedlegge info her.

Som du selv sier, du kan formatere alt på nytt. Tenk litt på hvordan du helst vil ha det, og deretter kan du utføre en konfigurasjon som du råder 100% over.

Lenke til kommentar

Nei, jeg har to disker. 2x80GB. HP Pavillion 9074 :S Uansett så skjønner jeg tanken i det du er inne på, og skal se om jeg får ordna noe greit etterhvert. Uansett, takk så meget for at du gidder å hjelpe til! :)

Endret av Blank-File
Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt pc hvor Vista var innstallert, men det ikke fulgte med noen Vista CD. Hva skal jeg gjøre da?

8932863[/snapback]

Ta deg god tid og lese der.

Da lager du din PE versjon som vil hjelper deg med mye rart.

Og preinstallert Vista uten CD/DVD plate, så betyr at du har en installer og wim/image file på disken din, (ellers blir bare tull uten).

Så se litt på det her

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f
Jeg har kjøpt pc hvor Vista var innstallert, men det ikke fulgte med noen Vista CD. Hva skal jeg gjøre da?

8932863[/snapback]

Og preinstallert Vista uten CD/DVD plate, så betyr at du har en installer og wim/image file på disken din, (ellers blir bare tull uten).

Så se litt på det her

8943383[/snapback]

Dvs at den AIK-en fungerer som en Vista DVD? Eller er jeg helt på jordet :hmm:

Lenke til kommentar

8932863[/snapback]

Så se litt på det her

8943383[/snapback]

Dvs at den AIK-en fungerer som en Vista DVD? Eller er jeg helt på jordet :hmm:

8968978[/snapback]

Ikke direkte som en Vista DVD, men du kan lage din Vista DVD med alle de verktøy som du vil finne der.

Du kan først lage din "Windows PE" som er mini operativ system som kjøres fra minne via Usb eller CD-plate. Med den kan du da behandle alle diskene dine (formatere, partisjonere, merke som aktive, rense, fikse neste alt du trenger) både for Vista og Windows ellers, veldig nyttig. Det kan du ha/lage uansett.

Videre vil du finne at du kan tilføye verktøy (Imagex) som kan ta image fra en allerede installert Vista (wim file), som du da kan installere som om den var en Vista, kjøpt hos noen.

Du vil finne ut hvordan du kan lage din Vista DVD, og hvordan du kan konfigurere selve installasjon.

For at Vista er ikke Winxp, installasjon er ikke annet enn kopiering av et Image file.

Aik har verktøy for å ta Image fra en allerede installert Vista.

(alt det som du kan lage med AIK er det samme som du sikkert vil finne i en "recovery partition, laget av leverandøren"

Det er ikke enkelt å forklare, uten å risikere å aldri bli ferdig her :blush:

Derfor:

du har alt du trenger, men starte med å installere AIK på din PC, uansett om du har Vista eller Windows, og start å bruke den. Det er veldig mye, men jeg er sikker på at du vil finne etter hvert svar, på alt du trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...