Gå til innhold

XP Partisjonene og Vista...

Anbefalte innlegg

Har nå Windows XP på PC'en og skal snart oppgradere til Vista. har 4 Partisjoner og lurer i den sammenhengen på om det går fint å bare formatere Windowspartisjonen og deretter installere Vista. Vil partisjonene funke bra med Vista? Mulig det er et dumt spørsmål, men vil være sikker på om det er noe kluss med XP partisjoner og Vista...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nå Windows XP på PC'en og skal snart oppgradere til Vista. har 4 Partisjoner og lurer i den sammenhengen på om det går fint å bare formatere Windowspartisjonen og deretter installere Vista. Vil partisjonene funke bra med Vista? Mulig det er et dumt spørsmål, men vil være sikker på om det er noe kluss med XP partisjoner og Vista...

8434304[/snapback]

Det går nok helt fint det=)

Lenke til kommentar

Du vil ikke vurdere å kjøre dualboot da med både XP og Vista? Husk på at Vista er fortsatt ikke så veldig bra på spill. Der er nok XP bedre for øyeblikket.

Har du plass til å kjøre dualboot, så ville jeg nok anbefale det i starten.

Legg f.eks Vista på c: og XP på f.eks d:, så kan du heller slette XP når du er fornøyd nok med Vista

Du kan få tips om hvordan du gjør det her om du velger å legge Vista inn først, så XP:

http://blog.myhken.com/?p=203

Lenke til kommentar

Hmm, det har jeg faktisk ikke tenkt på... Veldig lurt :p

EDIT: Det virker som omd et er mye enklere å installere XP først, så jeg tror jeg kommer til å gjøre det...

Men hvis jeg skal installere XP først. Er det bare å installere XP på Disk D: og deretter installere Vista på Disk C: og så funker alt sammen?

EDIT: Tror jeg går for å installere Vista først istedet. Men skjønte ikk helt starten av guiden. Skal jeg installere Vista på Disk C: og deretter XP på D:? Og hva mener du med at partisjonen bør være aktiv?

Endret av Zathardor
Lenke til kommentar

om du installerer xp eller vista på c: spiller liten rolle. Da jeg la inn vista hadde jeg xp på c:\ fra før, og siden en del andre partisjon var opptatt la jeg like godt vista inn på j:\. Når jeg booter vista endrer den selv navn på sin egen partisjon til c, slik at alle andre partisjonsbokstaver økes med en. Litt teit, men ikke noe problem.. :p

Merk: jeg la inn XP (lenge) før Vista

Lenke til kommentar
EDIT: Det virker som omd et er mye enklere å installere XP først, så jeg tror jeg kommer til å gjøre det...

Men hvis jeg skal installere XP først. Er det bare å installere XP på Disk D: og deretter installere Vista på Disk C: og så funker alt sammen?

EDIT: Tror jeg går for å installere Vista først istedet. Men skjønte ikk helt starten av guiden. Skal jeg installere Vista på Disk C: og deretter XP på D:? Og hva mener du med at partisjonen bør være aktiv?

8434799[/snapback]

Det enkleste er nok å installere XP først så Vista. Men bakdelen kommer når du eventuelt vil slette XP og bare ha Vista. For du kan ikke slette c: partisjonen med oppstartsfilene....da får du ikke startet noe.

Så det lureste er nok å installere Vista først på c: så XP på d:. Da kan du når som helst slette XP uten at det går utover Vista.

Det me aktiv partisjon kan du sette i Disk behandling enten i XP eller md hjelp av et diskpartisjonerings program.

Skal ta et skjermbilde og legge i bloggen nå snart.... :thumbup:

Men ville helt klart gått for det siste alterntivet, med tanke på fremtiden...

Lenke til kommentar
det var mye stress i den bloggen  :dontgetit:

Er det ikke bare å opprette en ny partisjon og så innstallere xp på den?    Så velger man bare hvilket os man skal starte fra når man starter maskinen?

8435521[/snapback]

Ikke om man installerer Vista først så XP. Da ødelegger XP oppstartspartisjonen til Vista og du får kun startet XP.

Reparerer du så Vista, får du kun startet Vista og ikke XP.

Derfor denne guide i bloggen....hadde det vært så lett som du beskriver hadde jeg ikke tatt meg tid til å lage denne guiden.. :nei:

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Uansett hva du vil gjøre, så starter du med å notere ned på papir, info vedrørende disken din.

Da mener jeg den info du får når du ser disken i diskbehandlingen.

Fordi du nevner at du allerede har 4 partisjoner på disken din. Win er på en av dem og du ønsker Vista. Deretter signaliserer du ønske, både for Vista og Xp.

Vista eller Xp vil trenge plassen som du allerede har bestemt å bruke, nemlig C:\.

Men hvis du skal ha både xp og Vista----det betyr at du må ta i bruk en av de resterende. Men du har vel data på den, eller ikke?

Men det er viktig å vite hva slags type partisjoner du har, uansett hva du velger å gjøre. Da er det lettere å forstå ting og tang hvis noe går galt.

Er det primære, er det noen logisk, osv, osv.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Vanskelig? Hvordan da?

8435601[/snapback]

Får man ikke en feilmld før installasjon om at denne maskinen allerede har en bedre versjon av windows inne? Iallfall slet jeg fælt med å installere win2000 på en maskine som hadde xp. Det ble til at jeg la formaterte xp-partisjonen og la inn win2000. Da kunne jeg etterpå legge inn XP og ha dualboot :)

Mulig dette ikke lenger er noe problem med vista?? aner ikke jeg.. Men det som er sikkret er at vista og xp ikke bruker samme "oppstartsvelger", så som myhken2 sier: xp vil ovreskrive oppstartsvelgeren fra vista, slik at kun xp blir gjenkjent som et OS under oppstart. Men heldigvis finnes det løsninger: du får lese nevnte blogg og/eller google ;)

Lenke til kommentar

Windows hjelp og støtte:

Opprette en oppstartspartisjon

En oppstartspartisjon eller volum, er en primærpartisjon som inneholder filene for Windows-operativsystemet. Hvis du vil installere et annet operativsystem på datamaskinen (kalles en dobbeloppstarts- eller fleroppstartskonfigurasjon), må du opprette en ny primærpartisjon på harddisken, og deretter installere det ekstra operativsystemet på den nye partisjonen. Harddisken har da to oppstartspartisjoner. Termene partisjon og volum brukes ofte om hverandre.

Det burde jo igrunn være enkelt da :p hehe. . men er tydelighvis ikke det.

Men det skal gå fint å legge inn xp først og så vista?

Lenke til kommentar

Ikke noe problem å legge inn XP først og så Vista.

Men da må du vite at du ikke kan slette XP uten å legge inn Vista på nytt om du en gang ønsker å fjerne XP helt.

Legger du inn Vista først, så er det lett å slette XP senere.

Har oppdatert bloggen med hvordan du lager en primærpartisjon. :thumbup:

Lenke til kommentar
Har oppdatert bloggen med hvordan du lager en primærpartisjon. :thumbup:

8436314[/snapback]

supert :thumbup:

edit: jeg har et problem. jeg finner ikke ut hvordan jeg lager en ny partisjon. Får ikke alternativet for å lage nytt volum når jeg høyreklikker på den grafiske disken.

Endret av Zuckron
Lenke til kommentar

Ok, en liten ting til bare sånn at jeg er sikker. Uansett hva det er jeg installerer på en av OS'ene så vil det ikke funke eller "finnes" i det andre, sant? For eksempel drivere, de må jeg da installere to ganer, altså på hver av OS'ene?

Lenke til kommentar
Ok, en liten ting til bare sånn at jeg er sikker. Uansett hva det er jeg installerer på en av OS'ene så vil det ikke funke eller "finnes" i det andre, sant? For eksempel drivere, de må jeg da installere to ganer, altså på hver av OS'ene?

8444285[/snapback]

Helt korrekt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...