Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Glemte p-pillene i dag :/

Gjest besøkende*

Anbefalte innlegg

Gjest besøkende*

Hei. Jeg glemte å ta p-pillene på morgenen i dag. I stedet tok jeg dem et etter jeg kom hjem fra skolen. Kan jeg fortsatt ha trygg sex?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitat lommelegen

-Hva skjer hvis jeg glemmer å ta p-pillen en dag?

Ta pillen så fort som mulig. Hvis det har gått mer enn 12 timer siden du burde ha tatt pillen, er det ikke sikkert at du er beskyttet lenger. Forsett å ta pillene som vanlig, men bruk annen prevensjon i tillegg de neste to ukene. Hvis du har glemt to piller eller mer, bør du kontakte legen din. Da kan det nemlig hende at du vil trenge en dagen-derpå-pille hvis du har hatt samleie.

Husk at kan være forskjellig fra pille type til pille type. Les på pakningsvedlegget til dine piller.

Lenke til kommentar
Det går helt fint.

Det som står i pakningsvedleggene er som regel ganske overdrevet slik at produsentene skal slippe saksmål.

Glemmer du p-pillene i et par dager, så har du likevel antistoff i kroppen. :)

8440603[/snapback]

Er dette noko som ein lege kan bekrefte eller?

For det er ganske forskjellig iforhold til kva informasjon som blir gitt ut gjennom blant anna helsevesenet.

Antistoffer , trudde virkeleg det hadde med immunforsvaret

Immunologi,  læren om kroppens immunitetsreaksjoner. Det har lenge vært kjent at visse sykdommer etterlater immunitet, uimottakelighet for samme sykdom, en kunnskap som ble tatt i bruk da eng. E. Jenner forstod at den forholdsvis ufarlige sykdommen kukopper gav immunitet mot den ofte dødelige sykdommen kopper vha. vaksinasjon. Senere ble det klarlagt at personer som har hatt difteri, har utviklet en motgift (antitoksin) mot difteribasillens gift (toksin) i sitt blodserum. En vaksine mot difteri ble funnet da det ble oppdaget at man kunne behandle difteritoksinet slik at det mistet sin giftvirkning, men beholdt sin evne til å danne motgift hos pasienten. Ikke bare sykdomsfremkallende gifter (antigener) fremkaller dannelsen av antistoffer i blodet, men tallrike andre stoffer, allergener, som fremkaller allergiske reaksjoner. Det fysiologiske grunnlag for dannelsen av antistoffer er visse, hvite blodceller, lymfocytter, som produserer de nødv. immunglobuliner som nøytraliserer vedk. antigen. 
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...