Houd.ini Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Heisann, Jeg har en kompis som har en Mist 500w strømforsyning som sa takk for seg her om dagen. Han kjøpte den i februar 2005, som vil si at den krysset 2-årsgrensa for reklamasjon med to usle måneder. Typisk? Uansett, han sendte en mail til Microplex, og de hevdet rekamsjonstiden var utgått, enkelt og greit. Det jeg lurer på er om det er noen andre her som erfaring med reklamasjon av strømforsyninger, og om man simpelthen må godta at reklamasjonstiden skal være 2 år, eller om en strømforsyining er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, altså 5 ifølge forbrukerkjøpsloven? Jeg synes det hele låter litt usselt, ihvertfall når man ser at f.eks Corsair 520w har 5 års garanti på sine strømforsyninger (ihvertfall i USA), som scorer topp på flere tester, er stillegående, og ligger i samme prisklasse som Mist 500w. Jeg er skeptisk til å legge igjen penger hos Microplex (og til dels Netshop pga eierskap) flere ganger etter dette Lenke til kommentar
okasin Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Hmm garantien er 2 år, men reklamasjonsfristen er vell 5 år.. hmm ville tatt en prat med forbukerrådet.. de er greie å prate med de Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Reklamasjonsretten er uten tvil 5 år. Lenke til kommentar
Dr.Ittsekk Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Når det gjelder nettbutikker har man 5 års reklamasjonstid på denne typen produkter. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Når det gjelder nettbutikker har man 5 års reklamasjonstid på denne typen produkter. 8434346[/snapback] Om det er en nettbutikk eller ikke har ikke noe med saken å gjøre. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Når det gjelder nettbutikker har man 5 års reklamasjonstid på denne typen produkter. 8434346[/snapback] Reklamasjonsretten på en PSU vil nok være 5 år. Men det er ganske vanlig at butikker forsøker å nekte mer enn 2 år på ting der de ikke vil få dekket kostnadene sine av produsenten. Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 (endret) er varen kjøpt i Norge fra Norsk internett butikk eller butikk, så gjelder 5 års reklamasjons rett. Endret 21. april 2007 av Fritz0r Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 For å skrive noe du faktisk kan bruke mot butikken, så er det bare å sitere dette i en mail du sender til Microplex: Forbrukerkjøpsloven: § 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. ------------------ Så skriver du noe ala dette: PSU er en vare som uten tvil er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, og på bakgrunn av mine rettigheter gjennomforbrukerkjøpsloven reklamerer jeg herved på denne varen. Vennligst send meg detaljer ang hvordan jeg får sendt PSU'en til dere, og hvordan jeg får refundert utgifter til porto. mvh XXX PS - Dette var et privatkjøp ikkesant? Ikke bedriftskjøp eller lignende? Lenke til kommentar
Houd.ini Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 PS - Dette var et privatkjøp ikkesant? Ikke bedriftskjøp eller lignende? 8437338[/snapback] Privatkjøp ja. Mange takk for gode svar og forslag, jeg får be han sende en mail til Microplex med henvisning til Forbrukerkjøpsloven, § 27. Reklamasjon, og hevde at PSUen er ment for å vare vesentlig lengre enn 2 år, altså 5. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå