Gå til innhold

Handle bærbar fra USA - ulemper? HP tx1000


Anbefalte innlegg

Fikk utrolig lyst på en HP tx1000 :dribble:

 

Men så vidt jeg kan se er ikke HP sin nettside i Norge noe å skryte av - her er det visst kun to ferdige utgaver, og de selges visst kun gjennom forhandlere.

 

Var innom HP sin amerikanske nettside, og her får jeg konfigurere PC'en akkurat slik jeg vil ha den - dessuten virker prisen å være markant lavere enn i Norge (inkl moms). Blant annet kunne jeg velge Office 2007 Basic (Word/Excell/Outlook) for under 1000kr.

 

Derfor vurderer jeg å bestille PC'en fra USA, og bruke Jetcarrrier til å sende den til Norge. Men vil først sette meg inn i hvilke ulemper det medfører. Noen som kan legge til ulemper på listen:

  • Ikke ÆØÅ på tastaturet. Uvesentlig, tastene er vel der og kan byttes i windows
  • Ikke norsk strømadapter - Uvesentlig? - adapteret støtter vel også 220V, trenger bare norsk kabel til adapteret?
  • Ikke norsk software - Uvesentlig - jeg foretrekker uansett engelsk
  • Problem ved feil/reparasjon. Ved feil er det vel ikke verre enn å bare sende den tilbake USA? Er jeg heldig kommer vel kanskje DHL eller noe slikt å henter kostnadsfritt selv om jeg ikke oppholder meg i USA?

Noen andre som har kjøpt PC fra USA og vet om andre ting jeg burde være obs på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke toll på PCer så vidt jeg veit.

 

Det eneste som tilkommer er mva. og et "lite" gebyr til posten (lite i forhold til prisen på PCen, stort i forhold til jobben som gjøre :cool:)

 

Forøvrig kan jeg opplyse om følgende i forbindelse med dette:

 

Problem ved feil/reparasjon. Ved feil er det vel ikke verre enn å bare sende den tilbake USA? Er jeg heldig kommer vel kanskje DHL eller noe slikt å henter kostnadsfritt selv om jeg ikke oppholder meg i USA?

 

Ikke direkte det du spør, men tenkte at du kan jo få vite det alikevel: Ved inførsel til Norge igjen etter garantisak/rep. er det tilleggsverdien som du eventuelt må betale moms på. Slik jeg tolker dette blir det 0 ved garantisak og eventuell reperaeringskostnad ved reparering. Man slipper altså å betale mva på hele PCen...

 

 

Men et par negative ting:

 

* 14 dagers angrerett kan man vel se langt etter (uten at det nødvendigvis har så mye å si).

 

* 5 års reklamasjon er vel også ganske usansynnlig. Trolig har du ved kjøp fra USA kun den garantitiden som er oppgitt. Vil jeg tro da, kjenner jo ikke reglene over der egentlig... Men er vel få land hvor kjøperen er så godt beskyttet som i Norge.

 

Lykke til med eventuelt kjøp!

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Ved feil gjelder vel den såkalte World Wide Warranty hos de fleste produsenter.

 

Strømforsyningen er ikke verre en at du tar den orginale kabelen, klipper av, og lodder på en europeisk/norsk kontakt. En kamerat av meg dro til USA med HVU(Heimevern Ungdom) og kjøpte seg en HP PDA til 1700 med 2GB minne, der har de jo bare 7% moms eller noe sånt. Han fikk feil på den for en stund siden, sendte den inn og fikk den igjen noen uker senere.

Lenke til kommentar

  •  
     
  • Problem ved feil/reparasjon. Ved feil er det vel ikke verre enn å bare sende den tilbake USA? Er jeg heldig kommer vel kanskje DHL eller noe slikt å henter kostnadsfritt selv om jeg ikke oppholder meg i USA?
     
     

Noen andre som har kjøpt PC fra USA og vet om andre ting jeg burde være obs på?

8434113[/snapback]

Siden det er CTO (Configure To Order) kan ikke InfoCare ta den på service, og du vil ikke få dekket frakt fra Norge til USA på den. Så nei, du kan nok glemme at DHL kommer og henter den til service for deg. Du må altså se litt på hva faktkostnadene blir for å sende maskinen, og hvor lang tid det vil ta å få den over.

 

Support på maskiner som ikke er kjøpt i Norge er begrenset. Du har ikke rett til gratis telefonsupport, og support er basert på "best effort". Dersom support ikke vet svaret, er det opp til den du treffer på hvor mye tid han/hun vil bruke på å prøve å finne det ut.

 

Du har ett års garanti, som da altså innebærer at du selv må betale frakt til service, og etter at det ene året har gått, ja så har du ikke noen rettigheter til gratis service lenger i det hele tatt.

 

Personlig ville jeg foretrukket gratis service/support og litt mer enn kun ett års garanti i ryggen.

 

Ved feil gjelder vel den såkalte World Wide Warranty hos de fleste produsenter.

8434180[/snapback]

World Wide Warranty selges som "ekstrautstyr" av HP i USA, den følger ikke med i prisen. Og de samme problemene som jeg har skrevet ovenfor vil allikevel melde seg ved behov for service.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

De fleste adaptere er både 110 og 230 V. Må bare få deg ny plugg ja.

 

Det jeg hadde sjekka før jeg handla var hva slags returpolicy HP har ved feil/reparasjon.

 

Så må du huske det er ikke bare æøå som er forskjellig på tastaturet. De fleste spesialsymboler har også litt annen plassering.

 

Men etter å ha lagt til norsk moms er det vel ikke så mye å spare?

Lenke til kommentar

Takk for alle svar :)

 

Siden det er CTO (Configure To Order) kan ikke InfoCare ta den på service, og du vil ikke få dekket frakt fra Norge til USA på den. Så nei, du kan nok glemme at DHL kommer og henter den til service for deg. Du må altså se litt på hva faktkostnadene blir for å sende maskinen, og hvor lang tid det vil ta å få den over.

 

Support på maskiner som ikke er kjøpt i Norge er begrenset. Du har ikke rett til gratis telefonsupport, og support er basert på "best effort". Dersom support ikke vet svaret, er det opp til den du treffer på hvor mye tid han/hun vil bruke på å prøve å finne det ut.

 

Du har ett års garanti, som da altså innebærer at du selv må betale frakt til service, og etter at det ene året har gått, ja så har du ikke noen rettigheter til gratis service lenger i det hele tatt.

 

Personlig ville jeg foretrukket gratis service/support og litt mer enn kun ett års garanti i ryggen.

Ang InfoCare, så hadde ikke jeg forventet at de tok den på service heller, men du mener at dersom jeg hadde kjøpt en "ferdig-modell" så ville de gjort det selv om den var kjøpt i USA? (er jo andre modellbetegnelser der). Kan jo sende mail til de og se hva de sier til det.

 

Ang. glemming av gratis frakt. Dell bruker jo DHL, og de kommer og henter PC'en for sending til verksted som i Dell's tilfelle er utlandet. Er det såå utenkelig at HP også har noe lignende opplegg?

 

Ang support - går ut i fra du snakker om NORSK support. Det har jeg ikke bruk for uansett. Jeg har aldri i hele mitt liv hatt behov for å ringe til en IT-support telefon før, og kan ikke helt se hvorfor jeg skulle trenge det nå heller, så det er ikke noe problem. Når det gjelder "kun ett års garanti" - selv om vi i Norge har ekstreme rettigheter, så tviler jeg på at amerikanerne står totalt hjelpesløse etter at en ett års garanti er ute. Noen som vet noe mer om hvilke rettigheter som gjelder i USA?

 

Så må du huske det er ikke bare æøå som er forskjellig på tastaturet. De fleste spesialsymboler har også litt annen plassering.
Er vel strengt tatt ikke noe stort problem det heller - kjenner tastaturet såpass bra. Er jo heller ikke verre enn å lage et custom tastatoppsett i windows, slik at alle spesialtegn utenom æøå forblir på fysisk riktig plass. Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Ang InfoCare, så hadde ikke jeg forventet at de tok den på service heller, men du mener at dersom jeg hadde kjøpt en "ferdig-modell" så ville de gjort det selv om den var kjøpt i USA? (er jo andre modellbetegnelser der). Kan jo sende mail til de og se hva de sier til det.

 

Ang. glemming av gratis frakt. Dell bruker jo DHL, og de kommer og henter PC'en for sending til verksted som i Dell's tilfelle er utlandet. Er det såå utenkelig at HP også har noe lignende opplegg?

 

Ang support - går ut i fra du snakker om NORSK support. Det har jeg ikke bruk for uansett. Jeg har aldri i hele mitt liv hatt behov for å ringe til en IT-support telefon før, og kan ikke helt se hvorfor jeg skulle trenge det nå heller, så det er ikke noe problem. Når det gjelder "kun ett års garanti" - selv om vi i Norge har ekstreme rettigheter, så tviler jeg på at amerikanerne står totalt hjelpesløse etter at en ett års garanti er ute. Noen som vet noe mer om hvilke rettigheter som gjelder i USA?

8434281[/snapback]

InfoCare kan ta en del av "ferdigmodellene" fra USA og Asia, men ikke alle. Det kommer an på muligheter for delelevering siden HP krever at garantiservice utføres med orginale reserverdler.

 

HP dekker ikke frakt fra utlandet til serviceverksted i det landet der du har kjøpt maskinen, enkelt og greit. Dell dekker frakten til utlandet fordi det er der serviceverkstedet for norske maskiner er. HP dekker ikke frakten fra utlandet til salgslandet. Siste eksempel var en maskin som skulle fra Norge til Singapore. Kunde måtte dekke frakten selv.

 

Ja, det er norsk support jeg snakker om. Trenger du ikke support er det ikke noe problem.

 

Hva gjelder rettigheter utover garanti, kommer det an på hvilken stat du kjøpte maskinen i. USA har ikke nasjonale forbrukerrettigheter. For en kunde som handler fra utenfor USA finnes det ikke noen rettigheter utover garantien som produsent gir.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...