Gå til innhold

STILLE strømforsyning ønskes!

Anbefalte innlegg

Hei!

Har for tiden PC'n i et rom med nærhet til stua - og jeg blir gal av viftelyden! Grafikkortet har ikke vifte (kjøleribber), så da er det prosessoren og strømforsyningen igjen som kan være syndere. Tipper det er strømforsyninga!

Kan noen tipse meg om en stille strømforsyning som passer min PC? Gjerne på Komplett eller Mamoz, så jeg kan handle det her i byen (Trondheim).

Skal ikke være noen spill-PC eller noe.

Vedlagt info om hovedkort her:

Manufacturer - ASUSTeK Computer Inc.

Model - P4P800

Version - Rev 1.xx

Serial Number - MB-1234567890

Chipset Vendor - Intel Corporation

Chipset Model - 82865G/PE/P, 82848P DRAM Controller / Host-Hub Interface

South Bridge - 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) LPC Interface Bridge

SMBus - Intel Corporation 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) SMBus Controller @0400h

CPU - Intel Pentium 4 HT

Cpu Socket - Socket 478 [CPU 1]

Max CPU Speed - 3600 MHz

System Slots - 5 PCI, 1 AGP

CPU Core - 1.55 V

+3.3V Voltage - 3.42 V

+5V Voltage - 5.11 V

+12V Voltage - 11.92 V

Processor Fan - 3515 rpm

Processor Temperature - 49.5 °C

Mainboard Temperature - 41 °C

Hard Disk Temperature Maxtor 6Y120M0 - 55 °C

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler definitivt MIST.

http://www.microplex.no/category.aspx?cat=345&mcat=c345

Forøvrig må du ta anbefalinger når det gjelder støy med en sekk salt. Det er svært vanskelig å sammenligne i.o.m at alle har forskjellige krav om støynivå. Mange vil f.eks sammenligne det mot et grafikkort som omtrendt høres ut som en støvsuger, og da kan nesten en DELTA-vifte være stille for dem.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Hm... kosta jo litt da. Hadde ikke sett for meg noe særlig over 5-600 kr. Bruker PC'n bare til dokumenter og litt grafikk i Photoshop. Så er ikke akkurat heavy belastning...

Og at de var å få kjøpt på Komplett/Datakjeden eller Mamoz Data hadde vært en fordel. Orker ikke vente på Posten... ;)

Lenke til kommentar
Hm... kosta jo litt da. Hadde ikke sett for meg noe særlig over 5-600 kr. Bruker PC'n bare til dokumenter og litt grafikk i Photoshop. Så er ikke akkurat heavy belastning...

Og at de var å få kjøpt på Komplett/Datakjeden eller Mamoz Data hadde vært en fordel. Orker ikke vente på Posten... ;)

8433661[/snapback]

Seasonic S12 430W skulle vel være midt i blinken for deg. Meget stillegående og nok power for fremtiden.

Dessuten, kjøpt mer enn du trenger? Ekke noe vits for deg å klaske til med en 700W PSU. Har selv en MIST500W og de er fine de, men ville vel allikevel anbefalt deg en Seasonic.

Lenke til kommentar

Det som er fordelen med MIST er at de har pushet grensene noe lengre når det gjelder varme. Her er kjølingen rett og slett laget mye mer effektiv enn det man finner i billigere strømforskynere, samt at den er beregnet for å kjøre varmere under drift. Dette gjør at belastningen som strømforskyneren kan gis kan være høyere uten at den trenger å pushe vifta opp. Dette er et problem i billige strømforskynere. De er gjerne helt stille når de er kald, men kjølingen er så ineffektiv at når de får litt belastning, så må vifta pushes veldig kraftig opp for å holde temperaturen lav på alle komponenter. Når komponentene som kjøles er kaldere vil kjølingen fra vifta blir veldig mye mindre effektiv.

Jeg vil absolutt påstå at det er verdt å betale ekstra for fremfor billigdrit til none få hundrelapper.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Jeg slenger meg på her og kan støtte andylove 100% dette er den stilleste psu'en noensinne laget ifølge silentpcreviews, og blant de mest energieffektive, noe som holder temp nede. Den er stille, og det kommer ut kald lust på baksiden.

8433743[/snapback]

Jepp, har lest de testene deres selv. Svært pålitelige.

Trådstarter: Den du har fått tilbud om ville jeg ha takket ja til. Hvorfor bruke penger på noe du kan få gratis?

Lenke til kommentar
Trådstarter: Den du har fått tilbud om ville jeg ha takket ja til. Hvorfor bruke penger på noe du kan få gratis?

8433933[/snapback]

Nei, sant det. ;) Var jo bare hvis den ikke var stille eller noe jeg uansett burde kjøpe en ny da.. Men etter hva han sier og etter hva jeg har lest så skal vel den jeg skal få være relativt stille av seg...

Lenke til kommentar
Ukens på komplott De har jo kontorer i barteland.

Men hvis det er stock-kjøleren som står på 478'en din så er det etter all sannsynlighet den som er synderen.

8434058[/snapback]

Hm... du mener det ja? Godt mulig. Bare alltid sett for meg at det var PSU'n.

Link til kit jeg kan kjøpe for å erstatte "stock"-kjøleren da?

Får jo ny PSU uansett gratis nå, så da bytter jeg vel uansett, men er jo kjekt å fjerne andre støykilder også...

Lenke til kommentar
Ukens på komplott De har jo kontorer i barteland.

Men hvis det er stock-kjøleren som står på 478'en din så er det etter all sannsynlighet den som er synderen.

8434058[/snapback]

Hm... du mener det ja? Godt mulig. Bare alltid sett for meg at det var PSU'n.

Link til kit jeg kan kjøpe for å erstatte "stock"-kjøleren da?

Får jo ny PSU uansett gratis nå, så da bytter jeg vel uansett, men er jo kjekt å fjerne andre støykilder også...

8434088[/snapback]

Det er ingen dum ide å bytte stock kjøler, men du kan også støvsuge vifta litt. En kompis av meg har samme CPU kjøler og CPU og under der var det et tykt lag med støv. Temp sank med 20 grader og vifta roa seg betraktelig!

Btw, jeg skal bestille meg den Seasonicen.. Hva koster den opprinnelig? Mente jeg har sett den langt dyrere...

Lenke til kommentar

Hovedkort: Ser ut til å være vifteløs = ikke et problem.

CPU: Hvis du bruker boxed kjøler som fulgte med er det stor sannsynlighet for at denne kan være en betraktelig støykilde.

PSU: Ettersom du har mulighet for å få en gratis ville jeg prøvd den og eventuelt byttet den om det skulle vise seg at den var et problem.

GPU: Ikke et problem grunnet vifteløst produkt.

Kabinett: Godt mulig at du her har en formidabel støykilde. Løsning: nye vifter / fjerning av vifter eller nytt kabinett.

Harddisk: Mulig støykilde. Undersøk om dette er et problem og skift eventuelt disk.

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar

Denne? Igjen fra komplett, men hvis du skal gå grundig til verket så bør du se andre plasser også. Kan hende det er noen kr å spare. Ninja skal være bra på ribbekjøling.

Tror gjerne denne drar 478'en din passivt, dvs uten 120mm viften som står på.

Kjøleren er fremtidsrettet fordi den støtter nyere sokler.

Er det forresten Northridge eller Prescott p4 2.6 du har. Prescott viften er ihvertfall ganske støyende.

Siden du allerede har passiv GPU så er det kanskje noe å tenke på. Håper NorthQ forsyninga er stillere enn den du har, slik at du tjener litt der også mtp støy.

Edit: husk også kjølepasta. Jeg annbefaler Artic Silver 5 fra enten datakjeden eller mamoz. Sikkert flere i Tr.heim som har i butikk, men disse sjekket jeg for AS5 sist

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Må bare hive meg på og rose Seasonic også. Har en i HTPC'n min og den så godt som musestille, et meget godt kjøp.

EDIT: Jeg har forøvrig en MIST også i spillpcen min, men til ditt bruk er utvilsomt Seasonic best egnet.

Endret av wizzcat
Lenke til kommentar
Er det forresten Northridge eller Prescott p4 2.6 du har. Prescott viften er ihvertfall ganske støyende.

Takk for mange gode tips folkens!! Kanskje det går mot stillere PC for meg også da...

CPU-navnet er vel Nortwhood. Var stor den Ninja-saken da, men hvis den får plass er den sikkert genial... får kanskje prøve det i samme prosess som PSU-skiftinga...

Forøvrig er det vel bare 2 vifter i kabinettet totalt nå tror jeg... den til PSU og den til CPU...

Lenke til kommentar

Lastet ned et viftestyringsprogram.

Forsøkte å slå HELT av CPU-vifta bare i et par sekund. Og stillheten i rommet ble total. Ble kanskje 98 % stille.

Så den stygge ulven er nok stock-vifta til CPU'n og ikke strømforsyninga... doh. :whistle: Må vel kjøpe den omtalte Ninja'n da... Men bytter til den strømforsyninga jeg hadde tilbud om også tror jeg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...