Gå til innhold

Feil ved flashing av bios

Anbefalte innlegg

Skulle oppdatere bios på pcen (stasjonær med msi 965 neo-f), og den krasjet 10% ut i flashinga, så at boot-block ikke har blitt slettet, kun deler av mainblock, vil helst prøve med redningsdiskett\usb-penn om det går. Noen som har erfaring med dette? Må jeg ha den originale biosen om jeg prøver å "redde" biosen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan reflashe med hvilken som helst BIOS du vill igrunn tror jeg, bare den funker ;)

Men en av forutsetningene er nok at du har en floppy drive, og en tillhørende diskett med BIOSen på. Som du kan prøve å reflashe med.

Lykke til!

Endret av Nets
Lenke til kommentar

Ok, takk, det jeg egentlig gjør da er å pakke ut filene på disketten og trykke ctrl + home når jeg booter? Hørte noen andre steder at det kunne gå an med usbpen (om biosen støttet boot from other device), boot-cd og at om en brukte floppy burde det være en win98\ME oppstartsdiskett. Ble egentlig veldig usikker når jeg får så mange forskjellige råd. Var og noe om at flashfila måtte hete f.eks amiflash eller noe sånt for at det skulle virke.

Lenke til kommentar
Prøv med USB penn også da! Absolutt verdt forsøket :)

EDIT:

Er du sikker på at du har gjort disketten bootable? Er en option når du formaterer den i Windows.

8439790[/snapback]

Nei, hadde bare en diskett og fikk ikke plass til biosen på den. Pcen prøver ikke å lese fra diskettstasjonen så tror det er til liten nytte. Kan jeg gjøre pendrive bootable? Prøvde å legge inn en autoexecbat med kommando til flashfilen og imagefilen, men skjedde lite annet enn at det begynte å lyse i pluggen.

Lenke til kommentar

Fant et program som gjorde usb-penna boot-able, ser den er svart når pcen skrus på og begynner å lyse etter 2-3 sekunder i motsetning til floppydisken, men ingenting skjer, så dog at det ikke lå noen filer inne på disketten etter at den var blitt gjort bootable, trodde kanskje det skulle være det jeg?

Lenke til kommentar

Last ned programmet Dr Dos.Legg det inn på diskett,og lag en oppstartsdiskett på en annen.

Brukte dette programmet med hell på et MSI Neo Platinum 754 kort en gang i tida,etter en feilflash.

Google,så finner du programmet.Det skal også være godt forklart fremgangsmåten.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Problemet er at jeg lånte floppystasjonen på jobb og der hadde de kun en diskett som det var noen problemer med, samt at pcen OVERHODET ikke prøver å lese fra floppy, lyser ikke i den engang. Eneste muligheten er usb-penna atm :( Regner med jeg sender inn hovedkortet imorgen, noen som vet om ejg evt får det på garantien? Måtte egentlig oppgradere bios da den bl.a manglet alarm for overoppheting, noe jeg anser som viktig.

Endret av Delavar
Lenke til kommentar
Problemet er at jeg lånte floppystasjonen på jobb og der hadde de kun en diskett som det var noen problemer med, samt at pcen OVERHODET ikke prøver å lese fra floppy, lyser ikke i den engang. Eneste muligheten er usb-penna atm :( Regner med jeg sender inn hovedkortet imorgen, noen som vet om ejg evt får det på garantien? Måtte egentlig oppgradere bios da den bl.a manglet alarm for overoppheting, noe jeg anser som viktig.

8441785[/snapback]

Jeg skulle oppgradere bios på mitt hovedkort med et program som fulgte med, og alt ble gjort via windows og internett. Etter det døde maskinen. Å oppgradere bios er noe man gjør på egen risiko. Du kan si at maskinen "døde av seg selv", det er ikke sikkert de har mulighet til å finne ut hva som skjedde.

Lenke til kommentar

Ok, vet at man lett kan fikse det om man har 2 like hovedkort hvor det ene fungerer og man flytter over biosen og så flasher når pcen står tilbake og man har flyttet tilbake biosen. Har desverre bare det ene HKet å forholde meg til og bor et sted hvor det er 45 min kjøring til nærmeste elektrobutikk, som sannsynligvis ikke kan hjelpe meg uansett.

Lenke til kommentar
Delavar: Gå til msi og let opp BIOS Recovery Feature.

Og ikke kjør bios oppdateringene fra vindows, bruk heller en floppy eller annett oppstart enhet.

8442406[/snapback]

Hvor finner jeg bios recovery feature? Prøvde å søke igår, men da fant jeg konsekvent bare msi-sine produkter. Prøvde guiden som lå på msi-forumet, men pcen prøver jo overhodet ikke å lese fra diskettstasjonen. Så det lå en link ute på msi-forumet til en guide, men linken var død og jeg kommer rett til hovedsiden til msi hver gang jeg prøver. Får ikke til å komme inn på msi sin side nå overhodet.

Lenke til kommentar
I stedet for å stresse med å sende inn hovedkortet,kan du vurdere dette alternativet.Vil tro det går mye kjappere også.Du kan velge hvilken bios versjon du får også.

8442994[/snapback]

Ja, det går an, men hvor finnet jeg biosbrikken på hovedkortet? Alle brikkene jeg ser er loddet fast, og ser ingen som med "award" på.

Lenke til kommentar

Bios brikka sitter ved sata portene og ide kontakta,ser det ut som.

Du må lirke den forsiktig ut med ei grov nål el lignende.Lirk litt og litt i hvert hjørne.Mener det er et hjørne som har en større "åpning" enn de andre.Men det ser du.Begynn der.

Vet ikke om Badflash vil ha den korrupte brikka.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Det er mulig det er integrert bios brikke på hovedkortet ditt.Slik at du ikke kan fysisk plukke ut bios.Er ikke kjent med kortet.

Har du prøvd å start/stoppe pcen med på startknappen 3-4 ganger med 10 sek mellomrom?

Som Bob_mafia sier,prøv en clear cmos først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...