Gå til innhold

Billig bærbar til skolebruk OS: Ubuntu

ersa

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe meg en bærbar PC til skolebruk. Den vil bli i hovedsak brukt til OpenOffice og surfing + litt film/serietitting.

Krav:

Grei CPU

1 GB ram

80 GB HD

1280x800. Høyere er veldig positivt.

Grei batteritid

Skjermstørrelse: Maks 15.4"

Pris: Desto lavere desto bedre. Maks 10 000,-

Endret av ersa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Se på HP Compaq NX7400, veldig solid og god, synes jeg ;) Har den selv...

EDIT: Så ikke at du skulle bruke Ubuntu. Jeg har ikke noe peiling på hvordan det er å bruke på denne HP'en.

8433770[/snapback]

Jeg har vært inne på tanken på denne maskinen. Min far har en slik som jobbmaskin og jeg synes den virker grei. Tror at Ubuntu skal funke flott på den. Tror ikke det er så mye sær HW i den. :)

System76 har noen fine, relativt rimelige laptoper med Ubuntu preinstallert.

Modellen kalt Darter Ultra koster fra $995, er rimelig kompakt og passelig kraftig. Alle komponenter er garantert å fungere tipp-topp. :)

8433847[/snapback]

Denne så meget spennende ut! Noe sted i norge man får tak i en slik sånn at man slipper toll?

Lenke til kommentar
Noe sted i norge man får tak i en slik sånn at man slipper toll?

8435271[/snapback]

det er ikke toll på bærbare pc'er, kun moms, og denne må du betale uansett om du kjøper maskinen i norge eller fra utlandet.

8435362[/snapback]

Takk for info!

Sjekket ut hvor mye System 76 Darter Ultra i den konfigurasjonen jeg ønsker kom på. Det var ca 10 500,- Ikke så alt for ille med tanke på hvor kompakt maskinen er.

sjekk ut elprice sine tilbud. ble anbefalt acer aspire 5052 til dama for 5995 spenn, mye for pengene. mener dette var et røverkjøp.

http://www.elprice.no/Product/ProductInfo....=27652&cid=5546

link til litt de andre

http://www.elprice.no/Product/CategoryInfo.aspx?cid=5546

8435574[/snapback]

En i klassen har Acer og mitt inntrykk av den maskinen er at den er skranglete. Får en veldig billigfølelse av den. Jeg liker heller ikke portplasseringene så godt.

Tusen takk for svarene.

Lenke til kommentar

Modellen kalt Darter Ultra koster fra $995, er rimelig kompakt og passelig kraftig. Alle komponenter er garantert å fungere tipp-topp. :)

8433847[/snapback]

Hentet fra sidene til www.system76.com:

We only ship to within the United States and Canada.

Lenke til kommentar

8433847[/snapback]

Hentet fra sidene til www.system76.com:

We only ship to within the United States and Canada.

8439701[/snapback]

Det finnes tjenester som kan ta imot pakkene i USA for deg, og sender det videre med fly/båt. Koster ikke særlig mye, er 100% legitimt, og er ganske praktisk i de tilfellene hvor de kun selger noe i nettbutikker som nekter å selge til utlandet. Husker dessverre ikke adressen nå, skal se om jeg klarer å få rotet den fram.

Lenke til kommentar

8439701[/snapback]

Det finnes tjenester som kan ta imot pakkene i USA for deg, og sender det videre med fly/båt. Koster ikke særlig mye, er 100% legitimt, og er ganske praktisk i de tilfellene hvor de kun selger noe i nettbutikker som nekter å selge til utlandet. Husker dessverre ikke adressen nå, skal se om jeg klarer å få rotet den fram.

8439799[/snapback]

Får selv se på system76.com når jeg skal kjøpe neste gang:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=111285

Lenke til kommentar

Ulempen er vel at de mest sannsynlig ikke kjører med norske tastaturer, det er forsåvidt ett lite problem ettersom forskjellen ikke er stor og du kan enkelt rette det opp med klisterlapper. Husker dog ett fransk tastatur jeg var borti(på type nettcafe), der hadde Qen og Aen byttet plass, det var irriterende :)

Lenke til kommentar

Mange HP laptops har evige hat-problem med at biosen ikke følger standarden for ACPI. Dette fører til at ting som temperatur på cpu/harddisk ikke registreres riktig, samt at batteristatus ikke holdes oppdatert.

Ta et søk på google etter andre som har forsøkt å installere ubuntu eller andre linux-distroer på samme type maskin.

Lenke til kommentar

Tusen takk for all hjelp.

For øyeblikket ser det ut til at jeg går for HP, dette kan endre seg etter litt lesing på HP sine forum

System 76 hadde vært ideelt dersom de hadde hatt norsk tastatur og forhandler i EU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...