Gå til innhold

Front-panel koble hjelp!

Anbefalte innlegg

har et x-gear devil premod kabinett og et Asrock AM2 NF3-250 DDR2 SATA R 8CH LAN (AM2NF3-VSTA) Hovedkort. Men hvordan kobler man kablene fra front-panelet? lurer også på hvordan man kobler kablene fra reset og power knappene.. :hmm: Kan noen hjelpe meg? Skønner ikke det som står i manualen.

Dette er bildet av ossen man kobler det i maualen..

asrockheaderld4.jpg

Endret av mikkello
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

@Mikkelo:

Dersom du synes det er vanskelig å forstå manualen (for hk'et ditt) når det gjelder koblinger til interne kontakter bør du forsøke å få hjelp av noen som kan dette (dersom du kjenner noen).

Det kan være litt vrient første gangen, men de ulike kablene i kabinettet skal være godt merket, og er du heldig er de ferdig for kobling til USB/IEE1394/Audio kontakter på hk'et. Her må du bruke makt for å koble feil.

Det eneste du kan gjøre "feil" er å koble feil polaritet for P-LED og HD-LED.

Da vil de enten lyse konstant eller ikke i det hele tatt (HD-LED/P-LED). Da snur du bare kontakten (vanligvis er hvit ledning "minus").

Lenke til kommentar

GND er oftest sort kabel. Det pleier å stå + og - på de sorte plastdingsene man kobler på så man vet hvilken vei de skal. USB passer ofte bare på en måte så den pleier å være grei. Det er ikke noe risiko ved å koble feil her, bare å prøve igjen hvis det viser seg å være feil.

Her er det en pc-bygging-guide på det forresten:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=344689

Endret av Tokse
Lenke til kommentar
GND er oftest sort kabel. Det pleier å stå + og - på de sorte plastdingsene man kobler på så man vet hvilken vei de skal. USB passer ofte bare på en måte så den pleier å være grei. Det er ikke noe risiko ved å koble feil her, bare å prøve igjen hvis det viser seg å være feil.

8441669[/snapback]

Men en jeg har snakket med på forumet sa at det kunne bli en kortslutning vis jeg kobla feil!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

8441669[/snapback]

Men en jeg har snakket med på forumet sa at det kunne bli en kortslutning vis jeg kobla feil!

8443982[/snapback]

Tokse sikter til JP16 (Fpanel-kontakt). Der kan du ikke gjøre noe feil som medfører kortslutning. Bare at LED's enten ikke virker eller lyser hele tiden.

Med en USB-kontakt hvor det kommer 9 tynne ledninger som skal kobles rett (VCC1, VCC2, USB1-, USB1+, USB2-, USB2+, GND1, GND2), der kan du klare å "brenne av" både USB-port og HK dersom du er uheldig.

Dersom ledningene er samlet i en kontakt så er sjansen atskillig mindre for å gjøre feil.

@Tokse:

Det er ikke slik at ledninger til -pol (JP16) er svarte. De kan være hvite, eller en annen farge. Kommer helt an på produsenten av kabinettet. (Her er det defintivit ikke noen fast standard).

"Jord-ledninger" ellers (USB/IEE1394) er gjerne sorte, men ikke alltid.

Les og lær manual(er) er resepten.. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jo, det skal jeg (du får en 6'er i tegning) :D

Tenk deg først at Pin-1 på USB-kontakt på hovedkortet er til venster øverst (tegningen din). Så er Pin-2 øverst til høyre.

Dvs. 1-3-5-7 og 2-4-6-8-10.

Usb-pwr1 = +VCC1

Usb-pwr2 = +VCC2

P-4(Data-)=-D1 (Data-)

P-5(Data-)=-D2 (Data-)

P+4(Data+)=+D1 (Data+)

P+5(Data+)=+D2 (Data+)

Gnd(jord)=Gnd1

Gnd(jord)=Gnd2

Som du kan se er det ett sett ledninger til USB port 4 (på ditt hk) nummerert med 1.

Så er det ett sett til for USB port 5 nummerert med 2.

Når du har gjort dette "noen" ganger, så kan du det utenat.

(Men man foretrekker selvsagt kabinetter hvor disse ledningene er ferdig "montert" for deg i en kontakt).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...