Gå til innhold

Forskjell på EU og Norsk utgave

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I mange tilfeller blir også EU-utgaven sendt til et annet land i europa for reparasjon.

8434852[/snapback]

Det blir ofte norske modeller også, ihvertfall av Nikon og Olympus. Men med EU modeller skjer det kanskje mer konsekvent? Avhenger vel av butikkens seriøsitet. Canon, Pentax, Panasonic og en del andre merker repareres som oftest i Norge.

Men du sitter godt i klisteret om butikken du kjøper en EU modell fra går konkurs. Da mister du fem års reklamasjonsrett som du får kun fra selve butikken. Kjøper du norsk modell, får du fem års reklamasjonsrett direkte fra importør og er dekket uansett hva som skjer (evt. ny importør overtar ansvaret om den gamle går konkurs, gir fra seg eller mister agenturet).

De fleste EU modeller kommer også med bruksanvisning enten kun på polsk, fransk eller lignende, og ingen på verken norsk/nordisk eller engelsk. Evt. følger det ikke med noen brukermanual overhodet. Personlig synes jeg brukermanual, i printet versjon, er veldig nyttig når man skal ta i bruk nytt utstyr, spesielt om det er speilrefleks som har mange komplekse innstillinger som er alfa og omega for å få utnyttet det fullt ut. Du lærer deg aldri de om du må hjem og stirre på dataskjermen hver gang det er noe du lurer på. Det gidder man rett og slett ikke, og da blir det til at man ikke bryr seg mer om det.

Lenke til kommentar
Men du sitter godt i klisteret om butikken du kjøper en EU modell fra går konkurs. Da mister du fem års reklamasjonsrett som du får kun fra selve butikken. Kjøper du norsk modell, får du fem års reklamasjonsrett direkte fra importør og er dekket uansett hva som skjer (evt. ny importør overtar ansvaret om den gamle går konkurs, gir fra seg eller mister agenturet).

Så det er her viktig å se an dem du kjøper fra. Det er minimal sjanse for at f.eks. Elkjøp skal gå konkurs så lenge det er reklamasjonsrett på produktet, mens en liten nettbutikk har større risiko.

De fleste EU modeller kommer også med bruksanvisning enten kun på polsk, fransk eller lignende, og ingen på verken norsk/nordisk eller engelsk. Evt. følger det ikke med noen brukermanual overhodet. Personlig synes jeg brukermanual, i printet versjon, er veldig nyttig når man skal ta i bruk nytt utstyr, spesielt om det er speilrefleks som har mange komplekse innstillinger som er alfa og omega for å få utnyttet det fullt ut. Du lærer deg aldri de om du må hjem og stirre på dataskjermen hver gang det er noe du lurer på. Det gidder man rett og slett ikke, og da blir det til at man ikke bryr seg mer om det.

Nå har vel de fleste en eller annen mulighet til å skrive ut brukermanualen, og sparer man 2000 kr på produktet kan man ta seg råd til de arkene. De fleste studiesteder eller arbeidsplasser vil uansett ikke merke (eller bry seg) om man skriver ut de sidene det er snakk om, det er vel ikke mange som er på mer enn 200 sider, og har man mulighet for å skrive ut tosidig, blir den "egenlagde" like god som originalen. Adobe Reader støtter å skrive flere sider av dokumentet på en A4-side, så det trenger ikke bli 200 ark.

Så til trådstarter - hvis du kjøper EU-modell fra Elkjøp, Komplett el.l. kjede ville jeg ikke brydd meg... Ville tenkt meg om to ganger hvis jeg skulle kjøpt fra en liten butikk med en viss fare for konkurs/nedleggelse de neste fem år.

Lenke til kommentar
Så det er her viktig å se an dem du kjøper fra. Det er minimal sjanse for at f.eks. Elkjøp skal gå konkurs så lenge det er reklamasjonsrett på produktet, mens en liten nettbutikk har større risiko.

(...)

Så til trådstarter - hvis du kjøper EU-modell fra Elkjøp, Komplett el.l. kjede ville jeg ikke brydd meg... Ville tenkt meg om to ganger hvis jeg skulle kjøpt fra en liten butikk med en viss fare for konkurs/nedleggelse de neste fem år.

8435492[/snapback]

Man er ikke 100% sikker uansett hvor man kjøper fra, selv om f.eks Elkjøp og Komplett er blant de sikreste. Men her er det ikke nevnt hvor trådstarter har sett prisene, og det ER flere større kjeder som sliter, også i Norge. Storbritanias største fotokjede, Jessops, sliter økonomisk, som beskrevet i denne artikkelen. I norge legges det ned avdelinger fra en rekke kjeder både her og der, og om kjeden ikke forsvinner helt, kan det blir problemer med å finne en avdeling i ditt nærmiljø. Fotoknudsen har så vidt jeg har forstått prøvd å selge Oslo Kameraservice i en del år (Japan Photo snuste på lokalene, men de passet ikke for dem), og Preus Foto er for tiden vanskelig å finne.

Poenget er, at om man kjøper EU modell, så må man være forberedt på at man kan møte problemer i fremtiden. Ja, sjansen er større hos mindre kjeder, men også de store kan få seg et slag i siden om markedet endrer seg.

Selv om EU modeller fører til hardere konkurranse, som i første omgang er til det beste for forbrukerne, så er det samtidig litt uredelig, når man allerede er stor nok til å faktisk kunne gjøre det med fortjeneste, ta slike grep for å danke ut de små. Til syvende og sist, er det forbrukernes tap at flere forsvinner slik at konkurransen blir mindre. Og gang på gang viser det seg, at det er ikke de store kjedene som kan hjelpe deg om du absolutt MÅ ha en liten duppeditt der og da (som ladere... er ikke mange butikkene i Oslo som kan skryte av å ha den type ekstrautstyr på lager).

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Bare en liten tillegsinfo om kjøp av ting utenfor norske foretninger/gråimporterte fotosaker. Ihvertfall for canon får man jo med en slik et års international garanti. Denne må man registrere innen 30 dager for kjøpet hos canon, og i en eventuell garantisak må man legge ved kjøpsdokument for å dokumentere dette(slik jeg har forstått det:P) Jeg vil regne med at tilsvarende regler gjelder for andre merker også.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...