Gå til innhold

medieproduksjonsmaskin med Q6600. ca 15k

Anbefalte innlegg

Skal sette sammen en medieproduksjonsmaskin, og venter på det kommende intel-kuttet.

Maskinen skal fortrinsvis brukes med den nye adobe CS3 pakken, der endel oppgaver i after effects og premiere krever kraft. med andre ord kommer fire kjerner godt med.

dette er kriteriene jeg har satt meg:

- god ytelse, multitasking og rendering.

- støysvak (og lite varme)

- stabil

- ingen planer om å overklokke (les: to foregående punkter).

-> skal ikke spilles på

Har satt sammen en hw handlekurv her.

Mine tanker rundt valgene er som følger (her ønsker jeg gjerne innspill):

HK:

Gigabyte GA-965P-DQ6 (rev. 3.3)

- 965P og ICH8R med støtte for eSATA <- et "krav"

- god ytelse og stabilt

- lydløst

- kompatibelt med kommende 1333 fsb CPU

CPU:

Intel Core 2 Quad Q6600

- Mest for pengene av quad-variantene (etter priskuttet)

Grafikk:

MSI GeForce 8600 GT Heatpipe

- Lydløst og relativt rimelig.

- Ny teknologi og ok driverstøtte i Vista. HDCP.

- Dugelig OpenGL i programmer som after-effects. Adobe foretrekker nvidia fremfor ATI

PSU:

Seasonic S12 600W

- Støysvak

-> Leverer den nok strøm??

Kabinett:

Antec P182

- Greit kompromiss mellom støy, kjøling, plass og økonomi

Minne:

Corsair TWIN2X-6400 2 GB (2 x 1 GB) CL5 (evt. 4x1GB)

- Veldig åpen for innspill her!

- Siden få planer om å overklokke trenger jeg ikke killerminne, men det skal være dønn stabilt..

HD:

Ikke bestemt. Støysvakt og god ytelse er viktig. Holder med 7200rpm. Tips?

Planen er å kjøre dette i Vista 64bit, for bl.a. å utnytte minne best mulig. Går utifra at vista støtten for disse komponentene bør være grei. Kanskje mer spennende med programmene i adobe CS3 pakken.

Takknemlig for innspill!!

Endret av carlern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HD:

Ikke bestemt. Støysvakt og god ytelse er viktig. Holder med 7200rpm. Tips?

8432381[/snapback]

Den beste kombinasjonen mellom ytelse og støy mener jeg er Hitachi 7K1000. (Test)

Ulempen er at den er veldig dyr og kanskje overkill i forhold til lagringsbehovet.

Et billigere alternativ er Western Digital Raptor 74 GB med 16MB cache. Denne yter like bra som sin storebror på 150GB. Ulempen er at den har litt høyt støynivå. Dvs. lesearmen bråker en del når den jobber og høres ut som knitring. Når disken ikke jobber aktivt med søk så skal den vist være middels stille.

Lenke til kommentar
Den beste kombinasjonen mellom ytelse og støy mener jeg er Hitachi 7K1000. (Test)

Ulempen er at den er veldig dyr og kanskje overkill i forhold til lagringsbehovet.

Denne virker veldig aktuell. Lagringsbehovet er definitivt tilstede, spesielt med HD-materiale. Så kan være en mulighet å kjøre dette i raid også for enda bedre ytelse..

Skulle også gjerne hørt om noen har innspill på valg av hovedkort og minne?

Og vil det være nok med strømforsyningen på 600W til Q6600 cpu'en?

Endret av carlern
Lenke til kommentar
Det holder i bøtter og spann med 500W strømforsyning.

I følge eXtreme Power Supply Calculator Lite v2.5 blir behovet ditt i overkant av 400W.

8439321[/snapback]

Veldig greit du påpekte. Jeg brukte samme kalkulator, men stilte inn feil med quad cpu og fikk dermed 680W som krav eller noe. Med ny runde nå endte jeg opp på ca 400W jeg og, så tipper jeg går ned på 500W i samme seasonic serie da!

samsung-disker er veldig stille, og samtidig ganske raske. har selv kjørt noen testprogrammer på min samsung.

har også en raptor 74 gig. anbefales IKKE hvis du vil ha stillhet. men den er utrolig behagelig å jobbe på da. veldig god respons i alt man gjør

8439453[/snapback]

Har en 500gb samsung nå, og er fornøyd med den. Tipper jeg går for Hitachi i 750gb versjon da det virker som den hevder seg best nå. Raptor blir for mye støy ja.

Du får harddisker billig som demovarer på diverse steder med lagringskapasitet på 400Gb til under 800kr og 250Gb til 415kr for å gi et eksempel.

8439604[/snapback]

Alltid greit å spare penger, men akkurat nå er jeg mest opptatt av stabilitet og ytelse, så da er det verdt det for meg å bruke noe ekstra for å få mest mulig ut av systemet.. jmf. hitachi 7K1000 750gb

Flott med innspill her, tar fortsatt gjerne noen råd på HK og minne. Der kan jeg fint lite, så forslaget mitt er kun basert på noe jeg har oppfattet som brukbart... :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...