Gå til innhold

Spm. om filminnstilling på Rollei 35

Anbefalte innlegg

Jeg har altså tatt i en SH-film i Rollei 35 kameraet jeg har. Jeg har tatt noen bilder, og ser først nå at det er et hjul der det står noe om filmtyper, blant annet color neg og neg. Pilen står på color neg. Burde den stått på neg? Hva skjer med de bildene jeg har tatt, og er det for sent å endre det nå? :whistle:

post-59075-1177093590_thumb.jpg

Endret av kattekwinnen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har kameraet lysmåler bør isoen stilles riktig på tilhørende hjul for å få korrekt eksponering. Et slikt hjul du beskriver kan like godt være for å huske hvilken film du har satt i hvis det ikke har Iso-valg.

8432348[/snapback]

Ja det stemmer hjulet er kunn til å hjelpe deg å huske hva slags film du ha i kameraet. Det eneste kameraets lysmåler trenger å vite om filmen er ISOen, er ikke noe forskjell på å eksponere en fargefilm med ISO 100 eller en svarthvit film med ISO 100. Det skjer ikke noe magisk med objektivet som gjør det mer egnet til å gjengi farger når du vrir bryteren over til farger.

Lenke til kommentar
Jeg regner med at du har sjekket at du har riktig batteri til lysmåleren. Disse modellene brukte nemlig opprinnelig kvikksølvsbatterier, og med feil spenning vil du få feil lysmåling.

8436847[/snapback]

Ja det stemmer, min lysmåler gikk i stykker når jeg brukte den med 1.5 volts batterier. Men hvorvidt det var batteriet eller om det var støv eller dunk som var grunnen aner jeg ikke.

PS. Har PM eller Kattekwinnen noe problem med lang lukker åpninger på sine Rollei 35. Lukker på min fungerer bare ordentlig på lukkertider over 1/15 når den setter igang forsinkelses urverket på de lange lukkertidene tar det alt for lang tid 1/2 er feks ikke noe i nærheten av et halvt sekund snarere 2 sekunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...