I.A.G. Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Hei! Jeg er på leting etter en enkel effektmåler til å montere i PC-en min. Fant ut at det hadde vært moro å se sånn ca. hvor mye den bruker, og lurte på noen her vet om et måleinstrument som viser effektforbruk som er greit å få montert f.eks. i sida på PC-en. Tenkte det var greiest å koble det på 220V-siden av PSU-en, hvis noen har ideer til hvordan det kan kobles, kom gjerne med det og! Men hovedspørsmålet er altså om noen vet hvor jeg får tak i effektmåler. Takk for alle svar! Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Hm eneste jeg vet om er denne strømforsyningen der det følger med en effektmåler. Om en slik måler selges separat og er kompitabel med andre strømforsyninger tviler jeg derimot på. http://www.coolermaster-europe.com/index.p...l%20Power%20550 En annen ide som kanskje kan være lettere å gjennomføre og vel like stilig kan f.eks være å kjøpe 3stk analoge voltmålere og koble hver av disse henholdsvis til 12V, 5V og 3,3V linja fra PSU. Da har du analog realtime måling av spenningsnivået. Eventuelt måle amper (strøm) over disse linjene. Elfa har mange kjekke både analoge og digitale måleinstrumenter, du finner dem på www.elfa.se under • Måleinstrumenter •• Panelinstrumenter Men effekt blir vanskeligere å måle, vil iallefall ikke anbefale å leke for mye med 230V siden. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 kan vel kanskje greie å lage noe basert på denne kretsen. http://electronics-lab.com/projects/test/022/index.html men jeg vet ikke hvilke effekter den takler. men du kan jo bare henge et tangampermeter bak pcen da. de billigste koster vel under 500lappen er ikke sikker selv.. men de er ikke hendige å montere i pcen. men du får målt effekten da. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Hei! Jeg er på leting etter en enkel effektmåler til å montere i PC-en min. Fant ut at det hadde vært moro å se sånn ca. hvor mye den bruker, og lurte på noen her vet om et måleinstrument som viser effektforbruk som er greit å få montert f.eks. i sida på PC-en. Tenkte det var greiest å koble det på 220V-siden av PSU-en, hvis noen har ideer til hvordan det kan kobles, kom gjerne med det og! Men hovedspørsmålet er altså om noen vet hvor jeg får tak i effektmåler. Takk for alle svar! 8431740[/snapback] Her er noe som kanskje er interessant. Å 'erstatte' multimeteret med noe som leser spenningen og får dette over til PC'n blir vel neste skritt. Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Hva med å kjøpe en sånn: El-Energimåler Burde la seg gjøre å demontere den, forlenge ledninger, erstatte knapper, og plassere skjermen et sted Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 20. april 2007 Forfatter Del Skrevet 20. april 2007 Takker for svar! Hm eneste jeg vet om er denne strømforsyningen der det følger med en effektmåler. Om en slik måler selges separat og er kompitabel med andre strømforsyninger tviler jeg derimot på. http://www.coolermaster-europe.com/index.p...l%20Power%20550 8431862[/snapback] Det er nettopp en sånn en jeg skulle hatt, bare uten medfølgende PSU. En annen ide som kanskje kan være lettere å gjennomføre og vel like stilig kan f.eks være å kjøpe 3stk analoge voltmålere og koble hver av disse henholdsvis til 12V, 5V og 3,3V linja fra PSU. Da har du analog realtime måling av spenningsnivået. Eventuelt måle amper (strøm) over disse linjene. Elfa har mange kjekke både analoge og digitale måleinstrumenter, du finner dem på www.elfa.se under • Måleinstrumenter •• Panelinstrumenter Men effekt blir vanskeligere å måle, vil iallefall ikke anbefale å leke for mye med 230V siden. 8431862[/snapback] Hadde vært tøft det og. Jeg har også tenkt på å bruke et amperemeter hvis jeg ikke fikk tak i noen effektmåler, ettersom spenningen er konstant på ca. 220-230 V kan man jo bare regne direkte over til effekt. Men det tøffeste hadde jo vært en effektmåler. Merkelig at det skal være så vanskelig å få tak i det. Har rota litt rundt på Elfa, og regnet med at de sikkert hadde noe, men nei. Det jeg skulle hatt var noe som lignet på denne, bare at den viste effekt. Grunnen til at jeg tenkte å koble det på 220 V-siden, var fordi det er vel eneste stedet hvor man får målt forbruket på hele maskinen. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 (endret) Hadde vært tøft det og. Jeg har også tenkt på å bruke et amperemeter hvis jeg ikke fikk tak i noen effektmåler, ettersom spenningen er konstant på ca. 220-230 V kan man jo bare regne direkte over til effekt. Men det tøffeste hadde jo vært en effektmåler. 8433921[/snapback] Akkurat det er jo en sannhet med visse modifikasjoner. 230V siden er jo vekselstrøm som varierer mellom +326V og -326V, som følger en sinuskurve med frekvens på 50Hz. På den andre siden hvis du renger med tid og arbeid, samt pris på måleinstrumenter er det nok absolutt billigst å kjøpe den psu-en som kommer med måler Endret 20. april 2007 av Thorsen Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 20. april 2007 Forfatter Del Skrevet 20. april 2007 (endret) Akkurat det er jo en sannhet med visse modifikasjoner. 230V siden er jo vekselstrøm som varierer mellom +326V og -326V, som følger en sinuskurve med frekvens på 50Hz. 8433951[/snapback] Sant nok, men det jeg mente, var at det bare kan regnes om til watt, så man kan lese det av som: 1A = ca. 230W, 2A = ca. 460W osv. Men det skjønte du vel kanskje... Endret 20. april 2007 av I.A.G. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 (endret) Joda men du må da ha en måler tilpasset veksesstrømnettet, dvs vær oppmerksom på dette når du eventuelt kjøper måleren, slik at du ikke ender opp med en måler designet for likestrøm. Endret 20. april 2007 av Thorsen Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 20. april 2007 Forfatter Del Skrevet 20. april 2007 Joda men du må da ha en måler tilpasset veksesstrømnettet, dvs vær oppmerksom på dette når du eventuelt kjøper måleren, slik at du ikke ender opp med en måler designet for likestrøm. 8434004[/snapback] Jepp, har tenkt på det. Fant akkurat en amperemåler til vekselstrøm, opp til 5A, den er vel ganske passe. Hvis jeg ikke finner effektmåler, så klart. Lenke til kommentar
kons Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 å kjøpe et effektmeter for el-skap er nok kanskje det sikreste og det som måler med størst nøyaktighet. De har typisk en lysdiode som blinker et fast antall ganger per kWh og noen har samme signalet ut på isolert utgang. Ved å la en PC samle opp disse pulsene kan man regne effektforbruk. varmepumpeforum Disse folka her måler på litt høyere (typisk 10X) effekter, og er som mange overklokkere maniske på temperaturmåling. De vil også gjerne bruke en PC til å måle med uten at det blir farlig. Eieren av forum selger faktisk effektmålere og loggere. Finnes folk der som modder varmepumper også, som jo egentlig bare oversize fasekjøling. anbefales. Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 å kjøpe et effektmeter for el-skap er nok kanskje det sikreste og det som måler med størst nøyaktighet. De har typisk en lysdiode som blinker et fast antall ganger per kWh og noen har samme signalet ut på isolert utgang.Ved å la en PC samle opp disse pulsene kan man regne effektforbruk. 8434643[/snapback] Vil helst ha noe som kan monteres på PC-en hvor man kan lese av forbruket direkte. Forstod det som at den du snakker om bare blinker? Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 (endret) Microplex har fått inn effektmålere (denne eller forrige uke). Du finner den her. Veit ikke om det er sånn du er på utikkk etter, da. ENDRET: Ikke slik du skulle ha, nei. Lykke til med letingen. Goscinny Endret 21. april 2007 av Goscinny Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 Microplex har fått inn effektmålere (denne eller forrige uke). Du finner den her. Veit ikke om det er sånn du er på utikkk etter, da. ENDRET: Ikke slik du skulle ha, nei. Lykke til med letingen. Goscinny 8435808[/snapback] Jeg vil ha noe som kan monteres i kabinettet, ja. Kunne jo gå an å ta fra hverandre den der og montere den i kabinettet, men spørsmålet er hvor lett den er å få fra hverandre, og hva som befinner seg inni... Merkelig at dette skal være så vanskelig å finne da! Denne her ser forresten interessant ut! Må bare ha en annen skala enn den som er på bildet. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Det vanskelige i å få en effektmåler inni kabinettet er jo at du må opprerer med 230V inni kabinettet på utsiden av PSUen. Dåg vil et maxitower kunne romme måleutstyret som trenges og eventuelt flytte PSU lengere inn i kabinettet slik at målingen fåregår mellom PSU og chassiets bakside. Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 (endret) Det vanskelige i å få en effektmåler inni kabinettet er jo at du må opprerer med 230V inni kabinettet på utsiden av PSUen.Dåg vil et maxitower kunne romme måleutstyret som trenges og eventuelt flytte PSU lengere inn i kabinettet slik at målingen fåregår mellom PSU og chassiets bakside. 8436302[/snapback] Tenkte å åpne PSU-en og mekke en kabel som kan gå ut av den. Driver og søker litt i Google etter det nå. Er tydelig at det fins, (f.eks. den jeg linket til i forrige post) men har ennå ikke funnet noen norske som har det. Endret 21. april 2007 av I.A.G. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 du trenger jo egentlig ikke og gå inn i psu i det hele tatt. for hvis du tar og klipper ledningen som går fra veggen til psu, og setter wattmåleren der, så kan det bli ganske bra (fordi en wattmåler trenger alle ledningene, L og N inn, og L og N ut. eneste du ikke trenger og røre, er jordledningen, den skal være koblet sammen) hvis du skjønte noe av det jeg skrev nå... Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 (endret) du trenger jo egentlig ikke og gå inn i psu i det hele tatt.for hvis du tar og klipper ledningen som går fra veggen til psu, og setter wattmåleren der, så kan det bli ganske bra (fordi en wattmåler trenger alle ledningene, L og N inn, og L og N ut. eneste du ikke trenger og røre, er jordledningen, den skal være koblet sammen) hvis du skjønte noe av det jeg skrev nå... 8438043[/snapback] Skjønte hva du mente, men jeg ser vel på det som enklere å ta ledningen ut fra PSU-en inni kabinettet enn å koble den på ledningen utenpå kabinettet, da den skal inn i alle fall. Men jeg vet ennå ikke hvordan det ser ut inni PSU-en, men ville ikke tro det er så vanskelig å legge ledningen ut derfra. Men den tid, den sorg. Jeg må aller først finne en wattmåler, så kom med det i steden dere, intil videre! Har funnet noen flere muligheter nå, her og her. De kan jo se brukbare ut... Problemet er at det er vanskelig å finne en med passe skala, enten går de helt opp til 2 kW, eller ikke lenger enn 300 W. Edit: Fant en PDF-fil her som viste seg å være interessant. Kan se ut som de har det jeg trenger. De er litt store, men det får gå... Men fortsett i alle fall gjerne med å komme med ideer og tips. Endret 21. april 2007 av I.A.G. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå