Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Klamme hender til alle døgnets tider

Anathema

Anbefalte innlegg

Hei,

Som emnetittel sier, jeg sliter veldig med klamhet/svette i håndflatene. Dette skjer uavhengig av tid, sted osv, så jeg tviler på at dette er psykisk. Det er værst når jeg holder i noe, bli det en kulepenn, gitar, et ratt - you name it.

Jeg har til nå prøvd diverse Aluminiumkloridsprodukter som har hatt liten til ingen effekt på den mildt sagt ekstreme svetteutskillelsen i hendene mine. (Merker som er testet er: Yerka, Maxim, og 25% AC som de selger på apoteket)

Har også prøvd med en krem som egentelig er for fotsvette, men denne gav heller inget nevneverdig resultat. I dag var jeg i kontakt med rikshospitalet som ba meg kontakte fastlegen min og få henvisning inn dit. Det ville ta opp til 2 måneder, og deretter må jeg vente i opptill 6 måneder før noe som helst vil skje.

Dette er et rimelig ulevelig problem for meg, og det hindrer meg i mange sammenhenger, inkludert sosialt.

Er det noen som har tips til hva jeg kan prøve? Jeg er åpen for _ALT_!

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, den heter hyperhidrose. Kan med ganske stor sikkerhet si at jeg har dette. Skal snakke med fastlegen, ja - problemet er bare at slik jeg forstod det på rikshospitalet er det opp til dem å hjelpe meg. Men dette tar ALT for lang tid, og jeg skulle gjerne hatt i allefall en midlertidig løsning.

Derfor spør jeg om råd her. :)

Lenke til kommentar

Jeg slenger meg på denne tråden fordi jeg sliter med samme problem. Har prøvd noen kremer og slikt, men ingenting har virket.

For min del er det værst når jeg driver med "knotearbeid", f.eks holder i en pinsett for å få ut en flis av fingeren eller noe lignende. Men jeg er også stort sett klam i hendene når jeg holder i noe jeg også, slik som trådstarter.

Det er utrolig irriterende å ha det sånn.

På jobben (jeg jobber som sveiser) bruker jeg hansker, og må ha to par til en hver tid, slik at et par "ligger til tørk" mens jeg bruker det andre paret , for så å bytte igjen når det trengs.

Lenke til kommentar
T-Solberg: Har du prøvd aluminiumklorid produkter? Kan godt hende de har bedre effekt på deg enn på meg.

Se www.gents.no for info om Maxim, den var den beste av de jeg har prøvd. (Med best snakker jeg om tørketid)

8442626[/snapback]

Takk for tipset. Jeg skal prøve det. :)

Lenke til kommentar
Gjest Gjest_anonym_*

Les på http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperhidrosis

Iontosforese (svak strøm som sendes inn i hendene) hjelper mange. Vet det finnes en norsk leverandør av et slikt apparat, men finner ikke url nå.

Evt. så er botox-injeksjoner et alternativ. Man blir da svettefri i opptil 6 måneder. Slike injiseringer utføres av de fleste private hudleger!

Lykke til begge to!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sliter med mye av det samme problemet.

Er veldig ofte svett i hendene, uansett tidspunkt på døgnet. Hvis jeg ikke er svett, så er det ubehagelig tørt på håndflaten og fingrene.

Har ikke prøvd noe mot dette, for trodde ikke det gikk an og få noe for det.

Lenke til kommentar

www.gents.no - den koster 179 kroner inkludert frakt :) Dumper ned i postkassen din etter 2 dager.

Redigert: Ja, vet hvordan det er. Tastatur + mus er en plage når man svetter i hendene. I tillegg kan det være hemmende i sosiale sammenhenger som feks ta folk i hånda etc.

Endret av Anathema
Lenke til kommentar
www.gents.no - den koster 179 kroner inkludert frakt :) Dumper ned i postkassen din etter 2 dager.

Redigert: Ja, vet hvordan det er. Tastatur + mus er en plage når man svetter i hendene. I tillegg kan det være hemmende i sosiale sammenhenger som feks ta folk i hånda etc.

8605694[/snapback]

Sitter ned en laptop som jeg tar opp og ned av sekken hver dag, så blir masse penge merker og streker på skjermen som er av svette osv fra fingrene mine.

Hvis man bruker et pc-utsyr som er for flere personer en deg selv, så er det mindre artig å gå ifra det med "klissete" mus og tastatur.

Du vet ikke om man får kjøpt den i en butikk, apotek eller lignende?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...