knetrom Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 (endret) Topic sier vel det meste, men jeg kan legge til at jeg har formatert en ntfs-disk til ext3, og problemet jeg har nå oppstod etter formateringen. MEN! Denne feilen er jo for en annen disk :/ Loggen (/var/log/fsck/checkfs) sier: Log of fsck -C -R -A -a Fri Apr 20 16:31:00 2007 fsck 1.39 (29-May-2006) fsck.ext3: Unable to resolve 'UUID=36B84F74B84F31A3' /dev/hda2: clean, 11/19185664 files, 650227/38353179 blocks fsck died with exit status 8 Fri Apr 20 16:31:01 2007 ---------------- EDIT: Rettet litt dårlig norsk. Endret 20. april 2007 av LoCDoG Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 22. april 2007 Forfatter Del Skrevet 22. april 2007 Ingen som har vært borti dette? Har prøvd å unmounte disken det gjelder, men den er jo ikke mounted.. Burde ikke disksjekken bare hoppe over den da? Lenke til kommentar
kommers Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Selv om du avmonterer den, så vil den bli (forsøkt) montert på nytt hvis den står oppført i /etc/fstab . Den siste kolonnen i fstab-fila angir hvor ofte en partisjon skal sjekkes for diskfeil ved montering (typisk verdi: 0, 1 eller 2). Du kan jo prøve å trickse med denne. Men det er verdt å være klar over at om det er feil på filsystemet og du monterer den og skriver filer til den, så kan det i verste fall herpe filsystemet på partisjonen. Du kan jo prøve å montere partisjonen som read-only (legg til "ro" som mount option i fstab) og droppe disksjekk, for å ta backup av den om du har noe viktig der. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Bytt ut UID i /etc/fstab med riktig UID, eller sett riktig devicenavn i stedet. Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 22. april 2007 Forfatter Del Skrevet 22. april 2007 (endret) UUID er riktig, devicenavn er nok riktig og.. Disken er "scheduled" for sjekk av windows, så ubuntu ber meg kjøre windows 2 ganger og prøve igjen innimellom, men tastaturet mitt er usb og funker ikke under oppstart så jeg får ikke valgt XP. Tror den vanlige tastaturporten er ødelagt, for jeg har selvsagt prøvd med vanlig tastatur. Hvis jeg har den som readonly, kan jeg kopiere filer da? Har alltid forbant meg på å ikke legge filer i "mine dokumenter" i windows pga sånne situasjoner som dette, men etter at XP hadde kjørt stabilt i 2 år begynte jeg å bruke det (og da gikk det max et år før XP krasjet).. Har en del bilder jeg vil ta vare på.. Hvis jeg får kopiert filene mine kan jeg jo bare formatere hele disken, satse på at feilene på den muligens forsvinner Endret 22. april 2007 av LoCDoG Lenke til kommentar
kommers Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 (endret) Med read-only kan du kopiere filer fra partisjonen ja. Men du sier nå at det er en NTFS-partisjon, jeg tenkte det var ext3 (leste første innlegget ditt litt feil). Du kan jo prøve det som HavarN forklarer i denne tråden, der du bruker -o force som monteringsvalg for å overstyre feilsjekken. Endret 22. april 2007 av kommers Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 23. april 2007 Forfatter Del Skrevet 23. april 2007 (endret) Kommers: Det viste seg at maskinen hadde endret fstab til å vise at disken var ext3, endret det itl nfts-3g, og nå kom det ikke feilmelding under oppstart lenger. Prøver -o force og ser hva som skjer =) EDIT: Med maskinen, mener jeg NTFS-3G.. Videre, har nå kopiert filene, men fikk en advarsel da jeg mountet disken, står at det kan være utrygt å unmounte den. Kan jeg bare formatere den til ext3 uten å unmounte? Advarslene: WARNING: Dirty volume mount was forced by the 'force' mount option. WARNING: Deficient FUSE kernel module detected. Some driver features are not available (swap file on NTFS, boot from NTFS by LILO), and unmount is not safe unless it's made sure the ntfs-3g process naturally terminates after calling 'umount'. The safe FUSE kernel driver is included in the official Linux kernels since version 2.6.20-rc1, or in the FUSE 2.6.0 or later software packages, except the faulty FUSE version 2.6.2. For more help, please have a look at /usr/share/doc/ntfs-3g/README.Debian. Thanks Endret 23. april 2007 av LoCDoG Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå