Gå til innhold

Hva er dei største klima-problemene i dag?

Anbefalte innlegg

Vesten har nok i stor grad påvirket utviklingen i den tredje verden. Men det er ikke det samme som å si at det er vestlig velstand som er årsaken. Det er fortsatt korrupsjon og undertrykking.

« Man kan vel også si at vesten har støttet internt slaveri til teknologi, demokrati, samt indirekte eksternt slaveri i en rekke fattige land kunne fortsette utviklingen.»

Jeg godtar det som sannhet for diskusjonens skyld. Men dette er en politisk ting, det er ikke et resultat av rikdom. Ja, en del av vår rikdom er skapt gjennom utnyttelse av fattige land. Men dette er et politisk problem. Det er korrupsjon og undertrykkelse fra makthavernes side i de fattige landene som tillater slik missbruk.

Så det er ikke rikdom og kapitalisme som må bekjempes. Det er korrupsjon og undertrykkelse. Slik at de som i dag er fattige får muligheten til å bygge seg opp økonomisk og kulturelt slik at disse i fremtiden også kan ha velferdsordninger som sikrer dem, så de slipper å føde masse barn.

Edit: Jeg prøver å svare relativt kort, siden dette ikke er politikk-forumet.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har alltid vært for teknologi og vitenskap, det har vært min relgion. Når det kommer til bla. klimaendringer er jeg derimot politisk skeptisk til det som virker å være vitenskapelig bevist. Det spørs hva trådstarter faktisk ønsket å diskutere, for spørsmålet kan tolkes på forskjellige måter, f.eks:

1. Hva er de største årsakene til klimaproblemene i dag? Vitenskapelig: CO2, solen, mm.

2. Hva er de største klimaproblemene i dag med tanke på menneskeskapt CO2-utslipp? Vitenskapelig: Overbefolkning, teknologisk utvikling mm.

3. Hva er de største konsekvensene av klimaproblemene i dag? Vitenskapelig: tørke, nedsmelting, ekstrem-vær, mm.

Jeg er derimot uenig i at denne saken er vitenskapelig bevist per i dag, og at disse bevisene enkelt kan besvare trådstarters spørsmål med to ord: CO2 og overbefolkning. Min konklusjon er at temaet er politisk bevist, ikke vitenskapelig.

Lenke til kommentar

Mitt svar er basert på hva som er et problem.

Er det et problem med klimaendringer, dersom det ikke rammer noen? Jeg vil si nei. Og overbefolkning er det som medfører at det rammer mange, og rammer alvorlig.

Overbefolkning er også årsaken til at det er vanskelig å skaffe nok ressurser til alle uten at det påvirker klimaet.

Jeg er også tvilsom til de politiske konklusjonene basert på tolkning av det vitenskapen har funnet ut. Det er for mange faktorer vi ikke kjenner skikkelig.

Lenke til kommentar
Jeg er også tvilsom til de politiske konklusjonene basert på tolkning av det vitenskapen har funnet ut. Det er for mange faktorer vi ikke kjenner skikkelig.

8483767[/snapback]

Problemet er jo også at politikk, på samme måte som religion, bygger sin retorikk på klare svar. Vitenskapens oppgave er å hele tiden finne bedre svar, og det er vanskelig når det blir politisk ukorrekt å kritisere "etablert" kunnskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...